Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haavan punoitus

Vierailija
04.04.2018 |

Mulla on umpparihaava, joka on infektion takia aukaistu, jätetty auki ja kasvanut nyt pohjasta päin umpeen. On jo toiselta puolelta kasvanut kiinni ja toiselta puolelta vielä auki. Nyt hoitona haavahunaja. Onko normaalia, että haava punoittaa kauttaaltaan noin.1cm joka suuntaan?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että haava voi punoittaa reunoista jonkin verran. Minulla ei kuitenkaan ole sairaanhoidon koulutusta, joten en ole ihan varma, kuinka luotettavia omat arveluni ovat. Jos haava on selkeästi kipeä tai tullut entistä kipeämmäksi, silloin on syytä olla huolissaan. Tiedät varmaan, miltä tulehtunut haava tuntuu vaikka sormessa. Sitä särkee ja tuntuu kuin se sykkisi kipua. Se on kosketusarka ja kuumempi kuin muu iho. Tulehtunut leikkaushaava tuntuu samalta, mutta ainakin kymmen kertaa pahemmalta, koska se on isompi. Jos se vielä vuotaa epäilyttävän näköistä eritettä, olisin hyvin huolissani.

Kannattaa soittaa huomenna sinne, missä haavaasi hoidetaan. (Sairaala?) Olet varmaan saanut kirjalliset hoito-ohjeet. Siinä mainitaan myös, minne sinun pitää ottaa yhteyttä, mikäli tulee ongelmia. 

Myös terveydenhoitajat terveyskeskuksissa opastavat ja neuvovat. Siellä kävin hakemassa neuvoa, kun oma leikkaushaavani ei parantunut kunnolla ja sairaalaan oli ihan liian pitkä matka. 

Jos kuitenkaan et pärjää haavan kanssa kotona yön yli, mene päivystykseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla