Neuvoja? Ummetukseen muuta kun lääkkeet
Poika on 7,5kk ja ummetusta jatkunut jo kuukausia. Täysimetin 6kk ja nyt 1,5 kk on imetyksen lisäksi soseiltu. Jo 4kk kohdalla kakkaaminen oli harvassa ja vatsavaivoja (ilmavaivoja) on potenut (itkenyt) ihan alusta asti. Uskoisin, että vaikka maitoa tuli runsaasti, niin käytti kaiken saamansa eikä kakkakertoja ollut kun kerran viikossa tai kahdessa. Kiinteät on uponnut todella huonosti, hyvä jos puoli purkkia saan joskus menemään. Iltaisin menee ainoastaan muksu luomu marjapuuroa vajaa desi. Öisin imetän edelleen 2-3 kertaa. Ja ummetus senkun jatkuu!!
Mallasuutetta olen antanut monta viikkoa tl/päivä ja ruuan kanssa olen tarjonnut vettä+imetys ruuan päälle. Päivittäin yritän saada luumua edes hiukan menemään. Tänään mennään käväisemään neuvolassa ja uskon niiden ehdottavan jotain apteekin laksatiivia. Mutta se ei minusta kuulosta hirmu hyvältä. Vauvasta asti laksatiivilla suoli toimimaan - ei kuulosta järkevältä. Jospa suoli ei kestä kaikkea ruokaa? Onko kenelläkään kokemusta ravintomuutoksesta? Tai vinkkiä jollekin " luontaishoitajalle" ? Intiaanisokeria en viitsisi alkaa ruokaan lisäämään - sokeria kuitenkin.
Nyt kun kakkaa on odoteltu taas viikon verran ja päivittäin " ähkää" sitä kuitenkin todella monesti, vaikuttaa se uniin. Illat itkee ja heti aamusta taas, vatsa on arka. Tiedän että kun kakka sieltä räjähtää ulos, kaikki taas helpottuu, mutta en haluais pikku ukon kärsivän tuolla tavoin.
Kommentit (8)
Meillä kuopus oli kova panttaamaan kakkaa ja saattoi mennä viikko tai ylikin kun ei kakannut ja masu vaan piukotti.
Me saatiin apu vauvahieronta kurssilta!
Kyselin ohjaajalta apua ja kun ekan kerran sivelin vatsaa, samana iltana aukes tukos ja pojan olo helpottui.
Jatkettiin säännöllisesti vatsan hierontaa ja kakkatahti oli myös säännöllinen. Tässä netistä löytämäni selostus, kuvaa en nyt löytänyt, toivottavasti tästäkin on apua.
SIIPIRATAS:
Aseta vauva selinmakuulle pehmeälle alustalle lattialle tai hoitopöydälle ja sivele kätesi kasviöljyllä. Paina toinen kämmenesi poikittain lapsen vatsalle, navan yläpuolelle. Liu´uta kättäsi alaspäin reisiä kohden ja tee samoin toisella kämmenellä. Anna käsien seurata toisiaan, niin että liike muistuttaa siipirattaan pyörimistä. Oikean ja vasemman käden pyörähdys on aina yksi liike, toista niitä kuusi kertaa. Koukista sen jälkeen pikkupolvet, vie ne ylös vatsalle ja pidä siinä noin kuuden sekunnin ajan. Ravista jalkoja kevyesti.
AURINKO JA KUU = KOLIIKKIHIERONTA:
Aseta vauva kohtisuoraan eteesi selinmakuulle ja piirrä kämmenelläsi vatsalle kuun ja auringon kuvia: Laske oikea kätesi mahan keskiviivalle siten, että peukalo on navan päällä. Vedä kättäsi myötäpäivään ja puolikuun muotoisella liikkeellä alaspäin kohti lapsen vasenta nivustaivetta. Jatka kuviota vasemmalla kädelläsi vauvan oikeasta nivusesta ja piirrä myötäpäivään kiertävällä liikkeellä vatsan ja navan yli ympyrä, joka päättyy jälleen lapsen vasempaan nivuseen. Hiero mahaa niin, että kätesi muodostavat yhtenäisen, katkeamattoman liikkeen. Toista kuviota kuusi kertaa. Vie polvet jälleen vatsalle, pidä siinä kuusi sekuntia ja ravista jalkoja. Tee jälleen kuusi siipiratasta, polvet vatsaan ja jalkojen ravistelu, aurinko ja kuu. Toista tätä koliikkihieronnaksi kutsuttua kahden sarjan yhdistelmää kolme kertaa ja mieluiten kolme kertaa päivässä.
