Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan hormonikierukan – varaanko vain ajan normaalisti terveyskeskukseen?

Vierailija
28.03.2018 |

Mitään ehkäisyneuvolaa täällä landella ei ole. Tai ainakaan netistä ei löytynyt mitään tietoa tämmöisestä. Anteeksi tyhmyyteni, ei oo ikinä ennen pitänyt hoitaa mitään terveysjuttuja :D

T. 19-vuotias, joka ei oo käynyt lääkärillä ainakaan kymmeneen vuoteen

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota sitä, jos kipu pelottaa. Kaikilla se ei tietenkään kovasti satu, mutta siihen helvettiin kannattaa varautua.

Onko sulla poikaystävää? Mies helposti tuntee ne langan päät. Ainakin mirenassa on tosi vahvat langat, jotka tuntuu. Jos ne pätkäisee, niin poisto on aika kamalaa, kun sitä pitää kaivella sieltä kohdunsuulta.

Tevreyskeskuksesta sen saa.

t.N24

Vierailija
2/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin varaamaan ajan gynekologilta. Jos et ole synnyttänyt niin sen härvelin asentaminen voi olla melko kivuliasta. En antaisi kenen tahansa kokemattoman terveyskeskuslääkärin tehdä sitä. Vaikka voihan terveyskeskuksessa toki olla kokeneitakin kierukanlaittajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis pitkäaikainen poikaystävä. Kaverilla oli hyviä kokemuksia kierukasta, niin ajattelin sitä. Nimittäin näin hajamielisenä ihmisenä pillerit tuottaa varmasti stressiä, ja kortsut vaan yksinkertaisesti tuntuu inhottavilta. Onko sitten muita ideoita? Toki joka tapauksessa, otti sitten kierukan tai jotain muuta, joutuu tk:hon menemään...

Ap

Vierailija
4/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sattui aivan kamalasti se kierukan (Mirena) laittaminen, vaikka olin synnyttänyt ja sen kierukan laittoi ammattitaitoinen gyne. En halua pelotella, mutta kyllä siihen liittyy kipua. Kuitenkin olin tyytyväinen kirukkaan. Kuukautiset ja kk-kivut jäivät kokonaan pois. Se on ihanan vapauttava tunne.

- N33, naimisissa, yksi lapsi

Vierailija
5/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siis pitkäaikainen poikaystävä. Kaverilla oli hyviä kokemuksia kierukasta, niin ajattelin sitä. Nimittäin näin hajamielisenä ihmisenä pillerit tuottaa varmasti stressiä, ja kortsut vaan yksinkertaisesti tuntuu inhottavilta. Onko sitten muita ideoita? Toki joka tapauksessa, otti sitten kierukan tai jotain muuta, joutuu tk:hon menemään...

Ap

Juu.. itselläkin oli pillerit ennen kierukkaa. Sain myös kamalan aknen kierukasta. Nyt on käytössä ehkäisykapseli, joka olisi muuten mahtava, mutta on nyt vuotanut 6,5 viikkoa putkeen, ja akne jatkuu.

Eli ei tule oikein muuta mieleen :D Kortsut on todellakin inhottavia, mutta niihin on nyt siirryttävä, ja pois hormoneista.

Mutta kannattaa sitä kierukkaa kokeilla, jos sopisi. Sen saa aina pois. Mutta tosiaan varaudu siihen mahdolliseen kipuun.

-N24

Vierailija
6/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyneuvola on joka kunnassa. Googlaa. Kierukka on kallis, joten mene ehkäisyneuvolaan ja kysele vaihtoehtoja.

Minuun sattui saatanasti kierukan asennus, vaikka olin synnytyänyt 3 kk aikaisemmin. Jälkivuotoa oli 5 viikkoa kierukan asennuksesta ja kehittyi kysta munasarjaan.

Ihon alle asennettavat kapselit ovat yhtä varmoja, mutta kivuttomampi vaihtoehto. Joissain kunnissa nuoret saavat ilmaisen ehkäisyn.

Vierailija
7/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kierukan valitset niin ilmanmuuta gynelle laittamaan. Terveyskeskuksessa voi olla joku yleislääkäri ensimmäistä kertaa laittamassa kierukkaa. En ikinä menis arvauskeskukseen laittaan.

Vierailija
8/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kehotti lääkäri maksamaan kierukan, mutta mennessäni maksamaan sitä apteekkiin, apteekkari sanoi ettei minun tarvii sitä maksaa, jos en halua. (kuulemma terveyskeskukset yrittää saada potilaan maksamaan kyseisen härvelin, vaikka se tulisi tk:n maksaa)

Vierailija
9/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kehotti lääkäri maksamaan kierukan, mutta mennessäni maksamaan sitä apteekkiin, apteekkari sanoi ettei minun tarvii sitä maksaa, jos en halua. (kuulemma terveyskeskukset yrittää saada potilaan maksamaan kyseisen härvelin, vaikka se tulisi tk:n maksaa)

Sairauden hoitoon tarkoitetun hoitopaikassa annostellun/asetetun lääkkeen maksaa tosiaan lain mukaan kunta, pelkkä ehkäisy ilmeisesti eri asia.

