Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on epäempaattiset vanhemmat. Miten voin/ voinko välttää heidän kaltaisekseen tulemisen?

Vierailija
26.03.2018 |

Ovat tavanneetkin vielä pinnallisessa paikassa. Eikä siinä. Minulle on sanottu todella suoraan, ilkeästi asioita. Tunteista aivan kokonaan piittaamatta. Yllättäen he ovat eronneet. Olin kuin heittopussi heidän luonaan,kerran ei haitannut esim ajaa kotoa klo 23 illalla, riitti kun olin ärsyttävä.
Minulla on ollut lapsena olo, ettei minusta välitetä ja olen tämän heille sanonut.Sanottiin vain että olen kiittämätön. Minusta on hyvää vauhtia tulossa samanlainen töykeä, ankea , kova ja arvaamaton ihminen. Kuitenkaan ei ole kanttia laittaa välejä poikkikaan. He jatkavat samaa linjaa ja pakottavat siihen myös muut. Jos kerrot että heidän käytös loukkaa, olet herkkänahkainen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavinta on se, ettei pysty rentoutumaan sillä aivan puskista voi tulla joku loukkaus keskellä tavallisen tai jopa hyväntuulisen keskustelun aikana.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuo on tuntunut lähes kiusaamiselta. Olen tehnyt aivan järkyttävän määrän työtä itseni kanssa (olen nuori aikuinen) ja sen kanssa että tiedän mikä on totta ja mikäei, esim. minussa itsessäni. Kaverisuhteet on luultavasti pelastaneet jonkun verran. Kotona on aina kuitenkin huolehdittu materialistisesti enkä sitä ole koskaan kiistänyt. Vanhemmat vetoaa tähän ja sanoo voi voi eikö olla huolehdittu. Ovat ja eivät ole. En odota keltään täydellisyyttä. Ap

Vierailija
4/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään edes jotain kommenttia? Olen valmis antamaan paljon etten olisi joku kauhea ihminen, esim että tylytän muita tai jätän heitteille ja pidän tätä sitten normaalina. Vanhemmilta toki tulee kommenttia että "tyrkytän apuani" tai jos kerron että joku sanoi minusta hyvää, heti ollaan todistamassa vääräksi , että totuus on toinen. Ap

Vierailija
5/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, olen itse kodista joka oli henkisesti aivan sairas, vaikka päällepäin se ei näkynyt. Ei ollut työttömyyttä, köyhyyttä, päihteiden käyttöä tai näkyvää väkivaltaa (ruumiillista kurittamista kyllä oli), joten ulkopuolinen apu jäi saamatta. Jatkuva ilkeily, vähättely, tekemisten kyttääminen ja turhasta syyttely olivat kuitenkin arkipäivää, ja ikävä kyllä lapsuuteni kotiolot pilasivat elämäni. En ole nyt aikuisenakaan emotionaalisesti "normaali" vaan sulkeutunut, ahdistunut ja vihainen sekä yliherkkä kaikelle kritiikille ja ilkeilylle. Tiedän, että saatan olla samalla tavalla ilkeä ja piikittelevä kuin vanhempani, mutta olen pyrkinyt tukahduttamaan tuon puolen itsestäni tullakseni edes jotenkin ihmisten kanssa toimeen. Toisaalta oikean minän tukahduttaminen aiheuttaa ongelmia sekin ja vie paljon energiaa. Ehkä terapia olisi hyväksi, meille kumpaisellekin, jossa oppisi parempia käyttäytymismalleja eikä vain sokeasti seuraisi vanhempiensa viitoittamaa polkua?

Vierailija
6/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auta kuin terapia, olen aikuisena huomannut että olen hyvin epäempaattinen ja kylmä ja narsistinenkin, mikä on ihan luonnollista näillä geeneillä ja kasvatuksella. Keltä olisin oppinut empatiaa.

