Työkavereiden vihjailu ja v*ttuilu siitä että omistan ainoastaan näppäinpuhelimen, uskomatonta käytöstä aikuisilta ihmisiltä
Olen kuullut naisvaltaisista aloista hurjiakin juttuja mutten uskonut niiden olevan totta, ennenkuin koin sen itse. Kaikki työkaverini ovat 25-35v naisia. Asia tuli ensin taukohuoneessa esille kun tiedusteltiin mitä mieltä olen työkaveri X:n leipomasta kakusta tai niistä kummilapselle kudotuista sukista. Näissä olisi siis pitänyt omistaa facebook/instagram-tili ja tietää moisten asioiden olemassaolo.
Kun sanoin etten tiedä mistä puhutaan, sanoivat että katso puhelimesta, sivu se ja se. alkoi Mainitsin että omistan vain netittömän näppäinpuhelimen kun en muuta tarvitse, alkoi silmien pyörittely ja huokailu. Kyllä, aikuisilta ihmisiltä.
Tämän jälkeen on alkanut käydä niin että kun tulen lounaalle/tauolle, muut lopettavat välittömästi juttunsa tai poistuvat paikalta. En keksi mitään muuta syytä tähän kun tuon mainitun näppäinpuhelimen omistamisen/somessa olemattomuuteni. Ainoastaan työpaikkamme siivooja juttelee kanssani normaalisti, tosin hän on jo yli 50v ihminen.
Voiko joku älypuhelimen omistaminen/sometilit olla tämän ikäisille ihmisille niin iso juttu? Jossain yläasteella vielä "ymmärtäisin" mutta en aikuisilta.
Kommentit (30)
En minäkään ole koskaan hankkinut älypuhelinta. Ensinnäkään en tarvitse nettiä puhelimeen vaan käytän nettiä koneelta, toiseksi minulla ei ole tarvetta koko ajan näprätä jotain laitetta vaan pystyn esim. hammaslääkärin odotustilassa lueskelemaan lehtiä, kolmanneksi jokaisessa älypuhelimessa on niin pirun pienet kirjaimet, että aina osuu sormi väärään paikkaan. Minusta älypuhelimet ovat todella hankalia käyttää (miehellä on älyluuri ja olen sitä joskus joutunut käyttämään).
Minun työyhteisössäni on 25-60-vuotiaita työntekijöitä useampi kymmen, ja minä olen varmaan ainoa näppäinpuhelimen omistaja. Ei minulle ole asiasta koskaan vit*uiltu. Jos niin tehtäisiin, minä vastaisin jotain siihen suuntaan, ettei minun tarvitse ulkoistaa älyäni laitteille.
En ole FB:ssa, instassa tai missään muussakaan some-sivustossa. En näe niissä järkeä, ne ovat ajanhukkaa eivätkä millään lailla kiinnosta minua. Arvostan ylipäänsä kuulumisten vaihtamista naamakkain tai puhuen puhelimessa. Siinä saa todellisen yhteyden toiseen ihmiseen. Tuntuu, että nykyisin ihmiset eivät osaa edes katsoa toisiaan silmiin, koska kaikki kanssakäyminen on hoidettu koneiden välityksellä.
Eiköhän vanhan kunnon 3310 maksa tänä päivänä jo saman verran kuin halvin älypuhelenkin
Edelleen jokapäiväisessä käytössäni on se vanha kunnon 3310. Enkä vaihda.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu Facebookiin, koska minua ei kiinnosta toinen toistaan typerämmät "tiedot" ihmisen yksityiselämästä. Minulla on kyllä puhelin ja sukulaisten kanssa kommunikointiin olen käyttänyt Skypeä, Whatsuppia tms. Puolituttujen kanssa tietojen välitys ja netissä julkaisu ei oikein sovi minun ammattiprofiiliinikaan (tietoturva-asiantuntija; nyttemmin jo eläkkeellä).
Kun kahvihuoneessa kysytään kakuista ja vauvaneuleista, minä sanoisin, että en ole lukenut, mutta kysyisin , että "Mitä mieltä olette viimeisimmästä Ulkolinjasta?" tai "Mitä mieltä Helsingin Sanomien yritysten verotusta koskevasta artikkelista?" tai "Mitä mieltä olette Suomen Kuvalehden viimeisimmästä säätiöartikkelista?". "Mitä mieltä olette valtiovarainministeriön viimeisimmästä suhdanne-ennusteesta?", tms.
Eiköhän sukkajutut lopu lyhyeen :D
Whatsapp on Facebookin omistama ja kerää myös tietoja keskusteluista :)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen jokapäiväisessä käytössäni on se vanha kunnon 3310. Enkä vaihda.
