Mikä on mielestäsi kaunein astiasto?
Mitä hankkisit jos saisit rajattoman määrän rahaa hankkia astiaston? Siis koko hela hoidon laseineen ja aterioineet päivineen.
Meillä kuopuskin muutti pois kotoa ja vei osan astioista mukanaan. Meillä on ollut sellaisia halpoja Ikean astioita perhe-elämän aikana. Voimme nyt alkaa vihdoinki viettää miehen kanssa keski-ikäisten seurapiirielämää eli lähinnä kutsua muita samanikäisiä ja elämäntilanteessa olevia vaikka syömään meille. Rakastan ruoanlaittoa ja leipomista mutta kattausten tekoa pitäisi opetella ja paljon.
Kommentit (375)
Meillä on arkiastioina Teemaa ja Arcticaa. Parempana astiastona käytän Arabian Harlekiinia. Sekin on valkoinen, mutta muodoltaan vähän sirompi. Kirpparilta oon ostanut mm. Pentikin Mansikkaa, mutta tuolla ne kaapissa pölyyntyvät. Mummolta oon perinyt paljon vanhaa Arabiaa. Ne ovat lähinnä esillä vitriinissä. Omat tytöt ovat keränneet KoKoa.
Vierailija kirjoitti:
Täydellistä astiastoa on vaikea löytää. Esim. Teeman lautaset ovat tosi kauniita, mutta mukit hieman tylsiä siinä äärimmäisessä perustavallisuudessaan. Olen huomannut kuitenkin, että pitemmän päälle kannattaa kerätä yhtä tai korkeintaan muutamaa sarjaa eikä koota itselleen sekavaa kippokokoelmaa. Joskus se vaatii itsehillintää, ettei ostele kaikkia kivannäköisiä mukeja joita halvalla sattuisi saamaan.
Minä kyllä tykkään varsinkin juuri kupeissa/mukeissa siitä, että on kauniita ja erinäköisiä. Mun mielestä tällainen on mielenkiintoista, mielikuvituksellista ja kivan rentoa, salmalla kaunista. "Iloinen kattaus"
Vierailija kirjoitti:
World of Wedgwood
Wedgwood Drive
Barlaston
Stoke-on-Trent
Staffordshire
ST12 9ERTässä yksi, mene vaikka tehtaalle kierrokselle :D
Olen todella yllättynyt kun Wedgwoodin mennessä konkurssiin luulin tämän brittiläinen tehtaan menneen kiiinni. Lopulta WWRD (Waterfor Wedgwoo Royal Doulton) siirtyi Fiskarsin omistukseen kuten ovat siirtyneet Arabian, Rörstrandin ja Royal Copenhagenin tuotanto vähitellen. Nettiä surffaamalla jää käsitys että Stoke-on-Trentissä on tuotantoa ja osa tehdään Aasiassa. Pari linkkiä http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7811048.stm, https://www.express.co…
Arkiastiastoksi ottaisin mielelläni Pentikin Metsikön.
Suurin osa Villeroy & Bochin astioista ei vetoa minuun jostain määrittekemättömästä syystä, mutta sitten törmäsin La Classica Conturaan, joka taas istuu omaan makuuni täydellisesti. Se voisi sitten olla se juhla-astiastoni.
Arabian Valencia. Joka päivä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Arabian Valencia. Joka päivä käytössä.
Olen käynyt läpi kaikki tässä ketjussa mainitut astiastot ja tämä on ollut suosikkini. Harmi, että taitavat nykyisin olla hinnoissaan.
Laittakaa lisää! Tämä on oikea esteetikon lempiketju :)
Minulla on rcr:n laseja, minusta ne on kauniita. Venäjältä olen ostanut vähän samantyylisen ihanan, koristeellisen kristallilasisarjan (eikä maksanu juuri mitään) :D
https://www.google.com/search?q=rcr+lasit&tbm=isch&ved=2ahUKEwiMqK_xsrv…
Äidillä on lomonosovin astiasto, sitä ei käytetä kuin juhlissa ja hän on niistä sen verran tarkka että vain hän saa siirtää ne pöytään ja pöydästä, sekä tiskata ne. Kävi itse ostamassa ne Neukkuliitosta.
