Työttömyysturvaa maksetaan vuosittain n. 2 miljardia, tehottomaksi arvioituja yritystukia jopa 8-9 miljardia - kummasta leikataan?
Tai onhan se selvää. Kävi itse asiassa niin, että yritystukien leikkauksia pohtiva työryhmä päätyi ehdottamaan 20 miljoonan lisäystä (HS tänään). Kumma juttu, olihan pöytään kutsuttu neuvottelemaan myös yritystukia saavien yritysten lobbareita.
P.S. https://yle.fi/uutiset/3-10049067 - Ylen aiempi analyysi yritystuista
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vapaan kilpailun pelisäännöillä, joita me kaikki aina kannatamme, mitään tukia ei pitäisi koskaan maksaa missään. Antaa markkinoiden ratkaista elinvoimaiset menestyjät ja tehottomat ruumiit.
kuten täällä jo sanottu niin maksettavia tukia on vain murto-osa näistä "yritystuista" mistä nyt vouhkattu. Matala veroaste ei vääristä (kansallista) kilpailutilannetta. Lisäksi tietyt R&D tuet voivat olla hyvinkin kannatettavia.
Onko jo kansalaisaloitetta tehty yritystukien poistoon? Joku vois tehdä ja markkinoida täällä niin kuin sitä aktiivimallin poistoakin. Luulis nimien tulevan kasaan ja niitten ois pakko eduskunnassa miettiä vaalien alla että perseilläänkö vai tehdäänkö jotain yhteiskunnalle hyödyllistä
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismista aiheutuvat kulut 7-14 mrd yhteiskunnalle.
Tosin tietysti sairaanhoito.ja hoitoala työllistyy ja sosiaalitoimi. Kun lapsia otetaan huostaan viinahöyryisiltä äideiltä.
Miksi sä kuvittelet, että työllistyminen olisi hyvä asia? Tuohan on täsmälleen sama asia kuin se ikivanha typeryys, että ikkunoita rikkomalla saataisiin töitä ikkunankorjaajille. Kaikki vältettävissä oleva työ on haitallista taloudelle, eikä suinkaan hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi lainata sinua, nro 20, koska linkit rikkovat lainauksen. Mutta kai sinä jotakin verovähennyksiä saat. Ainakin reilut 600 euroa tulonhankintavähennystä. Siihen päälle työmatkakustannuksia, lainakorkoja, osakekauppojen tappioita, kotitalousvähennystä jne.
Kaikki verovähennyksesi ovat sinulle maksettavia tukia, koska näinhän yritystuetkin lasketaan.
Joo saan sen tulonhankintavähennyksen ja lapsilisät saadaan.
Kotitalousvähennystä 🤣🤣🤣🤣
Osakekauppoja, tikahdun..Asutaan vuokralla, köyhyysrajalla kun ollaan, niin ei oikein omistusasuntoa olla saatu.
Kaikki tuet voidaan lakkauttaa, en jää itkemään sitä muutamaa satasta.. mitä se on ?, verrattuna 27 tonniin?!
Siis sä maksat vuodessa ainakin 44 tonnia veroja ja elät köyhyysrajalla?
Toivon, että olet pitänyt suusi kiinni aina aikaisemmin, jos tilanteeni kuulostaa sinusta noin yllättävältä. (Onneksi olet siellä netin toisessa päässä)
Tiedätkö miltä tuntuu kuunnella sitä ainaista lässytystä, siitä kuinka niin ja niin paljon tienaavalla on varaa maksaa moninkertaisesti veroja, johonkuhun toiseen nähden...
Ei sille ole mitään perusteita, että toisen velka yhteiskunnalle on moninkertaisesti se mitä toisen. Ja kun meillä se on pois melko kohtuullisista asioista.
Kerro nyt ihan ensiksi bruttotulosi ja veroprosenttisi, niin mietitään sitten, kuinka olet joutunut tilanteeseen, jossa elät köyhyysrajalla.
Tiedän kyllä miten olen päätynyt tilanteeseen. Mulla on esim. seitsemän lasta. Se ei oo kauhean tavallista.
N.90k on vuostulot.
No kenen se sinun laumasi pitää elättää? eivät ne pennut ole itsekseen ilmestyneet vai olisiko kuitenkin tekojesi seurauksia.
Oletko aivan idiootti?
En kysy ketään elättämään omiani. Kysyn miksi minun pitää elättää muita?
Saatko sinä jotain tulonsiirtoja?
En. en edes niitä sinun nauttimiasi lapsilisiä, jne. Ja maksan veroja enemmän kuin sinä, enkä tosiaankaan elä köyhyysrajalla vaan olen reilusti varakkaampi (nettovarallisuus) kuin suomalaiset keskimäärin. Nettovarallisuuteni on tänä vuonna kasvanut joka kuukausi noin neljällä tonnilla kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suurimmat yritystuet ovat verohelpotuksia. Esimerkiksi kasvihuoneet maksavat sähköstään vähemmän veroa, jotta Suomessa voitaisiin viljellä kasviksia. Kuljetusala maksaa polttoaineesta vähemmän veroa, jotta ruoka saataisiin kauppoihin halvemmalla. Sellaisia kauheita yritystukia.
Kertoisitko lisää miten kuljetusala maksaa polttoaineesta vähemmän?
Kuorma-autot käyttää dieseliä ja dieselpolttoaineen vero/litra on vähemmän kuin bensan.
Tietysti sitten pitää maksaa vuosittaista dieselveroa joka on taas tukea bensa-autoilulle kun bensa-autosta ei tarvitse sitä maksaa.
Tosin mittarilla puolet veroa sisältävää dieseliä tankkaava ei välttämättä itse varsinaisesti ymmärrä saavansa tilanteessa yritystukea.
Vierailija kirjoitti:
Tosin tietysti sairaanhoito.ja hoitoala työllistyy ja sosiaalitoimi. Kun lapsia otetaan huostaan viinahöyryisiltä äideiltä.
Mutta maassa maan tavalla...ilo ilman viinaa on teeskentelyä ja mitä tuosta jos diabetespotilas ryyppää itsensä jalattomaksi yms
Yritystukiin siis menee 9 mrd ja alkoholismiin 14 mrd. Tuo on yhteensä 23 mrd. Siihen kun lisätään ylipainosta aiheutunut 10 mrd, niin on käytetty jo yli puolet valtion budjetista. Uskotteko te oikeasti näitä juttuja?
Ajateltavaa hölmöläisille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta maassa maan tavalla...ilo ilman viinaa on teeskentelyä ja mitä tuosta jos diabetespotilas ryyppää itsensä jalattomaksi yms
Yritystukiin siis menee 9 mrd ja alkoholismiin 14 mrd. Tuo on yhteensä 23 mrd. Siihen kun lisätään ylipainosta aiheutunut 10 mrd, niin on käytetty jo yli puolet valtion budjetista. Uskotteko te oikeasti näitä juttuja?
Keskusteluissahan näihin lisätään vielä ne sivu/piilo kulut jotka on vähintään tuplasti.
Vierailija kirjoitti:
Valtio ei ole sama asia kuin yhteiskunta.
Suomen BKT oli viime vuonna ~224 miljardia euroa ja valtion budjetti ~55 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi lainata sinua, nro 20, koska linkit rikkovat lainauksen. Mutta kai sinä jotakin verovähennyksiä saat. Ainakin reilut 600 euroa tulonhankintavähennystä. Siihen päälle työmatkakustannuksia, lainakorkoja, osakekauppojen tappioita, kotitalousvähennystä jne.
Kaikki verovähennyksesi ovat sinulle maksettavia tukia, koska näinhän yritystuetkin lasketaan.
Joo saan sen tulonhankintavähennyksen ja lapsilisät saadaan.
Kotitalousvähennystä 🤣🤣🤣🤣
Osakekauppoja, tikahdun..Asutaan vuokralla, köyhyysrajalla kun ollaan, niin ei oikein omistusasuntoa olla saatu.
Kaikki tuet voidaan lakkauttaa, en jää itkemään sitä muutamaa satasta.. mitä se on ?, verrattuna 27 tonniin?!
Siis sä maksat vuodessa ainakin 44 tonnia veroja ja elät köyhyysrajalla?