Vierailija
7/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää nyt joku Kivikissaäidin alter ego D:

Vierailija
8/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, olen itse kodista joka oli henkisesti aivan sairas, vaikka päällepäin se ei näkynyt. Ei ollut työttömyyttä, köyhyyttä, päihteiden käyttöä tai näkyvää väkivaltaa (ruumiillista kurittamista kyllä oli), joten ulkopuolinen apu jäi saamatta. Jatkuva ilkeily, vähättely, tekemisten kyttääminen ja turhasta syyttely olivat kuitenkin arkipäivää, ja ikävä kyllä lapsuuteni kotiolot pilasivat elämäni. En ole nyt aikuisenakaan emotionaalisesti "normaali" vaan sulkeutunut, ahdistunut ja vihainen sekä yliherkkä kaikelle kritiikille ja ilkeilylle. Tiedän, että saatan olla samalla tavalla ilkeä ja piikittelevä kuin vanhempani, mutta olen pyrkinyt tukahduttamaan tuon puolen itsestäni tullakseni edes jotenkin ihmisten kanssa toimeen. Toisaalta oikean minän tukahduttaminen aiheuttaa ongelmia sekin ja vie paljon energiaa. Ehkä terapia olisi hyväksi, meille kumpaisellekin, jossa oppisi parempia käyttäytymismalleja eikä vain sokeasti seuraisi vanhempiensa viitoittamaa polkua?

Minulla on niin että ihmisille olen yleensä ystävällinen ja tarkoitankin sitä, päässä samaan aikaan ns pimeä puoleni haukkuu ko ihmiset lyttyyn halventavin sanakääntein..

Vierailija
9/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää nyt joku Kivikissaäidin alter ego D:

Joo tiedän Kivikissaäidin ja tiedän että tänä oli vähän samanlainen vuodatus kuin hänellä ja olen häntä kohtaan sympatiaa tuntenut (nyt ainakin luulette kun sanon näin) mutta eri ollaan.

Ap

Vierailija
10/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi paeta itseäsi..olet mitä olet.

Älä lisäänny..voit lopettaa pahan kierteen itseesi

Vierailija
11/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuin omasta elämästäni. Olen käynyt 2 v terapiassa enkä vieläkään pääse irti masennuksesta, josta olen kärsinyt ilmeisesti jo lapsesta lähtien. Tiedostan itsekin luisuvan samanlaiseksi ankeuttajaksi mutta itsensä muuttaminen on vaikeaa kun on pari vuosikymmentä joutunut elämään tuollaisessa ympäristössä. Ei minusta taida tulla koskaan normaalia...

Vierailija
12/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani olivat (ovat) myös kovin vaativia, pessimistisiä ja epäempaattisia ihmisiä. Ymmärsin vasta omia lapsia saatuani ja terapiaan päästyäni, miten vahingoittavia ajatusmalleja muista ja itsestäni olin lapsuudessani oppinut. Siellä opin myös, mitä empatia on ja mikä vaikutus sillä on kaikkeen, ja olen kuin eri ihminen nykyään.

Kuulostaa siltä, että sinulla on "toivoa" kun tiedostat, mistä on kyse. Terapiaa suosittelen lämpimästi.

Vierailija
13/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa epäempaattiset narsistivanhemmat. Olen monessa mielessä samanlainen ankeuttaja, pessimisti ja epäempaattinen kuin he. Nuorempana luulin että voisin olla erilainen omille lapsilleni. Hyvin vaikeaa se on, ja koko ajan huomaan muuttuvani enemmän äitini kaltaiseksi ankeaksi tyypiksi. Harmittaa. Ahdistaa.

Vierailija
14/14 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut vanhemmilleni anteeksi, koska tunnen esim mummoni käytöksen.. :D että miten se on hänen lapsiinsa vaikuttanut. Ja uskon tosiaan että minulla on toivoa. Kiitos muuten kaikista vastauksista. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän