Kahdet häät samana päivänä, miten toimisitte?
Sekä siskoni että paras ystäväni ovat menossa naimisiin samana päivänä. Olen luvannut jo aiemmin olla ystäväni kaaso, ja tästä lupauksesta huolimatta sisko hieman suutahti, etten voi olla hänen kaasonsa. Mutta sitten ne häät, en tietysti mitenkään voi olla paikalla molemmissa. Juhlapaikoilla on välimatkaa noin 30 kilometriä, eli periaatteessa ehtisin molempiin juhliin. Vihkimiset vaan menee päällekkäin, eli pitää valita jompi kumpi. Siskon vihkiminen tuntuu tärkeämmältä. Olen nyt pyöritellyt ajatusta, että menisi kirkkoon siskon vihkimiseen, sieltä ystävän juhlapaikalle aluksi ja sitten siskon häihin syömään ym. ja loppuillaksi takaisin ystävän häihin. Miten te tekisitte ja miten reagoisitte morsiamien asemassa?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä parhaan ystävän ja siskon kanssa ollaan puheväleissä, harvoin häät täytenä yllätyksenä tulevat, joten omassa elämässä sisko ja kaveri tietäisi toistensa hääpäivän eikä sopisi samalle päivälle.
Tietysti olen puheväleissä molempien kanssa, mutta koska he eivät tunne toisiaan, he eivät ole tienneet toistensa hääpäivistä tai edes naimisiinmenosta.
Joo, mutta häät ovat sen verran iso tapaus, että kuulostaa epäuskottavalta, ettet olisi kertonut siskollesi että sun paras ystävä menee naimisiin ja olet kaaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siskosi varannut kirkot ja juhlapaikat keskustelematta lainkaan kanssasi ja sitten vasta pyytänuyt kaasoksi? Jos näin, niin aika outoa. Jos vasta suunnittelee päivää ja jos haluaa sinut kaasoksi, voinee ottaa jonkun muun päivän kuin ystävän hääpäivän.
Ei niitä päiviä niin vain oteta, tai vaihdeta. Usein esim. juhlapaikka varataan jo 1-2 vuotta etukäteen.
No ei todellakaan varata, paitsi jos kyseessä on pk.seudun ykköspaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä parhaan ystävän ja siskon kanssa ollaan puheväleissä, harvoin häät täytenä yllätyksenä tulevat, joten omassa elämässä sisko ja kaveri tietäisi toistensa hääpäivän eikä sopisi samalle päivälle.
Tietysti olen puheväleissä molempien kanssa, mutta koska he eivät tunne toisiaan, he eivät ole tienneet toistensa hääpäivistä tai edes naimisiinmenosta.
Joo, mutta häät ovat sen verran iso tapaus, että kuulostaa epäuskottavalta, ettet olisi kertonut siskollesi että sun paras ystävä menee naimisiin ja olet kaaso.
Näin nyt kuitenkin on päässyt käymään eikä sille mahda enää mitään, täytyy vaan löytää joku järkevä ratkaisu miten osallistua molempiin juhliin. Mieheni tietysti voisi mennä koko ajaksi siskon juhliin, niin on meiltä edes jonkinlainen edustus.
Meillä oli kahdet häät samana päivänä. Ensin oltiin serkun häissä ja sitten ystävien. Kummassakaan juhlassa ei saatu edes ruokaa, kun meidän aikataulu meni niin tiukaksi. Grillillä käytiin sitten kotimatkalla:)
Omalta kohdalta sanon vain, että ihminen jolle osallistumisesi on tärkeä, huolehtii siitä että ajankohta sopii muihin suunnitelmiisi.
Mitä itse haluat tehdä?
Mua pyydettiin kummiksi viikon varoitusajalla. Ristiäispäivä oli lyöty lukkoon juuri siksi viikonlopuksi, jolloin olin kertonut olevani matkalla. Kun muistutin tästä ja sanoin että ei sovi, ilmeni ettei mua ristiäisiin kaivattukaan, kummiksi vain. Kieltäydyin kummiudesta.
Ensinnäkin juttelisin asiasta molempien kanssa. Kysyisin esim. sopiiko molemmille näin: aamulla ennen vihkimistä olet ystäväsi kaasona eli apuna. Menet kuitenkin siskosi vihkimiseen ja siskosi juhlapaikalle ruokailun JA kahvittelun ajaksi. Tänä aikana huomioit niin hääparia, mutta jutustelet myös perheen ja sukulaisten kanssa. Kahvin jälkeen menet jatkamaan ystävän häihin, joissa olet loppuun saakka. Itse tekisin näin.
Vihkiminen ruokailu ja kahvit ovat ns. virallinen osuus - siskolla
Ennen kirkkoa ystävän tukeminen ja kahvin jälkeinen rennompi häätunnelma - ystävän häissä
Jos tämä ei sovi, niin kysy toki morsiamilta parempia ehdotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin juttelisin asiasta molempien kanssa. Kysyisin esim. sopiiko molemmille näin: aamulla ennen vihkimistä olet ystäväsi kaasona eli apuna. Menet kuitenkin siskosi vihkimiseen ja siskosi juhlapaikalle ruokailun JA kahvittelun ajaksi. Tänä aikana huomioit niin hääparia, mutta jutustelet myös perheen ja sukulaisten kanssa. Kahvin jälkeen menet jatkamaan ystävän häihin, joissa olet loppuun saakka. Itse tekisin näin.
Ennen kirkkoa ystävän tukeminen ja kahvin jälkeinen rennompi häätunnelma - ystävän häissä
Niin ja tärkeää! Älä erityisesti juttele juhlapaikalla etukäteen lähdöstäsi. Ennen ensimmäistä ohjelmanumeroa kahvin jälkeen käyt hissukseen avioparin luona kiittämässä ja onnittelemassa. Näin ei sun lähdöstä tule ohjelmanumeroa ja sitä jäädä päivittelemään. Lähtöaika sovittu etukäteen hääparin kanssa.
Ihme nillittäjiä taas täällä. Mulla on tosi läheiset välit mun siskojen kanssa, mutta en silti heille oo ilmottelemassa mun ystävien hääpäiviä, jos eivät toisiaan tunne.
Minä menisin siskon häihin kirkkoon ja sitten ystävän häihin loppuillaksi, jos olisi tuollainen tilanne. Itsellä tosin se läheisin ystävä on sisko eli omassa tilanteessani menisin pelkkiin siskon häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettet ole siskosi kanssa puhunut ystävän häistä. Minusta ainakin iso juttu, kun kaksi läheistä ihmistä suunnittelee häitä. Puhuisin kyllä ja hehkuttaisin kaasiksi pyytämistä.
Ehkä se ei sitten minulle ole niin iso juttu. Ja tosiaan sisko ja ystänä eivät tunne toisiaan, niin tuntuisi oudolta hehkuttaa kummalekaan toisen häitä.
Mitä?!
Olet kaaso, mutta se ei ole sulle iso juttu?
Kannattaisiko kertoa tästä morsiamellekin?
Hän luultavasti vaihtaisi silloin kaasoa.
Mä pyysin vanhaa ystävää kaasoksi. Hän ei vastannut puheluihin eikä viesteihin. Oli myös menneisyydessä tehnyt sen verran kevyesti ohareita, että ilmoitin sähköpostilla päätyneeni vaihtamaan kaason toiseen, kun en saa häneen yhteyttä moneen viikkoon.
Kostoksi hän boikotoi polttareitani, ja heitti pari ilkeää kommenttia häissä.
Enää emme ole olleet vuosiin tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tärkeää! Älä erityisesti juttele juhlapaikalla etukäteen lähdöstäsi. Ennen ensimmäistä ohjelmanumeroa kahvin jälkeen käyt hissukseen avioparin luona kiittämässä ja onnittelemassa. Näin ei sun lähdöstä tule ohjelmanumeroa ja sitä jäädä päivittelemään. Lähtöaika sovittu etukäteen hääparin kanssa.
Jatkan vielä sen verran, että puheen pitäminen siskollesi/avioparille olisi minusta hyvä. Se saisi siskosi tuntemaan itsensä erityiseksi, vaikka joudutkin lähtemään...
Vierailija kirjoitti:
Ihme nillittäjiä taas täällä. Mulla on tosi läheiset välit mun siskojen kanssa, mutta en silti heille oo ilmottelemassa mun ystävien hääpäiviä, jos eivät toisiaan tunne.
Minä menisin siskon häihin kirkkoon ja sitten ystävän häihin loppuillaksi, jos olisi tuollainen tilanne. Itsellä tosin se läheisin ystävä on sisko eli omassa tilanteessani menisin pelkkiin siskon häihin.
Itse olet nillittäjä!
Jos joku pyytää neuvoja ja mielipiteitä, se ottaa riskin että niitä myös saa.
Mitä tämä sinulle kuuluu?
Jos olet ystäväsi kaaso ja jo hyvissä ajoin lupautunut hommaan, et kyllä oikein voi ruveta jäämään pois sen paremmin kirkosta kuin juhlistakaan. Kaasona olemiseen kuitenkin kuuluu ne omat velvollisuutensa ja olet kaasoksi lupautumalla lupautunut olemaan morsiamen tukena koko päivän (ja jo sitä ennenkin valmisteluissa). Asia on hieman eri, jos ystävälläsi on useampi kaaso. Siinä tapauksessa voit olla mielestäni kirkosta pois ja liittyä mukaan juhliin - tällöin muut kaasot/toinen kaaso hoitaa aamun ja vihkimisen aikaiset velvollisuudet ja sinä sitten juhlien aikaiset. Mutta outoa tosiaan, että jos kaksi noin läheistä ihmistä suunnittelee häitä saimoihin aikoihin, etkä ole tullut asiasta siskollesi maininneeksi ja päivää kertoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kahdet häät samana päivänä. Ensin oltiin serkun häissä ja sitten ystävien. Kummassakaan juhlassa ei saatu edes ruokaa, kun meidän aikataulu meni niin tiukaksi. Grillillä käytiin sitten kotimatkalla:)
Kiitos kun kerroit! Vaikka kukaan ei tätä kyllä kysynyt, eikä tästä nyt taida kenellekään mitään hyötyä olla. Mutta saithan jakaa grillikokemuksesi, kivahan se on!
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa hyvältä, kiitos. Ei tarvitsisi sitten ajella montaa kertaa paikasta toiseen. Ja minua todella harmittaa, etten voi olla kunnolla mukana molempien päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettet ole siskosi kanssa puhunut ystävän häistä. Minusta ainakin iso juttu, kun kaksi läheistä ihmistä suunnittelee häitä. Puhuisin kyllä ja hehkuttaisin kaasiksi pyytämistä.
Ehkä se ei sitten minulle ole niin iso juttu. Ja tosiaan sisko ja ystänä eivät tunne toisiaan, niin tuntuisi oudolta hehkuttaa kummalekaan toisen häitä.
Mitä?!
Hän luultavasti vaihtaisi silloin kaasoa.Mä pyysin vanhaa ystävää kaasoksi. Hän ei vastannut puheluihin eikä viesteihin. Oli myös menneisyydessä tehnyt sen verran kevyesti ohareita, että ilmoitin sähköpostilla päätyneeni vaihtamaan kaason toiseen, kun en saa häneen yhteyttä moneen viikkoon.
Enää emme ole olleet vuosiin tekemisissä.
Huoh. Kaasona oleminen ja molempiin häihin osallistuminen on minulle tärkeää. Ei se vaan ole niin iso juttu, että intoilisin häistä ihmisille jotka eivät tunne morsianta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siskosi varannut kirkot ja juhlapaikat keskustelematta lainkaan kanssasi ja sitten vasta pyytänuyt kaasoksi? Jos näin, niin aika outoa. Jos vasta suunnittelee päivää ja jos haluaa sinut kaasoksi, voinee ottaa jonkun muun päivän kuin ystävän hääpäivän.
Ei niitä päiviä niin vain oteta, tai vaihdeta. Usein esim. juhlapaikka varataan jo 1-2 vuotta etukäteen.
Mutta jos halutaan tietty henkilö kaasoksi, keskustellaan myös yleensä hänen kanssa ja varmistetaan, että ajankohta sopii. AP tuossa jo kertoikin, että siskon ystävä on ns. ykköskaaso, joten ap:n poisjäänti ei liene ongelma siskolle. Jos varaa paikat ensin ja vasta sitten kysyy kaasoksi, ottaa sen riskin, että toiselle ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ystäväsi kaaso ja jo hyvissä ajoin lupautunut hommaan, et kyllä oikein voi ruveta jäämään pois sen paremmin kirkosta kuin juhlistakaan. Kaasona olemiseen kuitenkin kuuluu ne omat velvollisuutensa ja olet kaasoksi lupautumalla lupautunut olemaan morsiamen tukena koko päivän (ja jo sitä ennenkin valmisteluissa). Asia on hieman eri, jos ystävälläsi on useampi kaaso. Siinä tapauksessa voit olla mielestäni kirkosta pois ja liittyä mukaan juhliin - tällöin muut kaasot/toinen kaaso hoitaa aamun ja vihkimisen aikaiset velvollisuudet ja sinä sitten juhlien aikaiset. Mutta outoa tosiaan, että jos kaksi noin läheistä ihmistä suunnittelee häitä saimoihin aikoihin, etkä ole tullut asiasta siskollesi maininneeksi ja päivää kertoneeksi.
Helpottaako oudostelua, jos kerron että kuulin siskon hääsuunnitelmista vasta kun päivä, kirkko ja juhlapaikka oli jo päätetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?!
Hän luultavasti vaihtaisi silloin kaasoa.Mä pyysin vanhaa ystävää kaasoksi. Hän ei vastannut puheluihin eikä viesteihin. Oli myös menneisyydessä tehnyt sen verran kevyesti ohareita, että ilmoitin sähköpostilla päätyneeni vaihtamaan kaason toiseen, kun en saa häneen yhteyttä moneen viikkoon.
Enää emme ole olleet vuosiin tekemisissä.Huoh. Kaasona oleminen ja molempiin häihin osallistuminen on minulle tärkeää. Ei se vaan ole niin iso juttu, että intoilisin häistä ihmisille jotka eivät tunne morsianta.
mainitseminen=intoileminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?!
Enää emme ole olleet vuosiin tekemisissä.Huoh. Kaasona oleminen ja molempiin häihin osallistuminen on minulle tärkeää. Ei se vaan ole niin iso juttu, että intoilisin häistä ihmisille jotka eivät tunne morsianta.
mainitseminen=intoileminen?
Ihan miten vaan, mutta miksi olisin kertonut ystävän häistä siskolle, kun en muutenkaan kerro heille toistensa asioista. Enkä tiennyt siskon hääsuunnitelmista, joten ei ollut luontevaa tilannetta kertoa, että hei, X on myös menossa naimisiin.
Ei meillä mitkään ystävävälit ole, mutta hyvät sisarusvälit. Ja kuten mainitsin, he eivät tunne toisiaan eli en ole ajatellut että heidän asioistaan pitäisi kertoilla puolin tai toisin.