Länsimetrosta valittajat: tajuatteko, että helsinkiläiset koki 80-luvulla saman kohtalon?
Siitä vain ei päässyt pitämään ääntä ja valitusta, koska ei ollut nettiä eikä somea.
Täällä on siis ihan sama systeemi, kuin mitä Espooseen nyt otettiin. Bussi ajaa harvoin pienen lähiön läpi ja vie ihmiset lähimmälle metroasemalle odottamaan metroa.
Matka-aika tuplaantui. Nuorimmat ihmiset täällä eivät edes tajua, että itäisimmästäkin Helsingistä pääsi keskustaan ennen metroa bussillakätevästi alle 20 minsassa. Sen kun hyppäsi kyytiin lähellä kotia bussiin ja istui mukavasti koko matkan keskustaan ilman vaihtoja, kävelyitä ja odotteluja. Nyt menee tuplat eli 40 min.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain ei päässyt pitämään ääntä ja valitusta, koska ei ollut nettiä eikä somea.
Täällä on siis ihan sama systeemi, kuin mitä Espooseen nyt otettiin. Bussi ajaa harvoin pienen lähiön läpi ja vie ihmiset lähimmälle metroasemalle odottamaan metroa.
Matka-aika tuplaantui. Nuorimmat ihmiset täällä eivät edes tajua, että itäisimmästäkin Helsingistä pääsi keskustaan ennen metroa bussillakätevästi alle 20 minsassa. Sen kun hyppäsi kyytiin lähellä kotia bussiin ja istui mukavasti koko matkan keskustaan ilman vaihtoja, kävelyitä ja odotteluja. Nyt menee tuplat eli 40 min.
Eihän tuo pätenyt/päde muuten kuin niille jotka asuivat bussilinjan vieressä ja niistäkin vain niille jotka eivät asu jossain lähiöiden perukoilla. Nykyäänhän metroaseman lähellä asujilla on sama tilanne eli hyppäät vaan metroon ja olet keskustassa noin 20 minuutissa ruuhkista riippumatta.
Just tämä! Pikkasen ärsyttävää lukea espoolaisten vinkunaa, olette todellisia kermaperseitä!
Me asutaan kahden metroaseman puolivälissä.
Aikaisemmin pysäkille kesti 5 minuuttia, auton odottelu max 5 minuuttia ja Kamppiin bussimatka 12 minuuttia.
Nyt kestää metroasemalle 15 minuuttia, junan odottelu 5-30 minuuttia riippuen onko kuskeja taas irtisanoutunut tai jäätä kiskoilla idässä, ja Kamppiin metromatka 17 minuuttia.
Lisäksi kaikki vaihdot lisäävät matkan kestoa.
Kuka haluaa käyttää vapaa-ajasta tunnin puolitoista päivässä ylimääräistä metron takia?
No miksi siitä ei saisi valittaa? En ole Espoolainen, enkä edes pääkaupunkiseudulta.
Ärsyttäähän se varmasti, kuten normaalia ihmistä kuuluukin: kuka siitä nyt ilahtuisi, että omat yhteydet heikkenee?
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kahden metroaseman puolivälissä.
Aikaisemmin pysäkille kesti 5 minuuttia, auton odottelu max 5 minuuttia ja Kamppiin bussimatka 12 minuuttia.
Nyt kestää metroasemalle 15 minuuttia, junan odottelu 5-30 minuuttia riippuen onko kuskeja taas irtisanoutunut tai jäätä kiskoilla idässä, ja Kamppiin metromatka 17 minuuttia.
Lisäksi kaikki vaihdot lisäävät matkan kestoa.
Kuka haluaa käyttää vapaa-ajasta tunnin puolitoista päivässä ylimääräistä metron takia?
Kuulostaa oudolta, jos asuinpaikastanne kesti bussilla 12 minuuttia mutta metrolla 17...
Kuka sitä länsimetroa oikein edes halusi, kun kaikki tuntuvat siitä valittavan? :D Miksi sellainen päätettiin rakentaa?
Vierailija kirjoitti:
Just tämä! Pikkasen ärsyttävää lukea espoolaisten vinkunaa, olette todellisia kermaperseitä!
Niinpä. Yhtälailla nyt helsinkiläiset vois nostaa sen haloon, mitä eivät voineet tehdä 80-luvulla, kun ääntä ei saanu kuuluviin.
Eli nyt järkkäämään niitä suoriakin bussiyhteyksiä, noilla matka-aika keskustaan puoliintuu nykyisestä 40 minsasta 20 minuuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kahden metroaseman puolivälissä.
Aikaisemmin pysäkille kesti 5 minuuttia, auton odottelu max 5 minuuttia ja Kamppiin bussimatka 12 minuuttia.
Nyt kestää metroasemalle 15 minuuttia, junan odottelu 5-30 minuuttia riippuen onko kuskeja taas irtisanoutunut tai jäätä kiskoilla idässä, ja Kamppiin metromatka 17 minuuttia.
Lisäksi kaikki vaihdot lisäävät matkan kestoa.
