Voiko hanttihommia tekevä uupua? Luulin työuupumuksesta kärsivän vastuullista työtä tekevien.
Jos teet ns. hanttihommia, niin miksi uuvuit?
Mä olen ollut huoltoasemalla nyt vuoden ja luulen, että alan uupua. Oon aina jotenkin kuvitellut, että uupumus on vastuullisten asiantuntijahommien juttuja. Mut aika monet oireet täsmäävät minuun. Työni on kuitenkin tosi tavallista, voi tehdä ilman mitään koulutusta eikä mitään kummempia tulosvastuita tms.
Työpäivät tuntuvat tervanjuonnilta, töihin ei ole kiva mennä. Henkilöstöä on liian vähän ja vaatimuksia paljon, ikinä ei ehdi tehdä töitään oikeasti hyvin. Asiakkaat ovat kiireisiä, vaativia ja joskus ihan kamalia. Jos jokin asia ei tapahdu sekunnissa, saan osakseni vittuilua ja vihaa. Työpäivät venyvät lähes poikkeuksetta, aina pitää joustaa omista menoista tai levosta, tai tunnit vähenevät ja puhutaan selän takana. Nollasopimus ja pienehkö palkka. Joskus on jopa 60h viikossa töitä, joskus 10. Vapaapäivinä soitellaan töihin ja odotetaan, että varsinkin useamman päivän vapailla tullaan ainakin töihin jos tarve.
Hommat pitäisi tehdä tosi nopeaan tahtiin. Jos ei pysy koko aikaa tahdosssissa, kireät työkaverit osoittavat mieltään. Koko ajan saa juosta. Syödä ei ehdi, hyvä jos juodakaan.
Tessiä ei noudateta aina ja yhden päivän vapaa ei riitä viidestä päivästä palautumiseen. Työ nielee miltei kaiken energiani. Sosiaalista elämää ei oikein ole, kun työtä tehdään silloin kun muut ovat vapaalla. Kolmivuoro on raskasta.
Olen ärsyyntynyt, väsynyt ja koen syvästi, että työni ei anna oikein mitään eikä siinä ole järkeä. Pistää itseäni näin rajusti likoon tällaisen työn takia.
N30
Kommentit (10)
Voi, just sairaan työtahdin, sairaiden työaikojen ja liian ison työmäärän takia. Jos teet vaikka 40h työviikon, joka sisältää vuoroja välillä 6-14 ja 17-21... Ei mtn normaalia vuorokausirytmiä tai mistään elämästä tietoakaan. Voi olla myös ongelmia yksityiselämässä, en usko, että pelkän työn takia voi noin uupua, jos tekee hanttihommia.
Uupumus johtuu pitkään jatkuneesta stressistä. Ongelmaan kannattaa puuttua ajoissa. Itsekin paloin loppuun enkä edes ole varma, miten tästä selvitään tai onnistuuko enää. Tsemppiä!
Jos vuorotyö ja hankalat nukkumiset tekee susta uupuneen , niin se on ihan sama montako tuntia vkossa teet kun kuitenkin vain haaveilet levosta. Ihminen tarvitsee kaksi peräkkäistä vapaapäivää vkossa palautumiseen. Se on hirveä kierre kun huomaat vain haluavasi koko ajan pois.
Tottakai voi uupua. Mistä ihmeestä olet saanut tuollaisen käsityksen, ettei voisi? Onhan se nyt päivänselvää, että fyysinen työ, huonot työajat ja järjetön kiire väsyttävät ja stressaavat.
Ihme käsitys aloittajalla työuupumuksesta. Tiedoksesi, että ihan vaikka siivoja voi uupua työssään.
Ihminen ei välttämättä uuvu kovasta työnteosta, vaan nimenomaan merkityksettömän työn tekemisestä. Hyvä, jos tiedostat uupumisen oireet jo nyt, niin pystyt vielä vaikuttamaan siihen mihin suuntaan homma on menossa!
Vedä rajoja siihen miten paljon viikkotunteja teet. Se on selvää että 60 tuntia viikossa on liikaa.
Vain jossain huopputason johto/asiantuntijaduunissa voi uupua, eli et voi olla uupunut. Nyt niskasta kiinni ja uudella innolla hommiin!
Älä sitten sano uupumisen syyksi työtä, sillä työuupumus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan. Sanot että olet masentunut ja se johtuu kaikesta muusta paitsi työstä.
Omassakin tuttavapiirissä on esimerkiksi varastotyöntekijä joka kyllästyi työhönsä ja saikutteli pari vuotta. Vaihtoi työtä toiseen matalapalkka-alaan ja nyt on taas alkanut puhua että voisi jäädä saikulle. Minusta tuntuu että se on ylipäätään työ, mikä ei sovi hänelle.
Onhan se varmaan aika rankkaa jos koko ajan on rahat vähissä ja työsuhteet määräaikaisia tai nollatunneilla.
Hyshys, kaikki työ on ihanaa ja kuulut etuoikeutettuihin jos sinulla on työpaikka. Olet vaan laiska kun valitat ja ansaitsisit pääsemään leikkimään aktiivimallin kanssa. t. hallitus
Mä olen uupunut vaikka en käy töissä ollenkaan, joten tietenkin voi.