Mitä syötävää on suhteellisen helppo kasvattaa sisätiloissa?
Kokematon viljelijä haluaisi edullista, tuoretta syötävää. Mistä kannattaisi aloitella?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
En halua masentaa sinua ap, mutta Suomessa on niin vähän valoa, että mitään ei järkevästi pysty kasvattamaan muualla kuin eteläikkunan äärellä. Eli sanoisin että eteläikkuna on minimi. Kaupasta ostetun ruukkurosmariinin saattaa saada säilymään hengissä kesäkauden ajan itä- tai länsi-ikkunallakin.
Varsinaisesti mitään "ruokaa" ei pysty sisällä kasvattamaan, yrttejä, versoja tai satunnaisia chilejä lukuunottamatta. Erilaisia taimia saa kyllä alulle ja kasvuun, mutta sato (hedelmät/marjat tms.) jää niistä kyllä saamatta - valon puutteen vuoksi. Jos sisätiloissa kasvattaminen onnistuisi, luultavasti köyhät suomalaiset tekisivät sitä laajemminkin.
Viitseliäs pystyy moneen. Ap voisi myöhemmin kertoa, kuinka meni.
Vierailija kirjoitti:
En halua masentaa sinua ap, mutta Suomessa on niin vähän valoa, että mitään ei järkevästi pysty kasvattamaan muualla kuin eteläikkunan äärellä. Eli sanoisin että eteläikkuna on minimi. Kaupasta ostetun ruukkurosmariinin saattaa saada säilymään hengissä kesäkauden ajan itä- tai länsi-ikkunallakin.
Varsinaisesti mitään "ruokaa" ei pysty sisällä kasvattamaan, yrttejä, versoja tai satunnaisia chilejä lukuunottamatta. Erilaisia taimia saa kyllä alulle ja kasvuun, mutta sato (hedelmät/marjat tms.) jää niistä kyllä saamatta - valon puutteen vuoksi. Jos sisätiloissa kasvattaminen onnistuisi, luultavasti köyhät suomalaiset tekisivät sitä laajemminkin.
Idut ja versot ovat kyllä ihan oikeata ruokaa. Idut kasvatetaan pimeässä, ja versoille riittää jopa talvisen Suomen valo eteläisellä ikkunalaudalla. Ja mitä köyhiin tulee, niin he nyt viimeiseksi rupeaisivat mitään itse kasvattamaan.
Kanit. Ja kasvuvaiheessa ne toimivat lemmikkeinä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
parvekkeella voi kasvattaa perunoita. Noin venäläiset eivät kaikki kuole :D
Tästä nyt tuli mieleen se parvekekyrväkkeiden kasvatus :)
Sisätiloissa kasvattaessa yrteille kannattaa tarjota lisävaloa esimerkiksi led -lampulla. Itse kasvattelin paprikoita, kuukausimansikoita ja sekalaisia yrttejä 9W:n led-loistelampun alaa, jonka värilämpötila oli 4000K eli puhdas valkoinen. Lampppu oli kiinni keittiön kaapin alapinnalla ja kasvit alla olevalla keittiötasolla.
Suomi täynnä taloja, joissa sienet kasvaa hyvin.
Mulla on kokemusta ruohosipulista, pinaatista, sitruunasta sekä minitomaateista. Mulla on oma pihakin (pienkerrostalo), mutta tykkään silti kasvatella sisällä kaikkea vuoden ympäri kun vaan valotilanne sallii. Eteläikkunalla kyllä olen saanut aika lailla kaiken kasvamaan. Mua kiinnostaisi vielä hernettä kokeilla, että saisiko siitä hienon köynnöstävän viritelmän olkkariin. Ruohosipuli on ainoa, jota en saanut siemenistä kasvamaan (tuli ohuita, laihoja ituja, jotka näivettyivät), mutta aion yrittää uusiksi. Tietääkö joku muuten, onko tällaisia monivuotisia kasveja mahdollista saada kasvamaan sisällä ruukussa vuoden ympäri niin, ettei niiden tarvitse talvehtia lainkaan? Ruohosipulikastike on hyvää, mutta harmittaa, kun sitä saa tehtyä viikoittain vain kesällä.
Sitruunapuuni on siis semmoinen Plantagenin valmispuu alkujaan, mutta siihen kasvaa aivan täysikasvuisen kokoisia sitruunoita (liekö vartettu oksia, koska aito Citrus limon ei tee noin pienenä hedelmiä). Pölytän sitä maalipensselillä kevättalvella ja siirrän kesäksi ulos vadelmapensaan varjoon. :D Pieni miinus on se, että keväällä puun kukkiessa koko olkkari tuoksuu sitruskukille, eivätkä kaikki pidä siitä tuoksusta.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074173127/Kultakalasta+uusi+herkku+ru…
Kultakalat akvaariossa.