Kuka haluaa käyttää vapaa-ajasta tunnin puolitoista päivässä ylimääräistä metron takia?
Mikä metroasema?
Sen takia Helsinki metron halusikin Espooseen - siihen menevät kaikki rahat, elämä kurjistuu ja bonuksena radanvarret täytetään rumilla kerrostaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä länsimetroa oikein edes halusi, kun kaikki tuntuvat siitä valittavan? :D Miksi sellainen päätettiin rakentaa?
Helsinki halusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä länsimetroa oikein edes halusi, kun kaikki tuntuvat siitä valittavan? :D Miksi sellainen päätettiin rakentaa?
Helsinki halusi.
Kuka hän on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain ei päässyt pitämään ääntä ja valitusta, koska ei ollut nettiä eikä somea.
Täällä on siis ihan sama systeemi, kuin mitä Espooseen nyt otettiin. Bussi ajaa harvoin pienen lähiön läpi ja vie ihmiset lähimmälle metroasemalle odottamaan metroa.
Matka-aika tuplaantui. Nuorimmat ihmiset täällä eivät edes tajua, että itäisimmästäkin Helsingistä pääsi keskustaan ennen metroa bussillakätevästi alle 20 minsassa. Sen kun hyppäsi kyytiin lähellä kotia bussiin ja istui mukavasti koko matkan keskustaan ilman vaihtoja, kävelyitä ja odotteluja. Nyt menee tuplat eli 40 min.Eihän tuo pätenyt/päde muuten kuin niille jotka asuivat bussilinjan vieressä ja niistäkin vain niille jotka eivät asu jossain lähiöiden perukoilla. Nykyäänhän metroaseman lähellä asujilla on sama tilanne eli hyppäät vaan metroon ja olet keskustassa noin 20 minuutissa ruuhkista riippumatta.
No ei se nyt ihan noin mene, näinhän metroa markkinoitiin espoolaisillekin. Ei siis yhtään otettu huomioon odotteluaikoja, vaihtoja.
Harva asuu idässäkään niin lähellä lähintä metroasemaa, että voisi tuosta vain hypätä metroon ja olla saman tien keskustaan menevässä junassa :D. Kyllä ne suuret lähiöt on sen verran kaukana lähimmästä metroasemasta, että moni odottaa sitä bussia, joka vie lähimmälle metroasemalle.
Useilla on siis jopa 10 min kävelymatka itse asemalle. Jos kävelymatka on pidempi, monet odottelevat mukavuussyistä sitä lähiöbussia, joka ajaa harvoin lähiön läpi, (tyyliin 2 kertaa tunnissa) ja ainoastaan lähimmälle metroasemalle.
Siellä sitten pitää odottaa metroa.
Näin se suurimmalla osalla menee ja matka-aika tosiaan tuplaantuu bussi + metro yhdistelmällä kuin pelkällä suoralla bussiyhteydellä keskustaan.
Helsinkiläiset lähiöt on laajoja alueita fyysisesti melko etäällä metroasemasta, ja ennen vanhaan, sen kun hyppäsi kotinsa lähellä lähiössä siihen bussiin, bussi hurautti hetkessä keskustaan, ilman vaihtoja, kävelyitä, vaihtovälineen odottelua.
Vierailija kirjoitti:
[
Useilla on siis jopa 10 min kävelymatka itse asemalle. Jos kävelymatka on pidempi, monet odottelevat mukavuussyistä sitä lähiöbussia, joka ajaa harvoin lähiön läpi, (tyyliin 2 kertaa tunnissa) ja ainoastaan lähimmälle metroasemalle.
Tätä on niin uskomatonta ymmärtää "junan tuomana".... Onneksi en asu pääkaupunkiseudulla, vaikka siellä töissä käynkin (ja kävelenkin 3 kilometria vielä helsingin päässä)
Jopa 10 minuutin matka pysäkille? Ei kai kukaan voi niin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kahden metroaseman puolivälissä.
Aikaisemmin pysäkille kesti 5 minuuttia, auton odottelu max 5 minuuttia ja Kamppiin bussimatka 12 minuuttia.
Nyt kestää metroasemalle 15 minuuttia, junan odottelu 5-30 minuuttia riippuen onko kuskeja taas irtisanoutunut tai jäätä kiskoilla idässä, ja Kamppiin metromatka 17 minuuttia.
Lisäksi kaikki vaihdot lisäävät matkan kestoa.
Kuka haluaa käyttää vapaa-ajasta tunnin puolitoista päivässä ylimääräistä metron takia?
Kuulostaa oudolta, jos asuinpaikastanne kesti bussilla 12 minuuttia mutta metrolla 17...
En ole kirjoittaja, jolle vastasit, mutta bussi oli selkeästi metroa nopeampi Länsiväylällä, jossa bussin nopeus oli ainakin 90km/h ja bussi pääsi suoraan Kampin tunneliin omalla bussikaistallaan. Metro kiertää nyt Otaniemen kautta, ja keskinopeus on 45km/h, joka pidentää pelkkää matkaa 12 minuutilla Matinkylästä Kamppiin. Lisäksi aikaa menee portaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kahden metroaseman puolivälissä.
Aikaisemmin pysäkille kesti 5 minuuttia, auton odottelu max 5 minuuttia ja Kamppiin bussimatka 12 minuuttia.
Nyt kestää metroasemalle 15 minuuttia, junan odottelu 5-30 minuuttia riippuen onko kuskeja taas irtisanoutunut tai jäätä kiskoilla idässä, ja Kamppiin metromatka 17 minuuttia.
Lisäksi kaikki vaihdot lisäävät matkan kestoa.
Kuka haluaa käyttää vapaa-ajasta tunnin puolitoista päivässä ylimääräistä metron takia?
Kuulostaa oudolta, jos asuinpaikastanne kesti bussilla 12 minuuttia mutta metrolla 17...
En ole kirjoittaja, jolle vastasit, mutta bussi oli selkeästi metroa nopeampi Länsiväylällä, jossa bussin nopeus oli ainakin 90km/h ja bussi pääsi suoraan Kampin tunneliin omalla bussikaistallaan. Metro kiertää nyt Otaniemen kautta, ja keskinopeus on 45km/h, joka pidentää pelkkää matkaa 12 minuutilla Matinkylästä Kamppiin. Lisäksi aikaa menee portaissa.
Tapiolassa kestää iäisyys miljoonissa portaissa, kunnes pääsee asemalaiturille.
Vierailija kirjoitti:
Just tämä! Pikkasen ärsyttävää lukea espoolaisten vinkunaa, olette todellisia kermaperseitä!
Tämä kermaperse on kokenut myös sen Helsingin metroliikenteen aloituksen ja ainakin vielä 1990-luvullakin metron rinnalla meni myös bussilinjoja. Tämän päivän bussiliikenteestä en niin tarkkaan tiedä Helsingin osalta.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä! Pikkasen ärsyttävää lukea espoolaisten vinkunaa, olette todellisia kermaperseitä!
Tämä kermaperse on kokenut myös sen Helsingin metroliikenteen aloituksen ja ainakin vielä 1990-luvullakin metron rinnalla meni myös bussilinjoja. Tämän päivän bussiliikenteestä en niin tarkkaan tiedä Helsingin osalta.
Helsingissä ei kulje busseja keskustaan metrolinjan varrelta. Vaan bussit keräävät ihmiset lähiöistä lähimmälle metroasemalle. Vain yöllä menee yöbusseja näihin lähiöihin. Silloin siis, kun metro ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä länsimetroa oikein edes halusi, kun kaikki tuntuvat siitä valittavan? :D Miksi sellainen päätettiin rakentaa?
Helsinki halusi.
Jep. Siitä lähtien kun oman hukkaputkensa saivat aikaiseksi ovat yrittäneet syöttää sitä Espooseen ja viimein onnistuivat.
Metron ongelmista valittaminen nyt on sinänsä tyhmää, että ne oli tiedossa jo metropäätöstä tehdessä ja kerrottiin ihan rehellisesti YVA:ssa. Palvelutason ei odotettukaan paranevan eikä laskelmat osoittaneet matka-aikojen nopeutuvan. Julkisen liikenteen käyttöprosentin ei odotettu kasvavan. Asukasmäärän kasvun seurauksena Länsiväylän liikenteen odotettiin kasvavan. Kustannuslaskelmia pidettiin epäluotettavina ja kulujen ylitys oli odotettavissa. Metro päätettiin rakentaa kaikesta huolimatta.
Onneksi sentään tekevät tuon loppupätkänkin. Kaikista huonoin tilanne olisi ollut pysyvä pääteasema Matinkylässä.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä! Pikkasen ärsyttävää lukea espoolaisten vinkunaa, olette todellisia kermaperseitä!
Tämä kermaperse on kokenut myös sen Helsingin metroliikenteen aloituksen ja ainakin vielä 1990-luvullakin metron rinnalla meni myös bussilinjoja. Tämän päivän bussiliikenteestä en niin tarkkaan tiedä Helsingin osalta.
Helsingissä ei kulje busseja keskustaan metrolinjan varrelta. Vaan bussit keräävät ihmiset lähiöistä lähimmälle metroasemalle. Vain yöllä menee yöbusseja näihin lähiöihin. Silloin siis, kun metro ei kulje.
Eikö edes 58 kulje enää? Aikanaan sillä pääsi Itäkeskus-Meilahti -väliä.
Itse olen niin nuori, etten muista niitä nopeita matkoja itä-Helsingistä keskustaan, mutta tämä espoolaisten valitus on kyllä nostanut samanlaiset ajatukset pintaan.
Etenkin kun länsimetro on haitannut meidänkin elämää. Metro on aina ihan täynnä, kun se on niin lyhyt ja sitä käyttää enemmän jengiä. Neljän aikaan itään mentäessä ei enää yliopiston pysäkillä pääse istumaan kuin hyvällä tuurilla.