Mitä on onnellisuus?
Mietin elämäni tarkoitusta.
Mitä on onni tai onnellisuus?
Kommentit (17)
Sitä, että ollessasi yksin hymyilyttää.
Sitä, että ollessasi lähimmäistesi ja ystäviesi kanssa hymyilyttää.
Sitä, että ollessasi työpaikalla sinua hymyilyttää.
Onko onni kaikille sama? Minusta ei.
Onnellisuus on asenne ja taito tehdä asioita jotka tuottavat mielihyvää. Onnea ei siis voi ostaa rahalla vaikka toki se raha joskus asioita helpottaa. Tärkeintä on kuitenkin keskittyä pieniinkin asioihin - kuppi hyvää teetä, rauhallinen aamu, kaunis auringon paiste, kassa myyjän ystävällinen hymy ovat kaikki onnen avaimia jos ne niin haluaa nähdä.
Onnea ei kannata rakentaa sen kaltaisille ajatuksille, että kun saan rahat kasaan matkustan Balille ja sitten olen onnellinen, koska kyseinen reissu on aika lyhyt ja mitään takeita siitä että Bali tekee onnelliseksi ei oikeastana ole.
Lisäksi on tietysti asioita joihin voi vaikuttaa vain tiettyyn rajaan asti kuten esim. terveys jolla on aika usein paljon vaikutusta myös onnellisuuteen.
Kyllä se Bali voi jonkun tehdä onnelliseksi. Se on jokaisen henk. koht. asia.
Onni on erilaista erilaisille ihmisille. Minä olen onnellinen saadessani olla itsekseni ja puuhailla rauhassa pieniä askareita. En tarvitse paljon. Ystäväni on taas onnellinen laajassa sosiaalisessa verkostossaan, viipottaessaan jatkuvasti erilaisissa tilaisuuksissa. Hän on levoton päivinä, jolloin ei ole mitään ohjelmaa ja kokee, että elämä menee noina päivinä ns. hukkaan. Silti viihdymme toisinaan hienosti yhdessä ja nautimme niistä asioista, jotka kuuluvat vain meidän kahden väliseen ystävyyteen :)
Vierailija kirjoitti:
Onni on sitä, että tajuat, että onneen ei lopulta tarvita kovin paljoa. Terveys, taloustilanne on ok, on ystäviä, ehkä työ, harrastuksia ja ennen kaikkea sinussa asuu edelleen se pieni lapsi, joka tekee joskus jotain hölmöä.
Tässä kaikki on hyvin kiteytetty.
Tänään se on sitä, että teen aamupalan kiireettä. Tulee aurinkoinen ja lämmin päivä. Voi olla rannalla ystävien kanssa ja viettää iltaa yhdessä. Ei ole kiire minnekään lomaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sieltähän usein lähdetään hakemaan nimenomaan hengellisiä kokemuksia ja kokemuksia yhteisöllisyydestä. Ideana, että se muuttaa ihmistä pysyvästi.
Onni on tunne, joka syntyy kutakin kokijaa henkilökohtaisesti erityisellä tavalla ilahduttavasta asiasta, onnessa on myös tyytyväisyyttä, mutta ilosta ja tyytyväisyydestä se poikkeaa juuri siksi, että tunne on onni. Omanlaisensa olotila, joka saa henkilön tirskumaan onnellista energiaa säteilyn lailla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sieltähän usein lähdetään hakemaan nimenomaan hengellisiä kokemuksia ja kokemuksia yhteisöllisyydestä. Ideana, että se muuttaa ihmistä pysyvästi.
Kirjoitin tuolla aiemmin että ajatusta onnellisuudesta ei kannata rakentaa sellaiselle ajatukselle että kun pääsen Balille olen onnellinen, koska onhan se aika järjetön ajatus että 50 viikko vuodesta olet onneton ja vain odotat Balille pääsyä ja pahimmassa tapauksessa reissu menee mönkään ja sekin onni häviää. Tietysti jos ajatus Balista ja vaikka säätäminen matkaan tekeetekee onnelliseksi niin asia on onnellisuuden näkökulmasta ok, mutta silloin kyse onkin siitä arjen valinnasta josta onni syntyy. Hengellisyys lisää monille onnellisuutta, mutta tähän on pakko sanoa että uskonnoilla vaikuttaa olevan taipumus lisätä myös onnettomuutta ja kärsimystä näin yleisellä tasolla todettuna.
