Miksi puoliso alkoholisoituu parisuhteessa,
ellei aiemmin ole ollut ongelmaa päihteitten kanssa? Onko suhteessa ahdistusta vai kehittyykö joillekin riippuvuus esim. harvinaisenkin käytön myötä esim. pari lasia viinia viikonloppuisin /kerran kk?
Kommentit (28)
Lapsuuden traumat puskee päälle, eikä muuta tapaa käsitellä löydy.
Eikös yksinäisten ryyppäys johdu tylsyydestä. Eli tee yllättäviä asioita paljon.
Alkoholisti juo riippumatta siitä onko psrisuhteessa vai ei. Parisihde ei juomista aiheuta, vaikka jotkut näin uskovat.
Joillakin elämä on tyhjää, vaikka kaikki ulkoisesti näyttää hyvältä. Alkoholilla on kätevää puuduttaa tajuntaa ja paeta omaan maailmaan. Hyvinkin helppoa on opettaa itsensä lasilliseen työpäivän jälkeen ja sitten vähitellen lisää. Syy käyttöön voi löytyä puolisosta (aina töissä), rankasta työstä, lapsiperhearjen tylsyydestä, ei koskaan alkoholistista itsestään.
Jos alkoholismille altis ihminen valitsee parisuhteen alkoholistin kanssa, hän alkaa itsekin juoda, vaikka aiemmissa normaaleissa suhteissaan olisikin pysynyt kohtuudessa.
Kun seksikin loppuu avioliitossa, mitä muuta tekemistä miehelle jää jäljelle?
Voisiko joillain olla tässä taustalla samaa kuin niillä, jotka kokonaan lakkaavat huolehtimasta itsestään parisuhteessa? Kun on saanut hankittua kumppanin, ei tarvitse enää yrittää vaan voi antaa persoonan pimeiden puolien, kuten laiskuuden ja itsekkyyden, nousta esiin. Voi myös olla, että alkoholisti on koko ajan ollut alkoholisti, mutta ennen suhteen vakiintumista, esimerkiksi yhteen muuttamista, onnistui peittelemään ongelmaa. Lienee myös tapauksia, joissa alkoholismi puhkeaisi joka tapauksessa, oli parisuhdetta tai ei. Vuosien kuluessa pienet paheet saattavat huomaamatta riistäytyä hallinnasta. Esimerkiksi jos on ollut tapana ottaa perjantaisin after work -olut työstressin vuoksi, alkaa sallia itselleen alkoholia myös muina päivinä, ja voi käydä niin, että tissuttelusta tulee jokapäiväistä ja rentoutuminen ei enää muilla tavoin onnistu.
Ei kestä akan kälätystä selvin päin.
Nalkuttava ja vittumainen, pihtaava akka. Ei sitä kestä selvinpäin.
Uusfeminismi ja sen lieveilmiöt. Nettifoorumeilla ja naistenlehdistä oimaantunut keittiöjyrä tekee puolisonsa eli miehen elämästä maanpäällisen helvetin, josta helpoin hetkellinen pakotie löytyy pullosta. Tämä lienee se yleisin tämän päivän skeema.
Mun kavereissa kans tuntuu olevan niin että parisuhteelliset tankkaavat aina viikonloppua varten Alkossa ja odottavat jo kieli pitkällä milloin saa korkata. Olen miettinyt millaista heidän perhe-elämänsä sitten mahtaa olla kun kukaan vieras ei ole katsomassa? Kekkuloidaanko sitä ihan kännissä lasten kanssa vai mitä?
Itse sinkkuna en koskaan juo kotona yksin, tuntuu että vapaa-aikaa on muutenkin niin hirvittävän vähän etten todellakaan halua elämääni viettää humalassa/krapulassa vaan nauttia kaikenlaisista kokemuksista jotka muistan vielä seuraavanakin päivänä.
Siihen vaan on taipumusta, ja on ahdistusta ja tylsyyttä, ja kun vielä maistuu hyvälle, niin sitä vähitellen lisää annoksia, ja sitten onkin jo riippuvuuden kehä pystyssä, eli drinkkien ottaminen on muodostunut tavaksi.
Itselläni alkoholin käyttö alkoi laiskasta lihoavasta akasta. Koti oli aina siivoton, vaikka lapsi oli jo kuuden vanha. Katseli ilmeisesti päivät nettiä ja telkkaria. Olin kuitenkin päättänyt olla eroamatta lapsen vuoksi, niin ahdistus huonosta parisuhteesta ajoi käyttämään alkoholia.
Ehdottomasti syy on tyhmä vaimo. Nalkuttaa, jankuttaa, ei anna, muutenkin vittumainen.
Appiukko alkolisoitui parissa vuosikymmenessä. En yhtään ihmettele, anoppi on ihmisenä ilkeä.
Anoppi valittaa, nalkuttaa, arvostelee, vääntää asiat aina negatiiviseen suuntaan ja vähän keksii niihin negatiivissävetteistä lisää.
Puolisoni ei kestä yhtään puhetta, eikä sitäkään jos minä sattuisin juttelemaan vaikka kaupassa ystäväni kanssa. Heehhee miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Mun kavereissa kans tuntuu olevan niin että parisuhteelliset tankkaavat aina viikonloppua varten Alkossa ja odottavat jo kieli pitkällä milloin saa korkata. Olen miettinyt millaista heidän perhe-elämänsä sitten mahtaa olla kun kukaan vieras ei ole katsomassa? Kekkuloidaanko sitä ihan kännissä lasten kanssa vai mitä?
Itse sinkkuna en koskaan juo kotona yksin, tuntuu että vapaa-aikaa on muutenkin niin hirvittävän vähän etten todellakaan halua elämääni viettää humalassa/krapulassa vaan nauttia kaikenlaisista kokemuksista jotka muistan vielä seuraavanakin päivänä.
Teetkö töitä 60h/vko vai miten sulla on vapaa-aikaa hirvittävän vähän?
Yksi tuntemani tapaus olk sellainen, että nainen pakotti juomaan. Hän ei siis hyväksynyt sitä, että toinen kieltäytyi hänen tarjoamastaan alkoholista, vaan sitä oli pakko juoda, kun kerran tarjottiin. Tuollaisess tilanteessa riippuvuuteen taipuvaisella on vaikea selvitä ilman, että alkoholista tulee tapa.
Miksi parisuhteellisen ihmisen päihdeongelma johtuisi puolisosta? Siis muuten, kuin alkoholistin sairaassa ajatusmaailmassa, jossa hänelle itsellään ei ole vastuuta?