Olen säästänyt minun ja lasten ensimmäiseen etelänmatkaan jo tovin jos toisenkin, ja nyt tuli huono omatunto.
Emme ole koskaan matkustellut kotimaamatkailua kummemmin. Viime syksynä päätin, että jonnekin pidemmälle on päästävä ja siihen säästettävä. Lapset tai no joo, teinit, olivat innoissaan. Mies, joka ei tykkää muutenkaan matkustelusta, ei kuitenkaan innostunut itse lähtemään. Kysyin monta kertaa silloin, ja senkin jälkeen. Mies hyvillä moelin mieluummin jää kotia pitämään ja sille ok että me lähdemme jos rahat saan kerran kasaan.
Nyt rahat alkavat olla kasassa, nelisentuhatta euroa. Rahat olen säästänyt omasta tilistäni, eikä miehen ole tarvinnut maksaa mitään ylimääräistä.
Meillä ollut 15 vuotta omat tilit, mutta mies maksaa asumiskustannukset ja lainanlyhennykset ja minä kaiken muun. Se on molempien mielestä ollut oikea ja toimiva ratkaisu.
Mutta tuo summa, jonka olen saanut säästettyä matkaa varten, on aika lailla sama kuin loppu asuntolainamme. Eli voisin maksaa asuntolainamme pois vaikka samoin tein. Ja kuitenkin törsään nekin rahat itseeni ja lapsiin viikossa. VIIKOSSA!
En matkaa ole perumassa tietenkään, mutta kamalan huono omatunto kun matkoista välinpitämätön mies ei edes välttämättä aavista matkaan kuluvaa rahaa. Ja että asuntovelka ois niillä kuitattu..
Pakko toki jutella miehelle ja kertoa paljonko matkaan menee, mutta tiedän että häntä hirvittää ja surettaa "hukkaan heitetty lainaraha".
Miten saan tämän huonon omantunnon pois "törsäämisestä", vaikka matka suunniteltu jo syksystä?
Ja niin, lainan maksussa ei ole ongelmia, ne saadaan hoidettua hyvin kyllä. Ilman matkaa vaan saatais hoidettua jo heti.
Kommentit (28)
Vanhempani käyttivät kaiken rahansa omakotitalon lainaan, me ei käyty koskaan ulkomailla Ruotsia kauempana. 26v olin ensimmäistä kertaa lentokoneessa. Ei mulla muuta. Ongelma on vain sinun "päässäsi", kun jäljellä oleva summakin on vain hikiset 4 tonnia, eikä maksuvaikeutta ole. Elätkö nyt vai ens vuonna.
Lainan ehtii hoitaa, lapsille annetun lupauksen rikkominen ei ole koskaan hyvä juttu. Mies on itse valinnut osansa, aikuinen ihminen! Mars matkaan!
No voi jumankauta tätä suomalaista ylitunnollisuutta noissa asuntolainojen maksuissa! Neljän tonnin asuntolaina jäljellä? Perheen ensimmäinen ulkomaanmatka! Tsiisus.
Mietitään kumpaa lapset arvostavat enemmän: yhteistä kivaa lomaa - jota osaavat taatusti arvostaa kun eivät ole ennen päässeet - vai paria kuukautta aiemmin pois maksettua lainan pätkää?
Menee muutama vuosi, ja ne ei enää teidän kanssa halua lähteä enää mihinkään.
Itsekäs ratkaisu olisi nyt olla menemättä, kun haluat olla kunnon säästäväinen velvollisuudet aina ensin -kansalainen.
Nyt menet ja nautitte! Hitto sentään.
Lapset varmaan arvostaa.
Ja matka kuulostaa tosi hienolta, vau! Meidän ulkomaanmatkat ei ole koskaan olleet noin kalliita. Eli nauti täysin rinnoin ansaitusta matkasta teinien kanssa. Heille ja varmasti sinullekin kiva kokemus. :)
Maksat lainan pois ja katsot lastesi pettyneitä ilmeitä. Tai maksat lainan suunnitellusti ja katsot lastesi iloa ja jännitystä. Onpas vaikea valinta...
anteeks, mutta 4k asuntolainaahan ei ole juuri mitään. Lapset jo teinejä,lapsuus kohta ohi kokonaan... joten todellakin nauttisin sinuna lastesi seurasta NYT. Miehesi on tyhmä kun tahallaan jättäytyy ulkopuoliseksi perheen yhteisestä jutusta, mutta pidä edes sinä lapsille tekemäsi lupaus.
Paras luterilaismoralistinen ratkaisu on lähteä matkalle ja voihkia sitten koko matkan, miten paljon tähän nyt kuluu rahaa, ja se asuntolaina! Maksut! Velat! Tulikin lähdettyä! Pilvistäkin on! Niin kiva velattomassa asunnossa olisi nyt asua!