Siinä pitäisi muutama kerta riittää, että näkee tehoaako. Jos ei viiden kerran jälkeen tule tulosta, niin sitten ei tehoa. Kannattaa varmaan kokeilla. Paljon olen kuullut hyvää palautetta.
huono vastaaja kun meillä ei ole noista ongelmista kärsitty vaan päinvastoin..muutama ehdotus kuitenkin..1. maitohappobakteerit eli siis kun imetät vielä on niitä kätevä nauttia äidin kautta (itse nautin imetysaikana ruotsalaista pro viva ruusunmarjajuomaa lasin aamuisin..nykyisin poika 2 v juo sitä itse..muitakin on olemassa..kapseleita ja kaikkia noita tuotteita pilvin pimein)
2. vauvalle runsaasti kuitua eli esim. hedelmää..esim. päärynästä saa hyvin ja se yleensä maistuu vauvalle (helppoakin kun kuorii vaan yhdestä kohdasta ja kovertaa sitten lusikalla)
3.itse en koskaan antanut noita valmisvellejä, korviketta ym. kun ne tuntuu jotenkinn niin keinotekoisilta vaan tein mm. vellit niistä minuuttivelleistä veteen tai tissimaitoon (tulee myös paljon halvemmaksi uskoisin)..muutenkin olen kuullut että jossain olisi tutkittu et korvikkeet mm. tuhoaa vauvan suoliston luontaisen bakteerikannan
4.kalanmaksaöljy d-vitamiinina (monille olen kuullut aiheutuvan vatsaongelmia noista jekoviteista ym.meillä on nautittu vaan tota kalanmaksaöljyä)..
mutta tossa siis muutama vinkki, miten meillä on toimittu vauva-aikana (tosin kuten sanoin meillä pojalla toimii maha hiukan liiankin hyvin), en siis tiedä onko noilla vaikutusta vai ei..mutta toivottavasti joku apu löytyy :)
t. anni 39+5
Toi luomu puuro, mitä syö iltaisin on maidoton. Ei kelpaa lapselle korvikkeet tai sen makuiset. Mun ongelma on se, että vauva saa rinnoista tosi hyvin maitoa, mutta en saa sitä pumpattua en käsin enkä pumpulla. Nännit vaan kipeytyy... Niin ja maitohappobakteereja kun söin itse (tosin pillerinä), niin lapselle tuli todella kipeät ilmavaivat.
Täytyy yrittää varmaan jättää kaikki noi valmisvalmisteet pois ja syöttää vaan itsetekemää. Esikolle tein niin, mutta ajattelin jotenkin nyt päästä helpomalla - no en päässyt tavallaan kuitenkaan. Tämä kakkonen on vaan vatsavaivojensa lisäksi todellinen hienokurkku, jos on vähänkään rakeista ruokaa niin kakoo ja yökkäilee. Siksi noi tehdasvalmisteiset on ollut niin hyviä, kun ovat ihan sileitä. Itse olen miettinyt onko peruna ihan hyväksi kovavatsaiselle - sehän on puhdasta hiilihydraattia eli siis " massaa vain" .
Taidan kuitenkin kysäistä jotain homeopaattia, jos helpottais ton lapsen olo. Helsingissä niitä on vaan niin iso kasa ja kun ei ole kokemusta, niin tiedä nyt sitten mikä on hyvä ja mikä ei.
Jotkut ovat korvanneet sen esim. bataatilla. Lohdutukseksi voin sanoa, että tyttöni ei syönyt missään vaiheessa mössöjä vaan sitten vasta sormiruokana jauhelihaa, makaronia, omenaa, leipää yms. eli meillä ei ainakaan mössörakenne mennyt missään vaiheessa alas. Vieläkään ei esim. perunamuussi kelpaa(tyttö on jo 2v). Hyvin pärjää tisumaidolla pitkälti yli vuotiaaksi, vaikka toiset lapset vetää 5 ateriaa päivässä tosta vaan. Jotain 1v9kk oli kun alkoi syömään ihan kokonaisia annoksia ja nyt popsii täyttä häkää kun olen raskaana, eikä maitoa hirmusti enää tule.