Äidillä myös valencian teeastiasto, se tulee minulle sitten perintönä, tykkään tosi paljon siitä. sitten äidilläni onmyös joku vanha arabian astiasto, jota ei montaa ole olemassa. en muista yhtään sen nimeä, mutta ei löydy netistäkään sitä sarjaa. joskus käytiinarvioittamassa se ja sai aika huikean arvon. Sekin on ihan nätti, mutta ei soveltuisi sekään arkikäyttöön: ei saa pestä koneessa.
minulla oli arabianteemaa, valkoista, mutta petyin sen huonoon laatuun. likipitäen heti tuli aterimista naarmuja sen pintaan. Myin sitten pois ja otin taika-astiaston, mutta kyllästyin siihen (+kaikki muut alkoivat ostaa niitä) ja myin pois.
vaihtoehtojani seuraaviksi ovat:
kultakeramiikan magnolia (en vain ole varma onko valmistettu suomessa, olen nyt laittanut ehdottomaksi vaatimukseksi made in finland)
iittalan kastehelmi
ohton juuret astiasto
vajan sirkus lautaset on aika kivoja, tuntuvat vain olevan koko ajan loppu, nytkin nettikaupassa vain 17 senttistä lautasta
eniten olen nyt katsellut kustavin savipajan lautasia,niissä on kiva malli ja saa valkoisen lisäksi monivärisinä.
lapsena meillä oli kotona kilta sarjan mustat ja valkoiset lautaset ja ai että tykkäsin niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikean Skyn. Löytyy kaapista.
Olen ihastunut sen aitoon posliiniin, laadukasta ja ajatonta. Vuosien käyntön jälkeenkään ei mitään kulumaa eikä naarmuja
Esim V&B mikä on meillä toisena astiastona on samanikäinen mutta ihan hirveän kulunut jo. "Kotimaista" kivitavaraa en edes huolisi
Olipa aika kaunis. Voisin jopa hankkia.
Minäkin kävin katsomassa. Miellyttävät kyllä silmääni eivätkä vie vararikkoon vaikka ostaisi tusinan ihmisen astiat. En tiennytkään tuosta Ikean sarjasta. Ovatko nuo helposti pinottavissa?
On, mutta pitää pinota pohjan leima "samaan suuntaan/samoin päin", muuten tulee korkea ja kilisevä pino. Mutta kun pinoaa tosiaan merkit samaan suuntaan niin pinoutuu tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta teini mutta tällä hetkellä ainakin Pentikin Vanilja, kerätään sitä mulle että saan sitten mukaan kun lähden opiskelemaan. Olen saanut niitä lahjaksi synttäreillä ja jouluna.
Onpa ruma sarja.
ja sinusta on ok tokaista noin tuntemattomalle teinille koska?
Oikein kaunis sarja minusta! Ajaton :)
N26
Siis myydäänkö Helsingin Arabian ja Iittalan tehtaanmyymälässä myös Villeroy & Bochin astioita??
Villeroy & Bochin Alt Luxembourg Brindille, todella kaunis ja hyvän mallinen.
Kyllä Arabian astiat on laadukkaita ja kauniita. Myös Iittalakin. Mä sain ylioppilaslahjaksi Arabian KoKoa ja aloin sit keräillä sitä pikkuhiljaa. Kun joku kysyi joululahjatoiveita, niin vastasin mitä tarvitsen astiastoon. KoKo ei nyt ole erityisen kaunis, mutta ajaton kylläkin. Vanhat Arabiat on alkanut nyt kiinnostaa tässä hiljattain ja niistä löytyy myös kauniita kuoseja.
Olen keräillyt astioita pitkään, ja aika intohimoisesti.
Astiasarjojen top 3 tällä hetkellä:
-tietty Teema, johon yhdistelen vanhaa Kiltaa
-Arabian Bellis on ihana
-juhliin Royal Copenhagenin Lokki-sarja (måsen), josta haaveilin pitkään
Olen näitä perinyt, ostanut, hankkinut kirppiksiltä ja huutanut. Ja saanut kokoon kaikista vähintään 12 hengen täydellisen astiaston.
Aterimina peruskäytössä Hackmannin Scandia, juhlaan hopeiset Muslat
Lasistoja riittää joka lähtöön. Peruskäytössä Teemaa. Muuten suosiossa Pisararengas, Briljantti ja Tapio.
Itse olen rakastunut apilanlehti kauppan astiastoihin, Viktoria ja valkoinen kaprifol ovat suorikkini. Säästän tällä hetkellä rahaa jotta minulla on joskus mahdollista hankkia jompikumpi.
Vierailija kirjoitti:
Siis myydäänkö Helsingin Arabian ja Iittalan tehtaanmyymälässä myös Villeroy & Bochin astioita??
Villeroylla on oma tehtaanmyymälä samassa rakennuksessa kuin Arabian tehdas. Tai ainakin oli ennen koronaa.
Tosin hinnat on ihan toista luokkaa kuin Saksan tai Luxemburgin tehtaanmyymälöissä.
Mummoltani opin että Taivaan Isän sokeriastia
on vanhapiika nainen, joka kuolee miehen koskematta. "Sokeriastiassa" on siis ehjä pohja. 😜