Toisekseen Bali on tänä päivänä totaalinen turistirysä. Sama kuin Kanarian saarille menisit. Suomalaisia tulee vastaan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuolla aiemmin että ajatusta onnellisuudesta ei kannata rakentaa sellaiselle ajatukselle että kun pääsen Balille olen onnellinen, koska onhan se aika järjetön ajatus että 50 viikko vuodesta olet onneton ja vain odotat Balille pääsyä ja pahimmassa tapauksessa reissu menee mönkään ja sekin onni häviää. Tietysti jos ajatus Balista ja vaikka säätäminen matkaan tekeetekee onnelliseksi niin asia on onnellisuuden näkökulmasta ok, mutta silloin kyse onkin siitä arjen valinnasta josta onni syntyy. Hengellisyys lisää monille onnellisuutta, mutta tähän on pakko sanoa että uskonnoilla vaikuttaa olevan taipumus lisätä myös onnettomuutta ja kärsimystä näin yleisellä tasolla todettuna.
Olet tietenkin täysin oikeassa että sitku-ajattelu estää onnellisuuden. Kuten estää sekin että elää elämänsä itseään jatkuvasti toisiin vertaillen ja keskittyy näyttämään tässä vertailussa hyvältä, vaikka matkaamalla Balille. Ja siinäkin olet oikeassa, että toisaalta pitkäjänteinen päämäärän tavoittelu ja palkinto sen saavuttamisesta on hyvin eletyn elämän parhaita kulmakiviä, vaikka päämäärä sinänsä olisikin pöhkö ja palkinto materiaalinen ja pinnallinen. :) ei ole yksinkertaista tämä.
Hengellisyys on eri asia kuin uskonto. Olen itse uskonnoton umpiateisti ja juuri sitä mitä Balille matkailevat tarkoittavat "hengellisellä" (vaikka itse en käyttäisi tuota sanaa), ja tällä on todella ratkaiseva osa minun hyvinvoinnissani. En osaa nimetä yhtään haittapuolta. Ehkä sen, että sisäisistä ristiriidoista vapautuminen ja tyytyväisyys tekee vähän flegmaattiseksi, katoaa se tällä hetkellä yritysmaailmassa paljon pöhisty "nälkä". :D mutta se ei tosiaan minun kannaltani ole edes mikään haitta.
Ja olen tietenkin samaa mieltä että Balille meno ei ole paras tapa lähteä etsimään elämäänsä yhteisöllisyyttä kuin hengellisyyttäkään, mutta moni on näiden juttujen kanssa aivan hukassa. Silloin kun joutuu ottamaan selvää asioista joista ymmärtää hyvin vähän, on melkein pakkokin aloittaa huitomalla. Ne asiat mitä Balista sanotaan on kuitenkin juuri niitä oikeita asioita, en tiedä toteutuvatko siellä vai eivät. Lyhytkin matka ja kokemus voi opettaa paljon ja auttaa siirtymään oman arjen ulkopuolelle mikä tuntuu edistävän monen kohdalla kaikkia etsiskelyn prosesseja. Luulen että on jopa yleistä että hukassa ollut ymmärtää Balilta palattuaan paljon paremmin mistäpäin etsiä ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Tänään se on sitä, että teen aamupalan kiireettä. Tulee aurinkoinen ja lämmin päivä. Voi olla rannalla ystävien kanssa ja viettää iltaa yhdessä. Ei ole kiire minnekään lomaillessa.
No daa, kukapa ei olisi onnellinen noissa puitteissa, lomalla ja rannalla. Itse keksisin kyllä muuta tekemistä lomalla, kuin kirjoittelisin av:lle latteuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eli onni löytyi siis sittenkin Balilta. Miksi aina valehdellaan muuta?
Sitä että viihtyy omissa nahoissaan ja elää aurinkoista elämää. Valinta aika pitkälle. Toki myös elämässä pitää tehdä valintoja että on mahdollista pysyä onnellisena. Sanotaan että seurataan sydäntään, se tarkoittaa ettei jää huonoihin tilanteisiin vaan pyristelee vapaaksi ja voi taas kulkea onnellisena.
Onni on sitä, että tajuat, että onneen ei lopulta tarvita kovin paljoa. Terveys, taloustilanne on ok, on ystäviä, ehkä työ, harrastuksia ja ennen kaikkea sinussa asuu edelleen se pieni lapsi, joka tekee joskus jotain hölmöä.