Kestääkö nan tetrat ja piltti purkit lentokoneen ruumassa?
Tottakai pakkaan ne hyvin, mutta miten on sen ruuman paineen kanssa? Onko kenelläkään kokemuksia?
Kommentit (6)
Lensin Atlantin yli muutama kuukausi sitten mukanani vauvanruokia. Kotimaan lennolla minulle kerrottiin, että ruuman lämpötila oli silloin +16 ja että se ei koskaan mene alle 0`c. Näin minulle siis vastattiin kun kysyin asiaa lentoemännältä. Lentoemäntä ei tempassut vastustaan hatusta, vaan kävi ottamassa asiasta selvää (ohjaamosta?). Ehkäpä kannattaa ottaa yhteyttä lentoyhtiöön. Ja lisäksi kannattaa suosia jauheita, mikäli vain mahdollista. Nimittäin keitettyä vettähän aina järjestyy. Itse ostan juomapuolluvettä ja keitän sitä. En suosi keitettyä raanavettä ulkomaillla. Putkista kun voi lähteä esim ruostetta ym. veden mukaan. Jollakin lailla suodatettu vesi ja keittäminen päälle mielestäni siis ok.
Jäi ajatus tuossa edellä kesken. Eli tosiaan, puuroja ja vellejä voi viedä jauheena ja sitten paikanpäältä saa usein vauvanruokaa, ihan sitä samaa, mitä itsekin suosimme. Esim Bona ei ole suomalainen, vaan kuuluu Nestléelle. Heidän valmisteita löytyy useiden maiden markkinoilta. Kannattaa melkein netissä surffata ja katsoa, missä maissa mikäkin tuttu brändi on markkinoilla.
Mulla on matkatessa aina kovat matkalaukut. Kyllä niihin voi panna vauvaruokapurkkeja kun kääräisee jonkin pehmeän ympärille ja niin, etteivät kolise yhteen. Lasi näissä purkeissa on erittäin kovaa. Laukkujen viskely ei kovissa laukuissa niin tunnu. Kuorethan siinä kolisee, ei sisältö, jos on hyvin pakattu eikä paljon tyhjää tilaa.
On siis monesti testattu. Tutteli- maidot ja- puurot (nyk. Muksu?) ja lasipurkit kestää ruumassa, kun hyvin pakkaa. Me ollaan pakattu tuttelit ja ne puurot niissä alkuperäisissä pahvipakkauksissa ja vielä vaatetta tms. pehmeää ympärille.
joskus tapahtuu sitäkin, että laukut katoavat vähäksi aikaa, tai useammaksi päiväksi, lentoyhtiö yleensä löytää ne, mutta laukkujen katoaminen lennolla olisi katastrofi perillä, mistä sitten löytäisit siihen hätään vauvanruokaa. Olen itse ollut oppaana ja kyllä niitä ihan oikeasti joskus hävisi, tosin kaikki aina löytyi enemmin tai myöhemmin.
Todistettavasti ihmiset ovat kuskanneet viinapulloja, ja myös -tölkkejä lentokoneiden ruumissa vaikka kuinka kauan. Luulisi, että esim. litran vetoinen viinapullo hajoaisi paaaljon helpommin kuin pilttipurkki. Silti nekin pysyvät ehjinä, esim. pyyhkeeseen rullattuna.
Ei kannata luottaa siihen, että paikan päältä saisi maistuvaa lastenruokaa. Riippuu tietty maasta, googlettaminen voi tosiaan selventää asiaa...
Lentokoneen ruuman lämpötilaa ei varmaan koskaan päästetä pakkasen puolelle, voisi nimittäin tulla aika paljon reklamaatioita hajonneista tavaroista, esim. monet ihonhoitotuotteet muuttaa muotoaan, jos pääsevät jäätymään. Jos painevaihtelut vaikuttaisivat, niin ei varmaan voitaisi lentorahtinakaan kuljettaa juuri mitään ruokatarpeita...
Maito kannattaa ottaa jauheena senkin vuoksi, että litkumaidosta tulee kauheasti lisäpainoa matkalaukkuun. Lisäksi maito vie varmaan enemmän tilaakin kuin jauhe. En usko, että on yhtään maata, josta ei saisi ostettua pullotettua, turvallista vettä. Ja jos on, niin niihin ei varmaan kannata muutenkaan lapsen kanssa matkustaa. Tai ilman lasta.
Pari NANia ja pilttipurkkia kannattaa kuitenkin pakata käsimatkiksiin, niin ei sitten tarvitse samantien paikan päällä rynnätä kauppaan. Lisäksi lapsi syö varmaan koneessakin jo menomatkan aikana? Lisäksi niillä pärjää hetken, jos laukut sattuvat katoamaan vähäksi aikaa. Oma mutsini kertoi muuten juuri, että joutui aloittamaan 80-luvulla uudestaan siskoni imetyksen Italian-matkalla, kun kaupassa ei ollut mitään sopivaa lastenruokaa (hotellihuoneessa ei siis ollut ruuanlaittomahdollisuutta) mallia piltti. Niin, jos hotskussa on ruuanlaittomahdollisuus, niin silloin voi ostaa potaatit yms. sapuskat myös vaikka torilta. Jos siis lomalla viittii...
Tässäpä tätimäiset neuvot ja kommentit, pääsispä itekin lähtemään...
käytiin Rodoksella kaksi vuotta sitten ja sillon kyllä pakattiin KAIKKI ruokapurkit käsimatkatavaroihin. Olihan niissä hirvee kantaminen... Niin ja maitojauhe tietysti kans, kannattaa ottaa maito jauheena kuin valmiina juomana. Sen lisäks laukkuja heitellään joka käänteessä kovinkin ottein, lasipurkit on aika arveluttavia. Ja sit jos laukut eksyy matkalla, on ainakin vauvalle ruokaa varmasti mukana. En tiedä sitten virallisista säännöistä kielletäänkö ruokapurkkia pakkaamasta matkalaukkuihin, onhan ruumassa myös pakkasta käsittääkseni useampi kymmenen astetta.