Neste autopesu/TARKASTA ETTÄ JARRUT TOIMII PESUN JÄLKEEN?!
Miksi huoltoasemien pesukadun ohjeissa lukee, että varmista että JARRUT TOIMII PESUN JÄLKEEN? Mitä hittoa, voiko jarrut mennä lukkoon/paskaksi pesukadulla vai mitä ihmettä? Kuka ne korvaa jos hajoo??
Kommentit (9)
Ja talvella jarrujen jäätymisriski.
Kokepesun jälkeen napakka kiihdytys ja jarrutus, niin ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Ja talvella jarrujen jäätymisriski.
Kokepesun jälkeen napakka kiihdytys ja jarrutus, niin ei hätää.
Siis miten suomessa saa myydä autoja joissa jarrut voi jäätyä niin ettei autoa saa enään pysäytettyä?!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja talvella jarrujen jäätymisriski.
Kokepesun jälkeen napakka kiihdytys ja jarrutus, niin ei hätää.
Siis miten suomessa saa myydä autoja joissa jarrut voi jäätyä niin ettei autoa saa enään pysäytettyä?!!
Käytä auto pesussa -> jarrulevyihin/paloihin jää kosteutta -> käy sen jälkeen kaupassa -> jarrut jäätyneet kauppareissun aikana.
Ei ne ajaessa mihinkään jäädy, mutta se kosteus pitää saada sieltä pois.
Ok kiitos tiedosta! En ole ennen käynyt autopesussa niin ihmettelin. Joku muu hoitanut aina ja ite olen käynyt käsipesussa/vahauksessa, mutta nyt pitäs mennä alustapesuun ja pisti silmiin tuo tarkasta jarrujen toimivuus =D
Vierailija kirjoitti:
Miksi huoltoasemien pesukadun ohjeissa lukee, että varmista että JARRUT TOIMII PESUN JÄLKEEN? Mitä hittoa, voiko jarrut mennä lukkoon/paskaksi pesukadulla vai mitä ihmettä? Kuka ne korvaa jos hajoo??
Eihän ne jarrut tietenkään lukkoon tai paskaksi mene, mutta jarrulevyt kastuvat pesuvedestä ja jarrujen pito voi olla heikko ennen kuin ne kuivuvat. Varoitus on sen takia, että et törmäisi johonkin pesusta ulos ajaessasi kun märät jarrut eivät pidä.
Huomaat kyllä miksi tuosta varoitetaan, kun pesun jälkeen painat jarrua ensimmäisen kerran.
Että parempi tehdä jarrutus heti kun lähtee pesusta ennen vilkas liikenteiselle kadulle menoa? Ja sitten ku jarrutanu voimakkaasti ne toimii normisti taas?
Jarrut lämpenee kun niitä käyttää.
Mun vanhassa autossa pystyi painamaan jarrua samaan aikaan kun kaasua eikä sitä mistään huomannut ja minulla oli tapana pitää toista jalkaa jarrulla ja toista kaasulla. Joskus kävi niin että ajelin pitkän pätkän vähän jarrua painaen ja pysähdyin niin palaneen käryä tuli jarruista, ne olivat kuumentuneet niin paljon.
Nykyisessä autossa ei enään onnistu, moottorin tehot putoaa pois jos painan jarrua vaikka olisi kaasu pohjassa joten piti opetella ajamaan käyttäen vain toista jalkaa.
Ei ne jarrut siitä pesusta hajoa, mutta vettä tai pesuainetta voi jäädä jarrulevyihin, jolloin ensimmäinen jarrutus pesun jälkeen voi olla hieman heikkotehoisempi kuin normaalisti. Ensimmäisessä jarrutuksessa se vesi ja pesuaine haihtuu kitkasta tulevan lämmön takia pois.