Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonot lonkat on uus kansansairaus - monet alle 40v jo oireilevat

Vierailija
06.04.2018 |

Töissä on joka kolmannella jos jonkinlaista lonkkakipua, jännitystä tai muuta kävelyä/liikuntaa haittaavaa vaivaa. Luulis että se on mummojen vaiva, mutta se alkaa jo alle 40v ikäisillä.

Onkos meidän ruoassa jotain joka syö lonkat? Istutaanko me liikaa? Pitäiskö liikkua enemmän tai laihduttaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on se, että liian istumisen sijaan liika juokseminen on ongelma. Juostaan väärin, lonkka kuormittuu, lihakset yrittävät vetää "kiertoa" kuriin ja syntyy lihaskipua. Vähitellen lonkka vääntyy väärään asentoon ja kuluu. Tilastojen mukaan alle 55v lonkkaproteesipotilaista suurin osa on normaalipainoisia.

Vierailija
2/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan lantiota vakauttavien lihasten heikkoutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pahat vaivaisenluut, oon yrittänyt vältellyt kipua/vaivoja ja kävellyt vuosia vähän hassusti/ylipronaatiossa.

Nyt mulla on vaivaisenluiden lisäksi myös lonkkavaivat. Kilometrin kävely aiheuttaa helvetilliset kivut lonkkiin. Juokseminen ei onnistu, pyöräily just ja just. Ikää on 47 ja normaalipaino.

Oon yritellyt vältellä ulkomaan matkoja yms jossa joutuu kävelemään. 

Vierailija
4/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös miehellä lonkka ongelmia. Urheilullinen, ei yhtään ylipainoa, ikä 33.v.

Istumatyö ja urheilija tausta. 

Vierailija
5/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkankoukistajien kiristyminen ja pakaroiden heikkous, jotka juontuvat liikaan istumiseen ja väärään kävelytekniikkaan, jossa jalkoja liikutellaan ilman pakaroiden työtä. Venyttele lonkankoukistajiasi päivttäin ja treenaa pakaroita päivttäin. Seiso ja istu sopivin intervallein. Kiinnitä kävellessäsi huomiota pakaroihin, ne eivät saa vain laahautua mukana, vaan niiden tulee vuoroin toisen, vuoroin toisen pakaran, liikuttaa sinua eteenpäin.

Vierailija
6/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika juokseminen ja muu kuntoilu rasittaa niveliä. Onhan se nyt itsestäänselvää, että polvet ja lonkat kuluu käytössä. Se on vähän niin kuin valinta: haluatko kuolla sydän- ja verisuonitauteihin tai diabetekseen ja makoilla kotona tervein lonkin, vai hölkkäätkö säännöllisesti ja kärsit nivelvaivoista.

Vierailija
7/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa nelikymppinen jonka tiedän olleen lonkkaleikkauksessa, on urheiluhullu juoksija. Pitäisikö nämä urheilusta johtuvat sairaudet ja niiden hoito ehdottaa itse maksettaviksi kuten lihavuudesta johtuvat sairaudet ja niiden hoito? Kumpikaan ääripää ei ole hyvä ja tuottaa työnantajalle ja yhteiskunnalle kustannuksia.

Vierailija
8/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on selkärankareuma ja lonkka on usein tulehtunut. Tämä alkoi jo alle 30 vuotiaana. Tässä on nyt yli 10 vuotta hienosäädetty kroppaa ja elintapoja sekä lääkitystä, jonkinlainen kuntoutus kestää loppuelämän. En usko että olen itse tehnyt mitään tämän ansaitakseni.

Vierailija
9/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pahat vaivaisenluut, oon yrittänyt vältellyt kipua/vaivoja ja kävellyt vuosia vähän hassusti/ylipronaatiossa.

Nyt mulla on vaivaisenluiden lisäksi myös lonkkavaivat. Kilometrin kävely aiheuttaa helvetilliset kivut lonkkiin. Juokseminen ei onnistu, pyöräily just ja just. Ikää on 47 ja normaalipaino.

Oon yritellyt vältellä ulkomaan matkoja yms jossa joutuu kävelemään. 

Mulla on ihan sama juttu.

N41

Vierailija
10/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla vasta nyt 57v:nä meni lonkat kun kaaduin pahasti. Sen jälkeen ollut järjetön kipu mikä ei parane treenaamalla eikä levolla. Pystyn kävelemään ja tekemään esim pilatestä mutta sen jälkeen 3-4 pv järjettömät säryt erityisesti yöllä. Mitään  vikaa ei löydy

Vierailija
11/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumatyö. Tää on vahva veikkaus.

Mun alkavat lonkkaoireet loppuivat siihen, kun tstotyöni siirtyi täysin kotiin. Teen läppärillä paljon selälläni.

Oon paljon liikkuva 43 v nainen. Normaalipainon ylärajoilla koko aikuisikäni.

Vierailija
12/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on selkärankareuma ja lonkka on usein tulehtunut. Tämä alkoi jo alle 30 vuotiaana. Tässä on nyt yli 10 vuotta hienosäädetty kroppaa ja elintapoja sekä lääkitystä, jonkinlainen kuntoutus kestää loppuelämän. En usko että olen itse tehnyt mitään tämän ansaitakseni.

Myötätuntoni. Koita jaksaa.

Vierailija
13/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen yhden alle nelikymppisen jolla on molemmat lonkat kuluneet rikki ja leikattu siksi ja laitettu proteesit. Hän on nuoruudessaan ollut ammattiurheilja. Ns. sohvaperunamenneisyyden omaavista kavereistani kukaan ei ole valitellut lonkkiaan.

Vierailija
14/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nuori nainen ja minulla on sukurasitteena nivelvaivoja. Lisäksi minulla on aina ollut hyvin pahat lättäjalat jotka vetävät koko jalan "radan" aivan vinksalleen ja varmasti myös yksi syy polvi-ja lonkkavaivoihini. Olen yrittänyt kuntouttaa fysioterapialla ja luoda jalkoihin kaarta mutta polveni ärtyi "kuntouttamisesta" pahasti. Arvostan terveitä elämäntapoja ja rakastan liikuntaa. Kaikille ei ole vaan jaettu yhtä hyvät kortit. Toki varmasti monien vaivat on hoidettavissa esimerkiksi fysioterapian ja elämäntapamuutosten avulla.

Vierailija
15/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on miljoonalla ihmisellä nivelrikko. Kannattaa tutustua Reumaliiton sivuihin, jossa on Nivelrikko-esite.

Kannattaa liikkua säännöllisesti, syödä terveellisesti, laihduttaa ylipaino ja vahvistaa lihaksia.

Perimä vaikuttaa monilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä