Miksei minun lapsuudessani yhdelläkään lapsella ollut niska/hartiakipuja?
Olen kohta nelikymppinen lapseton nainen ja suurimmalla osalla ystävistäni on lapsia, ikäluokkaa 9-15. Kovin monella lapsella kuuluu olevan niska-ja hartiakipuja. Mistä johtuu?
Kommentit (11)
Jos haluaa saada aikaan asiallista keskustelua, ei kannata käyttää noin naurettavaa liioittelua. Varmasti monella lapsella oli kipuja sinunkin lapsuudessasi.
Just katsoin yks päivä bussissa kun ehkä 10-vuotias kundi näpelöi kännykkäänsä, niin selkä oli kaarella ja otsa melkeen polvissa. Ihan hirveen näköinen asento.
Moi, olen nelikymppinen nainen ja mulla oli lapsena niska-hartiaseudun kipuja ja päänsärkyjä.
Kyllä se syyllinen pääasiassa löytyy sieltä älypuhelimesta. Että ollaan joka paikassa niska lysyssä ja hartiat jännittyneinä katse naulittuna puhelimeen.
Itse olen 43-vuotias nainen ja kyllä minun lapsuudessani ja nuoruudessani niitä oli niin itselläni kuin monella muullakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syyllinen pääasiassa löytyy sieltä älypuhelimesta. Että ollaan joka paikassa niska lysyssä ja hartiat jännittyneinä katse naulittuna puhelimeen.
Yhtä lailla niitä tosin oli jo silloin 30-40 vuotta sitten samanlaisia kipuja ns. lukutoukilla, jotka olimme älypuhelimen sijaan lähes aina kirjan ääreen käpertyneinä. Asento on lähes sama kuin älypuhelinta käytettäessä.
Niska- ja hartiakivut ovat oma juttunsa, mutta mikä on varmaa kirjoihin verrattuna on se että älypuhelimen käytöstä tulee lähes varmasti sormille tai kämmenille ongelmia ajan kuluessa. Esim. jännetuppitulehdukset, naksusormet jne. ovat kasvaneet räjähdysmäisesti maailmassa älypuhelinaikakautena.
Ongelma on se, että älypuhelimia ei alunperin ole tarkoitettu sellaiseen jatkuvaan käyttöön kuin missä ne ovat nykyään. Eiväthän ne ole ergonomisesti lainkaan järkeenkäypiä sormien ja kämmenien asentoa jos miettiin, kun niitä käpristelee. Ainut keino välttää on pistää puhelin kämmenestä pois telineeseen ja sitten painella ruutua pitelemättä puhelinta kädessä. Iso ero.
Mulla oli usein päänsärkyä