Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen säästänyt minun ja lasten ensimmäiseen etelänmatkaan jo tovin jos toisenkin, ja nyt tuli huono omatunto.

Vierailija
05.04.2018 |

Emme ole koskaan matkustellut kotimaamatkailua kummemmin. Viime syksynä päätin, että jonnekin pidemmälle on päästävä ja siihen säästettävä. Lapset tai no joo, teinit, olivat innoissaan. Mies, joka ei tykkää muutenkaan matkustelusta, ei kuitenkaan innostunut itse lähtemään. Kysyin monta kertaa silloin, ja senkin jälkeen. Mies hyvillä moelin mieluummin jää kotia pitämään ja sille ok että me lähdemme jos rahat saan kerran kasaan.
Nyt rahat alkavat olla kasassa, nelisentuhatta euroa. Rahat olen säästänyt omasta tilistäni, eikä miehen ole tarvinnut maksaa mitään ylimääräistä.
Meillä ollut 15 vuotta omat tilit, mutta mies maksaa asumiskustannukset ja lainanlyhennykset ja minä kaiken muun. Se on molempien mielestä ollut oikea ja toimiva ratkaisu.
Mutta tuo summa, jonka olen saanut säästettyä matkaa varten, on aika lailla sama kuin loppu asuntolainamme. Eli voisin maksaa asuntolainamme pois vaikka samoin tein. Ja kuitenkin törsään nekin rahat itseeni ja lapsiin viikossa. VIIKOSSA!
En matkaa ole perumassa tietenkään, mutta kamalan huono omatunto kun matkoista välinpitämätön mies ei edes välttämättä aavista matkaan kuluvaa rahaa. Ja että asuntovelka ois niillä kuitattu..
Pakko toki jutella miehelle ja kertoa paljonko matkaan menee, mutta tiedän että häntä hirvittää ja surettaa "hukkaan heitetty lainaraha".
Miten saan tämän huonon omantunnon pois "törsäämisestä", vaikka matka suunniteltu jo syksystä?
Ja niin, lainan maksussa ei ole ongelmia, ne saadaan hoidettua hyvin kyllä. Ilman matkaa vaan saatais hoidettua jo heti.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat naimisissa eikä ole avioehtoa, on ihan sama kuka maksaa lainat ja kuka juoksevat kulut: omaisuus on yhteistä ja menee erossa puoliksi.

Ei se omaisuus avioliitossa yhteistä ole, jollei se ole molempien nimissä. Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että erossa omaisuus menee puoliksi ihan siitä riippumatta, kuka lainan on maksanut.

Vierailija
22/28 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heität tuon suomalaisen huonon omantunnon roskakoppaan ja lähdet reissuun.

Asuntolaina on ollut varmasti iso pökäle, josta on enää kirpunpieru jäljellä. Tietysti menet matkalle ja sen jälkeen hoidatte tuon lainan jämän omalla painollaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. Matkalle lähetään, siitä ei ole kysymys niin kuin sanoin. Mut tosiaan varmaan tuo lainatunnollisuus yrittää nostaa päätään.

Oikeessahan työ ootte, hyvin mielin seikkailulle siis ja laina kyllä lyhenee..😊

Ei tosiaan olla vaan totuttu matkoihin laittamaan rahaa, sitä kai tää on.

-ap

Tiedän tuon tunteen ja sen syyllisyyden mitä siitä seuraa, kun rahat voisi käyttää "järkevämmin". Minä en koskaan matkustellut, kotimaata pitemmälle, kun oli asuntolainaa ja budjetti oli tiukka. Nyt ei ole velkaa ja varallisuuttakin on kivasti, mutta kyllä se omatunto kolkuuttaa edelleen, kun törsää rahaa, joka ei ole välttämätöntä.

Vierailija
24/28 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sait neljä tonnia säästettyä puolessa vuodessa niin äkkiäkös laina on kuitattu. Menkää ihmeessä lomalle äläkä ala nyt sekoilla.

Vierailija
25/28 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sait neljä tonnia säästettyä puolessa vuodessa niin äkkiäkös laina on kuitattu. Menkää ihmeessä lomalle äläkä ala nyt sekoilla.

Mutta ap pitää jatkaa säästämistä vielä matkaakin varten. Neljällä tonnilla ei pääse kuin lentokentälle.

Vierailija
26/28 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä on lainan korko? Nythän ne ovat niin matalalla, suurin osa maksaa todella pieniä summia /kk. Jos elettäisiin vielä 15% korkojen aikaa, olisi matkalle lähtö ihan erilainen asia. Nyt todennäköisesti heti maksettu loppulaina ei ole juurikaan suurempi kuin alkuperäisen suunnitelman mukaan maksettu.

Älä mieti, vaan nauti matkasta!

Vierailija
27/28 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytettiin rahaa lomiin vaikka rahat oli välillä tiukalla. Nyt aikuiset lapset muistelevat lämmöllä niitä kesiä. Ja asunto on maksettu.

Vierailija
28/28 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun korvaan särähti tuo, että mies maksaa lainanlyhennykset ja asumiskulut. Olet aika heikoilla eron sattuessa.

4000 asuntolainaa jäljellä ja ette ole aiemmin ulkomailla matkustelleet. Ymmärtäisin, jos ulkomaat ei lainkaan kiinnosta. Jos näin miksi matkustatte nytkään.

Tuo 4000 on raha, jolla pääsee esim. Kanarialle tai Kreikkaan tasokkaaseen AI hotelliin ja voi tehdä pari retkeä ja ehkä shoppaillakin hieman kolmen porukalla. Tuollainen reissu on varmasti ikimuistoinen. Kysy nuorilta mitä haluavat reissulta, jotta ei tule pettymyksiä.

Ihme pakkomielle tuo asuntolainan lyhennys. Itsekin kyllä odotttelen, että viimeinen 40 000 tulee maksetuksi. Lainaa oli alunperin 175 000. Mutta lomailleet olemme silti. Extralyhennyksiä tein vain sinkkuna ja ennen lapsia.

Jos asunto on molempien nimissä ihan sama kuka maksaa. Meillä mies maksoi lainan ja minä lähes kaiken muun, myös vastikkeet. Kun asunto myytiin pankissa kehotettiin laittamaan raha puoliksi ettei tule verottajan kanssa ongelmia, koska oli molempien nimissä. Sama raha meni kyllä sitten uuden ostoon ja nyt asumiskulut menee sitä varten perustetulta yhteiseltä tililtä, johon jemmataan myös tulevia remppoja ym. varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä