Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini 15

Vierailija
27.03.2018 |

Olo on ollut useamman kuukauden suoraan sanoen järkyttävä. Ilmeisesti 15 on viitearvojen sisällä (olen nainen), mutta lääkäri määräsi rautakuurille ja kerrankin tuntui ottavan oloni tosissaan. Mitä kaikkia oireita alhainen ferritiini voi aiheuttaa? Minulla on ollut jäätävää väsymystä, keskittymiskyvyttömyyttä, ärtymystä, alakuloa, nivelkipuja ja yhtäkkistä painonnousua sekä voimakasta turvotusta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä Facebookin Raudanpuute-ryhmään.

Ferriitiinin pitäisi olla lähempänä sataa, että keho toimii optimaalisesti. Alle 40 on jo paha puutos, vaikka onkin viitteessä.

Vierailija
2/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferriitiinin pitäisi olla lähempänä sataa, että keho toimii optimaalisesti. Alle 40 on jo paha puutos, vaikka onkin viitteessä.

Kiitos paljon vinkistä! Liityn. :) Kerta toisensa jälkeen ihmettelen näitä viitearvorajoja, kun tuntuu monella olevan oireita niiden sisälläkin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoin oli ferritiini 15 maaliskuussa. Soittoaika oli lääkärille ja hän ei kommentoinut asiaa mitenkään. Itse olen yrittänyt syödä maksamakkaraa ja rautapitoisia ruokia, mutta olo on heikko koko ajan. Verenpaine on liian matalalla, palelee, huimaa, väsyttää. Kohtuni on poistettu 15 vuotta sitten runsaiden vuotojen vuoksi, mutta ferritiiniarvoja ei mitattu koskaan aikaisemmin. Nyt pyysin itse ja sain tuon 15. Varmaan ollut huonompikin aikaisemmin, hb on silti 146.

Vierailija
4/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samoin oli ferritiini 15 maaliskuussa. Soittoaika oli lääkärille ja hän ei kommentoinut asiaa mitenkään. Itse olen yrittänyt syödä maksamakkaraa ja rautapitoisia ruokia, mutta olo on heikko koko ajan. Verenpaine on liian matalalla, palelee, huimaa, väsyttää. Kohtuni on poistettu 15 vuotta sitten runsaiden vuotojen vuoksi, mutta ferritiiniarvoja ei mitattu koskaan aikaisemmin. Nyt pyysin itse ja sain tuon 15. Varmaan ollut huonompikin aikaisemmin, hb on silti 146.

Todella kurja kuulla. Mullakaan ei ensimmäinen lääkäri mitannut ferritiiniä ja totesi oireiden johtuvan vain elämäntilanteesta. Toiselta lääkäriltä pyysin myös itse ferritiiniä. Mullakin on hb hyvä (143). Kannattaisiko sinun käydä toisella lääkärillä ja vielä voimakkaammin kertoa oireistasi? Ap

Vierailija
5/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä julkisella puolella kiinnosta ferritiini, jos hemoglobiini on hyvä. Työterveydestä sai heti rautakuurin.

Vierailija
6/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä julkisella puolella kiinnosta ferritiini, jos hemoglobiini on hyvä. Työterveydestä sai heti rautakuurin.

Mulla on aiemmin myös ollut näin. Nyt kävin kuitenkin ensin yksityisellä endokrinologilla, joka vähätteli oloani, ja vasta terveyskeskuslääkäri tuntui ottavan todesta oloni. Toki menin varmasti toiselle lääkärille jo hieman eri asenteella kuin ensimmäiselle. Ap

Vierailija
7/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen ferritiini voi aiheuttaa myös jatkuvat flunssat, ja huonon vastustuskyvyn, ihan pienestäkin liikkeestä hengästymisen ja paljon muuta. Myös vilu ja kalpeus kuuluu asiaan.

Pitkä rautakuuri auttaa. Myös syy, miksi se on matala on hyvä selvittää. Esimerkiksi keliakia voi olla syypää.

Vierailija
8/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen ferritiini voi aiheuttaa myös jatkuvat flunssat, ja huonon vastustuskyvyn, ihan pienestäkin liikkeestä hengästymisen ja paljon muuta. Myös vilu ja kalpeus kuuluu asiaan.

Pitkä rautakuuri auttaa. Myös syy, miksi se on matala on hyvä selvittää. Esimerkiksi keliakia voi olla syypää.

Kiitos viestistäsi! :) Minulla varmasti johtuu siitä, että alle vuosi sitten synnytin tyttäreni. Oireita alkoi ilmetä pari kuukautta sen jälkeen oikein ryminällä. Tuttuja oireita myös suurin osa mainitsemistasi. Ap

Vierailija
9/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aiheuttaa kaikkea tuollaista. Viitearvo on ihan hanurista ja viitearvohan on laskettu viiteryhmän arvoista ja ilmeisesti raudanpuute on aika yleistä. 

Ferritiinin pitää olla vähintään 70-80, eikä ylemmästäkään arvosta haittaa ole. 

Vierailija
10/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aiemmin myös ollut näin. Nyt kävin kuitenkin ensin yksityisellä endokrinologilla, joka vähätteli oloani, ja vasta terveyskeskuslääkäri tuntui ottavan todesta oloni. Toki menin varmasti toiselle lääkärille jo hieman eri asenteella kuin ensimmäiselle. Ap

Minulle kävi myös näin, että yksityisellä lääkärin mielestä ferritiini 15 on ihan kelpo, kun taas terveyskeskuksessa sanottiin, että pitää nousta yli 70.

Vierailija
11/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakuurin saa apteekista ilman reseptiäkin. :)

Vierailija
12/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi myös näin, että yksityisellä lääkärin mielestä ferritiini 15 on ihan kelpo, kun taas terveyskeskuksessa sanottiin, että pitää nousta yli 70.

Niinpä! Mietinpähän vain, miten näin yksinkertaisen asian voi lääkärit tulkita niin eri tavalla. 🤔 Ap

Vierailija
13/15 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Mietinpähän vain, miten näin yksinkertaisen asian voi lääkärit tulkita niin eri tavalla. 🤔 Ap

Kai nyt sun maalaisjärkikin jo sanoo, että toi ferritiini 15 on alhainen, ja rautakuuri ei ois pahitteeksi.

Vierailija
14/15 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/15 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vinkistä! Liityn. :) Kerta toisensa jälkeen ihmettelen näitä viitearvorajoja, kun tuntuu monella olevan oireita niiden sisälläkin. Ap

Sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri:

"Terveilläkin ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä

Valitettavasti S-ferritiinin viitealue on laboratoriosta ja menetelmästä riippuen varsin matala, 5-10 µg/l millä ei ole mitään tekemistä suositeltavan/hyvän ferritiinitason kanssa.

Ferritiinitaso 10-30 µg/l ei ole normaali koska silloin rautavarastot ovat tyhjät ja potilaalla on hyvin todennäköisesti raudanpuutteen oireita.

Potilaideni kertomusten mukaan tätä lääkärit eivät usein tiedä.

Useimmiten viitearvo ja normaaliarvo ovat jokseenkin sama asia laboratorioarvojen osalta mutta ferritiini on selvä poikkeus tästä.

Mielestäni viitearvojen vieressä voisi olla esim. sopiva ferritiinin tavoiteaso, joka voisi olla vaikkapa 50-250."

Lähde: http://www.foibos.fi/blogi/