Miksi vauva ei nuku kuin 0,5h kerrallaan, vaikka väsyttää??
Meillä vauva nyt 2kk3vkoa ja ongelmana on jo jonkin aikaa ollut päiväunet. Aikaisemmin hän nukkui ainakin yhet pitkät unet,2-3 h päivässä mutta nyt ei nuku enää kun 0,5h pätkiä kerrallaan. Hän ei kuitenkaan ole herätessään pirteä vaan muutaman minuutin päästä jo haukottelee jos otan hänet ylös. Jos taas yritän nukuttaa uudelleen, menee siinä aikaa vähintään tunti, puolitoistatuntiakin olen nukuttanut ja sen jälkeen hän kuitenkin nukkuu vaan sen puoli tuntia. Tuntuu aika turhauttavalta! Kaikenlisäksi hän nukkuu ainoastaan ulkona joten koko ajan puetaan ja riisutaan, sisäölle ei suostu nukahtamaan kun puolen tunnin huudon jälkeen....ei myöskään auta että menisin hyssyttelemään vähän ennen kun hän herää, koska hän kuitenkin herää.....
vinkkejä?
Kommentit (7)
mutta tässä muutamia. Voi olla että vauva herää koska on nälkäinen ja kun on väsynyt ei jaksa syödä mahaansa täyteen ja nukahtaa heti uudestaan. Tai sitten keväällä on päivällä valosanpaa niin ei saa nukutuksi.Siksi vauva nukkuu vaunuissa parhaiten, koska siellä on pimeänpää. Kannattaa pimentää se huone missä vauva nukkuu päivällä.
Meillä ihan sama tilanne, tyty tulee pian 3 kk. Nukkui aiemmin pidempiä unia, mutta nyt mennyt jo monta viikkoa pikkupätkissä ja sitten kiukutellen. Ainoastaan esikoisen kanssa ulkoillessa nukkuu pidempään ollessaan kantoliinassa. Ja kaikkea koitettu meilläkin.
Muistelen esikoisen olleen samanlainen, mutta unirytmi löytyi sitten vähän isompana vauvana. Mnusta tuntuu, että vauva ei vaan osaa hakea unta uudelleen havahduttuaan kevyen unen vaiheessa.
Yöt menevät onneksi levollisesti, se on pääasia!
Siis meiltä katosi päiväunet 3pv sitten. Olen ollut ihan ihmeissäni, että minne katosivat ne säännölliset 3-4h päiväunet?!? Ja nyt masentaa lukea, että muillakin on samaa. Siis että 2kk ikäinen vauva nukkuu 10-11h vuorokaudessa. Jotenkin mun käsityksen mukaan se on aika vähän? Mut ei kai sitä väkisin saa nukkumaan, jos ei kerta nuku.
Mutta meillä loppui pitkien päiväunien nukkuminen myöskin 2kk 3vko iässä. Nyt pojalla ikää 3kk 16pvä, eikä nuku edellenkään. Pikku torkkuja nukkuu silloin tällöin päiväsaikaan...mutta nekään ei tule aina samaan aikaan eri päivinä vaan milloin mitenkin. Tosin meillä 3kk iässä hävis yöunetkin,yöt menee puoliksi valvoen ja kitisten. Lääkärissäkin käyty eikä mitään syytä löytynyt. Joten ehkäpä tämä on vain joku ikävaihe...tai jotain=) Jaksamisia teille!!!
Meillä poika on nyt 6kk ja vasta pari viikkoa on nukkunut jopa 2h päikkäreitä. Poika nukkui 3kk asti pitkiä pätkiä päivällä mutta sitten meni 3kk pätkä unilla. Olin aivan puhki, kun yötkin oli todella levottomia. Yritin vain aina ajatella, että tää on vaan joku vaihe. Sit vaan pari viikkoa sitten laitoin partsille normaalisti nukkumaan ja vetikin 2h putkeen =)) Toivottavasti teillä ei mene niin kauaa, kuin meillä. Paljon jaksamista sulle ja koita ajatella positiivisesti. =))
t.äippä ja vauhtiveikko
Meillä oli siis myöskin juuri tuollainen pätkänukkuja, ja ilmeisesti asiaan auttoi lopulta vain aika. Tyttö aloitti puolen tunnin päiväunet juuri samanikäisenä, ja niitä riitti muistaakseni johonkin puoleen vuoteen saakka. Senkin jälkeen unet olivat vähän miten milloinkin, ja tuntui että viikosta toiseen yritin vaan etsiä sitä lapsen " oikeaa" rytmiä. Joskus ehkä 9-10 kk kohdilla unet selkiytyvät, ja nyt ollaan menty reilu kuukausi yksillä noin 2 h päiväunilla. Neiti on nyt vuoden ikäinen.
Itse yritin silloin kaikenlaisia keinoja unien pidentämiseksi: imetin takaisin uneen, heijasin, tuuditin, nukutin liinassa, menin valmiiksi viereen ja silitin selkää unen keventyessä... joskus tyttö nukkui vielä toiset puoli tuntia, yleensä ei.
Etsin silloin myös aiheesta tietoa, ja opin, että lapset ovat vaan niin erilaisia sen suhteen, miten he osaavat tyynnyttää itsensä takaisin uneen unen muuttuessa syvästä unestä kevyempään. Tässä oli ehkä ainakin osasyy tilanteeseen, en tiedä. Samassa yhteydessä luin myös uniassosiaatio-ongelmasta. Teorian mukaan ongelma voi syntyä, jos vauva nukahtaa erilaiseen tilanteeseen (esim. imettäessä) kuin mihin havahtuu univaiheen muuttuessa, ja siksi herää kokonaan eikä osaa jatkaa untaan. Siksi esim. juuri uneen imetystä kehotettiin välttämään. Meillä sekään ei tuntunut auttavan asiaan, eli nukahtamistilanteella ei ollut merkitystä - lapsi heräsi joka tapauksessa.
Niin ja taisin kysellä neuvoja täälläkin sekä lukea vastaavista tapauksista. Koskaan ei ole silmiini osunut vastausta, jonka mukaan lapsi olisi jollain konstilla selkeästi " oppinut" nukkumaan pidempiä unijaksoja. Ehkä toiset tosiaan ovat parempia nukkumaan ja toiset tällaisia kehnompia.. mutta raskasta se on äidille! Itse olin aivan ryytynyt jossain vaiheessa viime kesää, kun tuntui että päivät olivat tosiaan vaan yhtä nukutusta ja kesken unien heräämistä.
Toivottavasti et masennu tästä, voihan olla ettei teillä mene niin kauaa! Tsemppiä ja heti vauvan nukahdettua menet sohvalle vaakatasoon - kotitöitä älä edes ajattele sen puolituntisen ajaksi! : )
t. Ompunäiti
Samoin oli meillä. Typsy syntyi vuos sitte keväällä ja aluksi nukkui sekä sisällä että ulkona pitkiä unia. Mutta sitten just joskus 2 kk:n ikäsenä ei suostunu nukkumaan kuin tollasia puolen tunnin pätkiä kerrallaan. Sitt kuin ihmeen kaupalla syksyllä kaikki muuttui (johtuikohan ilmojen viilenemisestä?) Tyttö alko nukkua kahdet parin tunnin unet päivässä, mutta ainoastaan ulkona. Sama meininki on jatkunu tähän päivään saakka eli kun nukutaan sisällä, unet ovat maksimissaan tunnin mittasia... Että sellasta. Hyvää kevättä!
T: Äityli + typsykkä 1v