Samsung GT-E1200 on myös hyvä peruskännykkä, jolla voi soittaa puheluita ja lähettää tekstiviestejä, mutta ei ole mitään muita herkkuja kuten nettiyhteyttä tai kameraa.
http://www.samsung.com/fi/support/model/GT-E1200ZKANSF
Käytän mielummin ihan oikeata tietokonetta, jossa on iso näyttö, näppäimistö ja hiiri. Minulla on kotona tuplalaajakaista sekä pöytäkone että kannettava tietokone, jotka ovat molemmat viimeisen päälle päivitettyjä ja viriteltyjä. Kun käyn vaikka kaupungilla kävelemässä, niin ei minulla ole silloin mitään tarvetta räplätä puhelinta, vaan olen ihan mielelläni välillä irti netissä. Minua ei kiinnosta mainostaa omia yksityisasioitani netissä, vaan kirjoitan enemmin erilaisille harrastus- ja keskustelufoorumeille nimimerkkien turvin.
Jos jollain tutulla on minulle asiaa, hän voi soittaa tai lähettää tekstiviestin, jossa voi sopia tapaamisesta tai muuten vain kommentoida ajankohtaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu Facebookiin, koska minua ei kiinnosta toinen toistaan typerämmät "tiedot" ihmisen yksityiselämästä. Minulla on kyllä puhelin ja sukulaisten kanssa kommunikointiin olen käyttänyt Skypeä, Whatsuppia tms. Puolituttujen kanssa tietojen välitys ja netissä julkaisu ei oikein sovi minun ammattiprofiiliinikaan (tietoturva-asiantuntija; nyttemmin jo eläkkeellä).
Kun kahvihuoneessa kysytään kakuista ja vauvaneuleista, minä sanoisin, että en ole lukenut, mutta kysyisin , että "Mitä mieltä olette viimeisimmästä Ulkolinjasta?" tai "Mitä mieltä Helsingin Sanomien yritysten verotusta koskevasta artikkelista?" tai "Mitä mieltä olette Suomen Kuvalehden viimeisimmästä säätiöartikkelista?". "Mitä mieltä olette valtiovarainministeriön viimeisimmästä suhdanne-ennusteesta?", tms.
Eiköhän sukkajutut lopu lyhyeen :D
Miksi täällä useampi olettaa, että AP on kiinnostunut taloudesta yms ja työkaverit eivät niistä ymmärrä? Sillä älypuhelimelle on muuten tosi näppärä seurata uutisiakin...
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Olen 46-vuotias mies, ja minusta tuntuu, että naamakirjasta pois jättäytyminen on tehnyt minusta epähenkilön.
Olen 46-vuotias nainen ja en myöskään ole naamakirjassa. Ihan sama minulle, jos en ole ajan hermolla.
Mulla on älypuhelin, mutta en ole facebookissa enkä instassa. Whatsapp on perheen ja parin kaverin kanssa käytössä. Mä tuollaisessa ap:n tapauksessa sanoisin, että kiviäkin kiinnostaa jonkun kakkukuvat. Kyllä mua harrastustoiminnassa pistettiin idiootin leimaan, mutta kun tajusivat mitä teen työkseni, niin ovat vaienneet. En sitä itse maininnut, mutta tuli yhdelle tyypille vastaan nimeni töitteni yhteydessä. Ei se työni nyt mitään ihmeellistä ole, mutta kuitenkin sellaista, että teen tietokoneen ääressä kohtalaisen vaativia piirroksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, kyllä kertoo aikuisten ihmisten lapsellisuudesta. Muutenkaan eivät tajua millainen tietoturvariski tuo koko some on ja sinne tietojensa laitto.
Itselläni on kyllä älypuhelin, mutta facebookit, instagramit, niihin en ole koskaan koskenut. Haitat on hyötyjä suuremmat.
Ja minä olen sentään Tietoliikenne-insinööri joten nämä nyt ei mitenkään tuntemattomia asioita ole noin yleisesti minulle.
Jukupliut, kuinkahan älykäs minä olen kun hiffasin somen tietoturvariskit aikoinaan ihan ihan tietoliikenneinsinöörin koulutustakin. En hankkinut tästä syystä edes älyluuria.
Pakko on nyt laittaa amkiin haku syksyllä, mussa on ihan selkeesti ainesta alalle.
Yritähän nyt ensin räpiköidä se peruskoulu läpi.
Mullakin on näppäinpuhelin ja usealla mun kavereistakin on.Ja niin kauan kun puhelin kestää,nin älypuhelinta en hanki.On 8v.vanha.Akku kestää lataamatta viikon.Eikä kukaan pääse urkkimaan mun tietoja,eikä tiedä missä kuljen.