Mihin hakeutua akuutin gynekologisen ongelman kanssa?
Yksityiselle tietysti pääsisi, mutta onko mitään mahdollisuutta hoitaa julkisella puolella? Ei ole ehkäisyyn liittyvä ongelma (=äitiys ja ehkäisyneuvolaan soitto lienee turhaa), eikä mitään perus hiivaa. Ihan gynen tutkimuksen varmasti vaatii. Soitto tkhon, sinne levittelemään haaroja ennen gynelle pääsyä vai miten? 🙄
Kommentit (7)
Olen itse mennyt päivystykseen. Siellä on myös päivystävä gynekologi, joskus olen joutunut odottamaan että päivystävä gynekologi tulee naapurikaupungista.
Päivystykseen mikäli kyseessä esim kovat ja yllättävät alavatsakivut.
Muutoin seuraavana arkipäivänä soitto terveyskeskukseen josta saa ajan hoitajan kartoituksen perusteella lääkärille (joka sitten lähettää tarvittaessa erikoislääkärille).
Itse kilauttaisin naistentautien päivystykseen, jos on todella akuutti ja nopeaa hoitoa vaativa juttu. Tällainen on olemassa ainakin HUS:n sairaaloissa.
Muokkaus: paitsi että ei nuo huoli potilaaksi ilman lähetettä, jos ei ole gyn. leikkauksen jälkeisestä vaivasta kyse.
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/paivystys/naistenta…
Eli yleislääkäriltä lähetettä ensin.
Päivystykseen jos on oikeasti akuutti asia.
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen jos on oikeasti akuutti asia.
Ja oikeasti akuutti asia tarkoittaa sitä, että hoidontarpeen arvioinnin perusteella vaiva oleellisesti pahenee jos sitä ei hoideta heti tai jos potilas on niin kivulias/muuten tuskainen ettei pysty odottamaan. Aika harvoin on gynekologisten vaivojen kohdalla kyse tällaisesta, lähinnä todella kovat alavatsakivut tai runsas verinen vuoto ilman syytä voisi tulla kysymykseen.
Turussa menin verenvuodon (olin raskaana) ja kohtukipujen vuoksi alkuraskaudessa TYKSiin, naistentautien päivystykseen, sillä oli viikonloppu. En soittanut mihinkään ennen menoani, kävelin vain sisään osastolle ja ottivat tutkimuksiin. Toki jouduin odottelemaan päivystävää lääkäriä parisen tuntia, mutta sitä ennen otettiin labrat ym.
Oli keskenmeno, sain mukaani lääkkeet, kipulääkereseptin, hoito-ohjeet, sairaslomatodistuksen ja kehoituksen olla uudestaan yhteydessä jos oireet muuttuu sietämättömiksi (tulemaan takaisin paikan päälle tai soittamaan päivystävälle hoitajalle).
TYKSin naistentautien hoitohenkilökunta oli minulle ystävällinen ja sympaattinen. ☺
Kyllä kannattaa soittaa terveyskeskukseen. Sieltä voidaan lähettää myös eteenpäin erikoislääkärille.