Anteeksi AP, en halua olla ilkeä, vaan kärjistää tilannetta niin että näet itsekin miten älytöntä tuo huono omatunto on. Sen sijaan ajattele: miten onnellista, että voin viimeinkin tarjota tämän lapsilleni. He ovat sen kaikin puolin ansainneet.
Mm. Matkalle lähetään, siitä ei ole kysymys niin kuin sanoin. Mut tosiaan varmaan tuo lainatunnollisuus yrittää nostaa päätään.
Oikeessahan työ ootte, hyvin mielin seikkailulle siis ja laina kyllä lyhenee..😊
Ei tosiaan olla vaan totuttu matkoihin laittamaan rahaa, sitä kai tää on.
-ap
Sen lainan voi laskea kiinteäksi kuluksi joka on etukäteen budjetoitu kk-menoihin, etkä varmaankaan ole lomarahoja säästänyt jättämällä lainanmaksueriä välistä?
Nuo 4000€ eivät siis liity lainaanne mitenkään.
Minä tulen tuosta aloituksesta suorastaan vihaiseksi, lasten takia.
No Ilman muuta menette matkalle.Meidän perhe on sellainen reissuperhe, on matkusteltu ympäri maailmaa, yksi lapsi, joka päässyt aina mukaan reissuille.Ei olla rikkaita, aina säästetty matkoja varten, mutta nähty paljon maailmaa.Mistään hinnasta en antaisi niitä elämyksiä ja yhteisiä reissuja pois, on avartanut maailmankuvaa monelta kantilta.Nyt lapsi jo aikuinen ja vieläkin muistellaan kaikkia mukavia hetkiä ja koemuksia näillä reissuilla.Kerrankos täällä eletään,, nauttikaa reissusta!
Mieti, jos teille sattuu siellä matkalla jotain. Kiva sitten miehen yksin maksaa asuntolainaa.
Ai niin ja en mene sinne valittamaan. Valitan täällä ja siellä nautitaan täysillä😊 Tarvitsin tuon ruoskinnan teiltä huonoon omaantuntoon.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja en mene sinne valittamaan. Valitan täällä ja siellä nautitaan täysillä😊 Tarvitsin tuon ruoskinnan teiltä huonoon omaantuntoon.
-ap
Ole hyvä! 😁
Matkaa ei taida voida enää edes perua, joten turha murehtia! Typerästi kyllä tehty teiltä. Tietysti velat pitää aina ensin maksaa pois ennen isompaa törsäilyä. Varmasti miehesikin on samaa mieltä, mikäli kehtaat ikinä tunnustaa hänelle matkaan törsäämääsi summaa + matkalla kuluvat käyttörahat. Ei kannata ihmetellä jos sen jälkeen miestäkään ei enää kiinnosta hetkeen säästää yhteistä asuntoa varten, vaan ostaa päräyttääkin vaikkapa uuden hienon auton itselleen tai vaikkapa moottoripyörän. Täytyyhän hänenkin saada elää "tässä ja nyt" jos kerran sinäkin saat? Mitäs noista veloista.
Meillä ei ole asuntolaina, koska asumme vuokralla. Talous on hyvin tiukalla. Lapset eivät ole vielä koskaan (kohta teinejä) päässeet ulkomaille, ja suren sitä. Kotimaan matkailu = mökillä oloa (sellainen meillä onneksi on). Olen jo kauan säästänyt matkaan. Toivottavasti syksyllä päästään.
Minun korvaan särähti tuo, että mies maksaa lainanlyhennykset ja asumiskulut. Olet aika heikoilla eron sattuessa.
4000 asuntolainaa jäljellä ja ette ole aiemmin ulkomailla matkustelleet. Ymmärtäisin, jos ulkomaat ei lainkaan kiinnosta. Jos näin miksi matkustatte nytkään.
Tuo 4000 on raha, jolla pääsee esim. Kanarialle tai Kreikkaan tasokkaaseen AI hotelliin ja voi tehdä pari retkeä ja ehkä shoppaillakin hieman kolmen porukalla. Tuollainen reissu on varmasti ikimuistoinen. Kysy nuorilta mitä haluavat reissulta, jotta ei tule pettymyksiä.
Ihme pakkomielle tuo asuntolainan lyhennys. Itsekin kyllä odotttelen, että viimeinen 40 000 tulee maksetuksi. Lainaa oli alunperin 175 000. Mutta lomailleet olemme silti. Extralyhennyksiä tein vain sinkkuna ja ennen lapsia.
Go for it! Laitoin just säästöni haisemaan että päästään viikoksi reissuun.
Jos ovat naimisissa eikä ole avioehtoa, on ihan sama kuka maksaa lainat ja kuka juoksevat kulut: omaisuus on yhteistä ja menee erossa puoliksi.
Pienet on murheet...