Siitä homeopaatista en osaa sanoa muuta, kun että itse olen kerran käynyt Sofianovassa eräällä homeopaatilla, jota tuttuni oli suositellut. Vaikutti ihan ok:lta. Ehkä kannattaisi lähteä liikkeelle jostain tuollaisesta isommasta " keskuksesta" ? Hakaniemen ympyrätalon apteekissa on päiväsaikaan homeopaatti paikalla, neuvovat sieltäkin oikean lääkkeen jos haluat ensin kokeilla itsehoitona.
Oletko tarkistanut omaa ruokavaliotasi? Esim. maitotuotteet? Voisivatko ne olla vatsavaivojen taustalla? Tietysti syynä voi olla mikä vain. Itse en ole lapselleni joutunut laksatiiveja antamaan, mutta molempia odottaessa olen kärsinyt jatkuvasta ummetuksesta ja voin sanoa että minulla ne laksatiivit eivät tehneet mitään muuta kuin kovia ilmavaivoja, eli pahensivat tilannetta ja lopetin muutaman pullon juotuani...
En ole kyllä mikään asiantuntija, näitä tuli vaan mieleen...
Meilla se on ollut paras apu vauvojen ummetusongelmiin.
Todella pahan entisen ummettajan äitinä muistui mieleen nuo itkuiset masukivut, kipeän ja kovan kakan pelko -> pidättäminen jne.
Peruna kovettaa vatsaa ja voi aiheuttaa kipuja/ilmavaivoja. Banaani kovettaa. Sokeri ja valkoinen vehnäjauho pannaan. Kaikki vilja täysjyvänä. PALJON kasviksia ja marjoja (kuitua). Porkkana ja mansikka ovat hyviä ummetuksen torjujia.
MAITOTUOTTEET: aloin antaa aamupuuron seassa maustamatonta a-jogurttia ja saipa lapsi juoda ab-piimääkin. vanhempana söi joskus juustoa(tiedän, ummettaja). Yllätyin kun kokeilin maitotuotteiden jättämistä pois ruokavaliosta. Ummetus helpotti. Taipumus on äsilynyt ja lapsi ummettaa elposti, mutta meillä maitotuotteiden käyttö supistettiin minimiin. (Lapsi ei koskaan suostunut käyttämään kuin hapanmaitotuotteita. Nyt 3-vuotiaana tietää kyllä jäätelön..)
Taaperolle syötin yön yli lionneita pellavansiemeniä " limoineen" puuron seassa.
Onpa hauskakain muisto.. Keitin puuroa lapselle aamu, väli ja iltapalaksi: täysjyvänä luomuna moniviljaa, luumua, mansikkaa, pellavansimenet limoineen, leseitä jne. syötettyäni lapsen poistuin keittiöstä. Muu perhe mummosta alkaen oli bongannut puurokattilan liedeltä ja söivät hyvillä mielin puurot. Porukan nuorin sai hädin tuskin ahellettyä tulosta, muu väki viihtyi pytyllä ahkerasti (onnkesi oli 2 vessaa).
meillä tytöllä alkoi ummetus,kun hän oli n.1v 2kk. annoin tuttipullosta minuuttivelliä,nan-maitoon tehtynä.luulin että siitä meni kakka kovalle.oli niin kovaa että välillä tuli verta ja vain peräruiskeen avulla tuli kakka.kovan itkun kanssa.Sitten itse epäilin että maitotuotteet ovat syy ummetukseen.Aloimme antamaan tytölle alpro-soijamaitoa, jätimme kaikki maitotuotteet pois ja tarkasti katsoimme ettei maidon ainesosiakaan ollut esim.kekseissä,leivän levitteissä ym.välillä helpotti ja kakka tuli paremmin.välillä kakka oli niin kovaa että ponnistamisen myötä osa peräsuolesta tuli ulos.pyllyä pestessä sitten painoin sen takaisin.tytölle tuli kova pelko kakkaamiseen.kävi potalla kakalla.käytin vyöhyketerapiassa n.vuosi sitten 3 kertaa,josta oli apua.pelko lähti pois ja kun ei maitotuotteita anneta,kakka pysyy pehmeänä.tyttö on nyt kohta 3 vuotta ja edelleen juo soija maitoa,jossa on kalsiumia.joskus annan oikeasta maidosta tehtyä jogurttia ja jäätelöä, mutta juomana on soijamaito.