Mitä tehdä..?
Tunnen erään joka ei mielestäni huolehdi hyvin lapsestansa. Siis lapsi on enemmän hoidossa eri paikoissa kuin kotonaan.. Lapsi täyttää kesällä kolme ja on nyt vasta oppinut hieman puhumaan..
Lapsen äiti on entinen ystäväni ja kysyi toissapäivänä ottasinko lapsen muutamaksi tunniksi hoitoon.. aikaisemmin en ole suostunut ottamaan periaatteen vuoksi, kun en pidä siitäettä tämä nainen ravaa baareissa ym. No lapsi oli sitten eilen leikkimässä 2v tyttöni kanssa ja ihan hyvin meni. Rupesi vaan taas niin säälittämään tämä lapsi, kun tuntui etti ollut ruokaa ennen nähnyt, kun piti ahmia ja toiseltakin ottaa.
Jo samana iltana tämä nainen kysyi ottaisinko lapsen seuraavana päivänä yökylään, etä pääsisi ryyppäämään ystäviensä kanssa. Jo on pokkaa..emme ole olleet juuri missään väleiissä pitkään aikaan ja viimeksi nähnyt tämän lapsen vuosi sitten..
Lapsella on siis vain äiti, koska tämän äiti on kieltänyt isyyden.. eikä isääkään enää kiinnosta tehdä asialle mitään.
Mielestäni lapsi ansaitsee pysyvyyttä elämäänsä, eikä sitä, että on joka päivä eri ihmisen hoidossa ihan vieraassa paikassa. En kuitenkaan usko, että tämä nainen kuuntelee järkipuhetta,sillä ei tunnu ymmärtävän tekevänsä väärin. Tämä nainen siis elää kelan ja kaupungin avustuksilla, joista suurin osa tuntuu menevän viinaan, kun ei ole varaa ostaa lapselle ruokaa ja vaatteita.
Jos olisin vanhempi ajattelisn, että nuoret äidit.. mutta itse olen myös nuori ja minulla on kaksi ihanaa lasta (2v ja 6kk), jotka ovat minulle kaikki kaikessa, siksi tuntuu vaan niin pahalle, että joku ei huolehdi lapsestaan.
Kerokaa mielipiteitä tai kokemuksia, mitä tälle asialle kannattaisi tehdä? Vai pitäisikö vain unohtaa ja antaa olla?
Lapsen laiminlyömistähän sekin on, että lapsi on hoidossa milloin missäkin eikä mitään pysyvyyttä ole.
Itse ottaisin yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin, ja kysyisin puuttuvatko he tällaisiin asioihin. Varmaan ottaisivat ainakin tähän äitiin yhteyttä ja ehkä olisi olemassa jotain tukitoimia että lapsen arkeen tulisi pysyvyyttä..