Toivon, että olet pitänyt suusi kiinni aina aikaisemmin, jos tilanteeni kuulostaa sinusta noin yllättävältä. (Onneksi olet siellä netin toisessa päässä)
Tiedätkö miltä tuntuu kuunnella sitä ainaista lässytystä, siitä kuinka niin ja niin paljon tienaavalla on varaa maksaa moninkertaisesti veroja, johonkuhun toiseen nähden...
Ei sille ole mitään perusteita, että toisen velka yhteiskunnalle on moninkertaisesti se mitä toisen. Ja kun meillä se on pois melko kohtuullisista asioista.
Kerro nyt ihan ensiksi bruttotulosi ja veroprosenttisi, niin mietitään sitten, kuinka olet joutunut tilanteeseen, jossa elät köyhyysrajalla.
Tiedän kyllä miten olen päätynyt tilanteeseen. Mulla on esim. seitsemän lasta. Se ei oo kauhean tavallista.
N.90k on vuostulot.
No kenen se sinun laumasi pitää elättää? eivät ne pennut ole itsekseen ilmestyneet vai olisiko kuitenkin tekojesi seurauksia.
Oletko aivan idiootti?
En kysy ketään elättämään omiani. Kysyn miksi minun pitää elättää muita?
Saatko sinä jotain tulonsiirtoja?
En. en edes niitä sinun nauttimiasi lapsilisiä, jne. Ja maksan veroja enemmän kuin sinä, enkä tosiaankaan elä köyhyysrajalla vaan olen reilusti varakkaampi (nettovarallisuus) kuin suomalaiset keskimäärin. Nettovarallisuuteni on tänä vuonna kasvanut joka kuukausi noin neljällä tonnilla kuukaudessa.
Kaikki tuet pois.
En minä nauti siitä, että mun rahaa kierrätetään ympäriinsä, vaikka osa palautuisikin.
Mitä sinuun tulee, niin saat minun puolestani olla syntyvyyteen nähden vapaamatkustaja, jokainen tehköön rahoillaan mitä huvittaa, enkä todellakaan kuvittelekaan saavuttavani koskaan samaa elintasoa kuin sinä, koska mulla on lapset.
Haluan paremman elintason kuin naapurin aabella, joka ei tee mitään ja saa laumalleen saman verran kuin meiltä otetaan. Itse teen aika lujasti töitä ja on vielä muutakin mitä en jaksa selittää joka kerta kun jossain avaan suuni.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita kuluja pidä kahteen kertaan vähentää mistään, kuten sinä teet. Ne on jo vähennetty. Jos alkoholia ei olisi, niin tuon summan verran suurempi olisi varallisuus.
Ja kuten sanottua, Suomi ei ole sama asia kuin valtio.
Vierailija kirjoitti:
Tai onhan se selvää. Kävi itse asiassa niin, että yritystukien leikkauksia pohtiva työryhmä päätyi ehdottamaan 20 miljoonan lisäystä (HS tänään). Kumma juttu, olihan pöytään kutsuttu neuvottelemaan myös yritystukia saavien yritysten lobbareita.
Leikataan sosiaaliturva pois kokonaan, saadaan lisää jaettavaa (paremmat palvelut), kun ihmiset muuttaa kimppakämppiin ja menee töihin.
Miksi työttömällä pitää olla oma asunto?
Sukulaisten nurkkiin kodinhoitajaksi tai sitten yhdistätte poppoon kavereiden kesken ja keksitte jotain kunniallista tekemistä, mistä joku suostuu maksamaan.
ihan hölmöläisten hommaa. Tärkeintä on että vaan jotain tehdään, koska "työ" ja "puuhakkuus" itsessään koetaan niin arvokkaaksi, vaikka se tulisi kalliiksi, luonnolle haitalliseksi, ihmisille haitalliseksi jne... tehdään paljon turhaa ja paskaa 9 miljardilla.
Ihmettelin tätä jo lapsena koulussa, tärkeintä ja riittävää oli vaan ilmestyä paikalle kouluun. Mittari oli se, että tuli ajoissa ja joka pv paikalle, eikä se, että olisi oikeasti oppinut jotain & ajatellut. Saman arvoista tavallaan oli joka pv saapua vaikka kiusaamaan ja potkimaan toisia kuin se, että saapui tosissaan oppimaan. Työelämä pyörii vähän samalla tavalla: Ne, jotka vain menevät johonkin, mitä työksi voidaan kutsua, ovat arvostetumpaa joukkoa, vaikka sinne mentäisiin tekemään jotain olematonta ja turhaa työtä, kiusaamaan kollegoita, jauhamaan paskaa ja kuluttamaan näitä tukirahoja.
Merkityksellisen tekemisen etiikkaa pitäisi pohtia enemmän ja käyttää myös päätöksenteon taustalla. Ei ole välttämättä merkityksellistä tai hyödyllistä yhteisön kannalta sellainen toiminta, jonka lähtökohtana on vain kahmia yritystukia ja ulkoistusrahoja itselle ja parhaille kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita kuluja pidä kahteen kertaan vähentää mistään, kuten sinä teet. Ne on jo vähennetty. Jos alkoholia ei olisi, niin tuon summan verran suurempi olisi varallisuus.
Voi voi lue vaikka vähän. Edes omat sekaiset rapustuksesi, ennenkuin lähetät ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikataan sosiaaliturva pois kokonaan, saadaan lisää jaettavaa (paremmat palvelut), kun ihmiset muuttaa kimppakämppiin ja menee töihin.
Sukulaisten nurkkiin kodinhoitajaksi tai sitten yhdistätte poppoon kavereiden kesken ja keksitte jotain kunniallista tekemistä, mistä joku suostuu maksamaan.
Miksi työllisellä pitää olla oma asunto? Painele toki sukulaisten nurkkiin kodinhoitajaksi sinäkin, säästyyhän siinä rahaa yhteiskunnan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi lue vaikka vähän. Edes omat sekaiset rapustuksesi, ennenkuin lähetät ne.
Jos mulla on ongelmia lukemisessa, niin osaat varmasti myös kertoa, missä se ongelma tarkalleen on. Aivan naurettavaa tuollainen turha ja perusteeton lässytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisten nurkkiin kodinhoitajaksi tai sitten yhdistätte poppoon kavereiden kesken ja keksitte jotain kunniallista tekemistä, mistä joku suostuu maksamaan.Miksi työllisellä pitää olla oma asunto? Painele toki sukulaisten nurkkiin kodinhoitajaksi sinäkin, säästyyhän siinä rahaa yhteiskunnan tasolla.
Ei tietenkään tarvitse olla, jos ei ole rahaa siihen.
Vedin vähän mutkia suoriksi, olen pahoillani. Tottakai työtönkin voi vuokrata/ostaa oman asunnon, jos hällä on rahaa siihen. Yleensä ei ole. Miksi muiden pitäisi silloin maksaa hänelle asunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisten nurkkiin kodinhoitajaksi tai sitten yhdistätte poppoon kavereiden kesken ja keksitte jotain kunniallista tekemistä, mistä joku suostuu maksamaan.Miksi työllisellä pitää olla oma asunto? Painele toki sukulaisten nurkkiin kodinhoitajaksi sinäkin, säästyyhän siinä rahaa yhteiskunnan tasolla.
Mitä yhteiskunta säästää siinä?
Olen jo kodinhoitaja isälleni, en yksin, mutta hän muutti minun luokseni. Eli mitä sä yrität siellä, luuletko että mä puhun suuta suuremmalla?
Kato peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse olla, jos ei ole rahaa siihen.
Vedin vähän mutkia suoriksi, olen pahoillani. Tottakai työtönkin voi vuokrata/ostaa oman asunnon, jos hällä on rahaa siihen. Yleensä ei ole. Miksi muiden pitäisi silloin maksaa hänelle asunto?
Miksi sä oletat, että muut maksavat hänelle asuntoa? Etkö ole työttömyysvakuutusmaksusta ja työttömyyskassamaksuista koskaan kuullut?
Ei se työttömyysturvaan maksettu 2.8 miljardia ole koko totuus. Lisäksi tulee asumistukeen 1,4 miljardia ja toimeentulotukeen vielä 800 miljoonaa.
Sosiaali- ja terveysministeriön budjetti on kokonaisuudessaan yli 14 miljardia. Siinä on tietty kaikenmaailman sairaanhoidot ja äitiysrahat ja ties mitkä rahat mukana.