Nykymaailmassa EI tarvitse tehdä lapsia nuorena. Muissa maissa kerätään ja pakastetaan munasoluja talteen.
Ihan kuten täälläkin syöpäpotilailta saatetaan ottaa talteen siittiöitä tai munasoluja, mutta ainakin USA:ssa on ihan yleistä, että nuoret uraa luovat naiset ottavat sukusoluja talteen ja maksavat siitä, että ne pidetään säilössä tulevaisuuden varalle.
Tätä kannattaisi suositella täälläkin.
Kommentit (7)
Vihaiset "miksei tehdä lapsia ää" -pakottajat miinustelee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten täälläkin syöpäpotilailta saatetaan ottaa talteen siittiöitä tai munasoluja, mutta ainakin USA:ssa on ihan yleistä, että nuoret uraa luovat naiset ottavat sukusoluja talteen ja maksavat siitä, että ne pidetään säilössä tulevaisuuden varalle.
Tätä kannattaisi suositella täälläkin.
Pakastetuilla munasoluilla raskauden onnistuminen on vielä ainakin melko epätodennäköistä, eli tuolla ratkaisulla pitää ottaa ihan oikeasti se vaihtoehto huomioon, että jää lapsettomaksi (no, joo, tiedän, ettei se ole itsestäänselvää kenellekään, mutta tuolla metodilla pienentää mahdollisuuksiaan ihan olennaisesti)
Mitä taas tulee sen uran luomiseen, samanlainen "ongelma" on edessä töihin paluun kanssa, oli sitten 54-vuotias tai 28-vuotias. Ellei tosiaan tee sitä työuraansa loppuun ennen lapsia.
Tein lapset ennen työuraa, ei ongelmaa. Pääsen painamaan ilman keskeytyksiä uraa ja siinä vaiheessa kun muut on uransa huipulla ja jää kotiin, mä painan ohituskaistalla ohi.
Se ettei lapsilla ole isovanhempia ja vanhemmat kuolevat vanhuuteen kun lapsi on teini ei ole kauhean suositeltavaa.
Kannattaako sitä lasta nyt enää viiskymppisenä alkaa tekemään, vaikka olisikin jollaintapaa mahdollista. Kun viitsii miettiä vähän nenäänsä pidemmälle, maailmassa on jo tarpeeksi väkeä ja ei olisi lapsellakaan hääppöistä kun vanhemmat jo kurppia tämän mennessä kouluun.
Mä luulen, että lestanaisen on aika vaikea selittää itselleen ja yhteisölleen, että juuri sen kymmenen vuotta pakkasessa olleen munasolun päätyminen hänen kohtuunsa oli Jumalan eikä ihmisen tahto.
Ja huom! Tämä poistaa sen "voi voi muniksesi ovat vanhoja" ongelman. Toki muualla voidaan myös vuokrata kohtu eli synnyttäjä, mutta sehän on Suomessa kielletty. Kannattaisi ehkä miettiä sekin uudestaan. Siinähän olisi lestanaisillekin oivallinen lisäansaintakeino. Se on helppo tapa sekä auttaa että ansaita jos synnyttäminen on helppoa.