Itse en tk:ssa moista härveliä antaisi asennuttaa, koska siellä ei ole valmiutta kunnon kipulääkitykseen (yhdyn edellisten vastaajien mielipiteeseen että sattuu aivan helvetisti, pahin kipu ikinä) eikä ultraa. Jos ei ultralla tarkisteta kohdun kuntoa ja asetuksen jälkeen sitä, että kierukka meni oikeaan paikkaan, niin koko homma on vaarallista tuuripeliä.

Vierailija
10/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisyneuvola on joka kunnassa. Googlaa. Kierukka on kallis, joten mene ehkäisyneuvolaan ja kysele vaihtoehtoja.

Minuun sattui saatanasti kierukan asennus, vaikka olin synnytyänyt 3 kk aikaisemmin. Jälkivuotoa oli 5 viikkoa kierukan asennuksesta ja kehittyi kysta munasarjaan.

Ihon alle asennettavat kapselit ovat yhtä varmoja, mutta kivuttomampi vaihtoehto. Joissain kunnissa nuoret saavat ilmaisen ehkäisyn.

Yritin googlata monilla eri hakusanoilla, mutta ei löytynyt. Pelkästään normi tk:n ajanvaraus löytyy. Kai jos sinne soittaa, niin ne ohjaa siihen mahdolliseen ehkäisyneuvolaan..?

Ap

Vierailija
11/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauden hoitoon tarkoitetun hoitopaikassa annostellun/asetetun lääkkeen maksaa tosiaan lain mukaan kunta, pelkkä ehkäisy ilmeisesti eri asia.

Itse en tk:ssa moista härveliä antaisi asennuttaa, koska siellä ei ole valmiutta kunnon kipulääkitykseen (yhdyn edellisten vastaajien mielipiteeseen että sattuu aivan helvetisti, pahin kipu ikinä) eikä ultraa. Jos ei ultralla tarkisteta kohdun kuntoa ja asetuksen jälkeen sitä, että kierukka meni oikeaan paikkaan, niin koko homma on vaarallista tuuripeliä.

Sen laittoi kyllä kokenut gyne, mutta tosiaan ilman mitään kivunlievitystä, tai ultraa. Se oli pahin kipu ikinä.

Nopea, survova ja kiduttava. Jos olisin tiennyt siitä kivusta, en olisi koskaan laittanut.

Kun kysyin enne laittoa että sattuuko?

Niin vastaukseksi sain "saattaa nipistää vähän"

Just joo. Jos nipistys tarkoittaa sitä että joku tökkii sua talikolla kohtuun, niin joo.

Vierailija
12/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla neljäs kierukka. Ja sen vaihtaminen on sietämätöntä. Siis aivan kamalaa. Ällöttävää.

Ja minä sentäs olen synnyttänyt kahdesti - molemmat lapset ilman kivunlievitystä, koska olen yksi miljoonasta, joka pullauttaa vauvat maailmaan ilman sen ihmeempää kipua.

N49

Vierailija
13/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyrengas nuvaring. Ei vaadi pillereiden tavoin muistamista eikä jierukan tavoin kivuliasta asettamista. Päätät itse lopetuksesta, ja on helppo ja vaivaton käyttää.

Vierailija
14/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaupungissasi ehkäisyneulaa? Jos on, kannattaa ottaa sinne yhteyttä. Minun kaupungissani alle 20-vuotiaat saavat ehkäisyneuvolan kautta ilmaisen ehkäisyn, joten suosittelen yhteydenottoa ehkäisyneuvolaan terveyskeskuksen sijaan.

Vierailija
15/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaupungissasi ehkäisyneulaa? Jos on, kannattaa ottaa sinne yhteyttä. Minun kaupungissani alle 20-vuotiaat saavat ehkäisyneuvolan kautta ilmaisen ehkäisyn, joten suosittelen yhteydenottoa ehkäisyneuvolaan terveyskeskuksen sijaan.

Apua! Ehkäisyneuvolaa siis. :D

Vierailija
16/16 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin helmikuun alussa kierukka. Oli ihan simppelijuttu( gynekologi laittoi) ja samalla ultrasi kaupan päälle kohdun ja munasarjat kun tarkisti sen kierukan. Mulla vain on sen jälkeen( eli kohta jo kaksi kuukautta!) tullut pyyhittäessä verta. En tiedä, pakko varata aika taas sunbe. En edes tajunnut että olen tiputellut jo kaksi kuukautta. :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme