Saako naapurin tontille rakentaa?
Kysymys otsikossa. Meni koko viikko ja viimein kun alkoi olla valmista, niin joku pilasi tunnelman ilmoittamalla että olemme muutaman metrin naapurin puolella. Materiaalit ja työtunnit maksoivat maltaita, onneksi emme ehtineet saamaan projektia loppuun mutta uskomatonta sniiduilua!
Kommentit (22)
Ei saa ilman lupaa. Rakennuslupaan merkitään rakennuksen tarkka sijainti.
Pystyykö naapuri todistamaan, että te olette rakentaneet sinne? Sanotte vaan, että itte se on sinne rakentanu ja syyttää teitä.
On helpompi rakentaa luvatta ja pyytää anteeksi kuin hakea sitä lupaa. Siksi teitte juuri niin kuin piti, nyt vain kunnan rakennusvalvontaan yhteyttä, että kun tämä nyt on tässä, niin eiköhän siirretä naapurin tontista osa meille, niin ollaan sujut.
"Saako naapurin tontille rakentaa ja jos, niin kuikan paljon?" kysyy epätietoinen nimimerkillä "Valoinko sokkelin turhaan" oli suosittu vitsi opiskeluaikoina 90-luvun alussa.
Yksi opettaja sitten todisti asian vaikeuden näyttämällä meille kuvan talosta, jonka nurkka oli sahattu pois, koska se oli naapurin tontilla. Oli kyllä hilpeä kuva.😂
Kaikki menee johonkin ikivanhaan rakennuslehteen kirjoitettuun provoon.
Rakennusinsinööri kirjoitti:
"Saako naapurin tontille rakentaa ja jos, niin kuikan paljon?" kysyy epätietoinen nimimerkillä "Valoinko sokkelin turhaan" oli suosittu vitsi opiskeluaikoina 90-luvun alussa.
Yksi opettaja sitten todisti asian vaikeuden näyttämällä meille kuvan talosta, jonka nurkka oli sahattu pois, koska se oli naapurin tontilla. Oli kyllä hilpeä kuva.😂
Eikä ainoastaan 90-luvulla. Viimeksi kuulin tuon palaverissa tällä viikolla.
t. rakennusalalla minäkin
MInä olen ollut se naapuri, jonka maalta löytyi vieras autotalli. Naapurin syynä oli se, että "ei se mahtunut omalle tontille, kun haluttiin lapsille tilaa pelata palloa". Hän uskoi varmasti, että myyn maapohjan osaksi tonttiaan ja pettyi pahasti, kun niin ei tehty.
Kysymykseen vastaus kuuluu: "Saa, mutta rakennus on naapurin".
(Sleepy sleepers vitsistä.)
Vierailija kirjoitti:
MInä olen ollut se naapuri, jonka maalta löytyi vieras autotalli. Naapurin syynä oli se, että "ei se mahtunut omalle tontille, kun haluttiin lapsille tilaa pelata palloa". Hän uskoi varmasti, että myyn maapohjan osaksi tonttiaan ja pettyi pahasti, kun niin ei tehty.
Kai sentään ymmärsit pyytää kunnon hinnan? Vai etkö myynyt periaatteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sentään ymmärsit pyytää kunnon hinnan? Vai etkö myynyt periaatteesta?
Periaatteesta en myynyt. Olisi ollut vähän hankala ajaa kotiin, kun ajotien keskellä on naapurin autotalli.
Onko jotkut tyhmiä vai heittäytyvätkö he tyhmiksi että joku säälistä antaisi maataan. Voi elämä.
Tuli mieleen, kun entinen naapuri rakensi kaupungin metsän puolelle varaston ja leikkimökin, oli siellä muistaakseni kasvimaa ja kompostikin. Sitten kaupunki myi tontin ja naapuri ei ikinä antanut anteeksi uusille asukkaille, kun hänen pihastaan vietiin osa pois.
Vaikka aloitus onkin aika ajoin palstalla toistuva provo, niin tositarina:
Mun työpaikka on tontilla, jossa on myös asuintalo. Rakensivat siihen uuden roskakatoksen ja rakennusvalvonta huomautti, että katos on rakennettu 20 senttiä eri paikkaan kuin piirustuksissa oli. Antoivat kyllä olla, mutta tämä huomautus jäi papereihin.
Täti kuoli 11 vuotta sitten ja hänen talonsa myynti tyssäsi, kun selvisi, että yksi nurkka on valtion puolella.
Vierailija kirjoitti:
Täti kuoli 11 vuotta sitten ja hänen talonsa myynti tyssäsi, kun selvisi, että yksi nurkka on valtion puolella.
Entisaikaan ei ollut ihan niin tarkkaa noiden rajojen kanssa. Olin tekemissä yhden projektin kanssa, jossa kaupungin keskustasta purettiin ehkä 50-luvulla rakennettu talo ja tilalle rakennettiin uusi tasan samalle kohdalle (päädyt siis kiinni seuraavan talon seinissä). Tuli hieman ylimääräistä työtä lupien ja sopimusten kanssa, koska vanha talo oli menty rakentamaan parikymmentä senttiä naapurin puolelle, eikä nyt voitu eikä haluttu jättää 20 cm rakoa korkeiden talojen väliin. Mutta siinä se talo nyt tönöttää, pääty tukevasti naapurin tontilla:)
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, kun entinen naapuri rakensi kaupungin metsän puolelle varaston ja leikkimökin, oli siellä muistaakseni kasvimaa ja kompostikin. Sitten kaupunki myi tontin ja naapuri ei ikinä antanut anteeksi uusille asukkaille, kun hänen pihastaan vietiin osa pois.
Pari vuotta sitten suunnittelin eräälle kaupungille uuden päiväkodin. Tuo päiväkoti rakennettiin vanhan päiväkodin viereen, kaupungin omistamaan pieneen metsään. Metsän vieressä on 70-lukulaisia omakotitaloja. Projektien edetessä huomattiin, että yksi noista omakotitaloista oli vuosien saatossa venyttänyt oman takapihansa alan kaksinkertaiseksi tuon metsän puolelle, kaupungin maalle. Siellä oli hoidettua nurmikkoa, kompostia, kasvatuslaatikkoa, grillikatosta jne. Nyt talon piha on alkuperäissä mitoissaan ja uuden päiväkodin aidatun leikkipihan alakulma on entisen luvattoman grilikatoksen kohdalla.
Älä käytä stadin slangia, kun et osaa.
Espoossa oltiin töissä, konekuski soitti ja epäili että koordinaatit on persiillään, gps näyttää että työmaa jatkuu omakotitalon puutarhaan.
Kaupungin ukot kävi tarkastamassa.
Oli puutarha kaupungin mailla.
Okt omistaja oli vuosien saatossa jatkanut omaa tonttiaan luvatta, oli hienot marjapuskat, nurmikot ja omenapuut.
Että mä nautin kun sain luvan kanssa usuttaa 30 tonnisen pillarin rullaamaan puolet puutarhasta nurin.
Eli on uskomatonta sniiduilua - mitä se on, saivartelua? Niuhotusta?
Tietenkään ette saa rakentaa naapurin tontille, onpas typerä kysymys. Mietis toisin päin: Joku olisi rakentanut teidän tontillenne, olisitteko höveleitä tyyliin "no ei se mitään"?