Jalomielinen murhaaja
Onko murhaaja mielestäsi jalomielinen, jos antaa uhrinsa itse valita oman tappotapansa? Mielestäni moinen on oivallinen viimeinen armon lahja. Valinnanvapaus on tärkeää kaikessa, myös kuoleman osuessa kohdalle. Kenenkään ei pitäisi joutua murhatuksi saamatta itse ottaa kantaa viimeisten hetkiensä yksityiskohtiin.
Kommentit (8)
Sinuna kävisin pian juttelemassa terapeutin kanssa.
Pyydä, että terapeutilla on pari henkivartijaa huoneessa.
Sitä paitsi ilahduttaahan se asiakastakin, kun saa viimeisen palveluksensa pätevältä ammatti-ihmiseltä, joka osaa tuottaa hänelle yksilöllisen ja huomaavaisen lähdön ilman, että jokaista yksityiskohtaa on tarvinnut erikseen ohjeistaa.
No jos vaihtoehtona on ivulias tai kivuton tapa, niin tottakai on armeliaampaa antaa uhrin valita se kivuttomin tapa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi ilahduttaahan se asiakastakin, kun saa viimeisen palveluksensa pätevältä ammatti-ihmiseltä, joka osaa tuottaa hänelle yksilöllisen ja huomaavaisen lähdön ilman, että jokaista yksityiskohtaa on tarvinnut erikseen ohjeistaa.
Olen hieman eri mieltä. Tässä nyt ei kuitenkaan ole kysymys mistään Itämeren-risteilysta tai hampurilaisannoksesta vaan kirjaimellisesti once in a lifetime -elämyksestä. Kyllä asiakkaalla pitäisi olla jotakin sananvaltaa ainakin menettelytavan suhteen.
Tietenkään sitä ei pidä kysyä tökerösti töksäyttämällä viime hetkellä, vaan selvittää hyvissä ajoin etukäteen. Ehkä tiedustelemalla häneltä hienovaraisesti, millaisen lähdön haluaisi järjestää pahimmalle viholliselleen, vanhalle koulukiusaajalleen, huonokäytöksiselle elokuvaohjaajalle t. vast. Hyvällä onnella tämä poikii jopa uuden tilauksen. Maksua ei tällöin pidä unohtaa periä etukäteen.
Mielestäni on vähintään kohteliasta, että tuossa tilanteessa ei suotta pitkitetä asiakaspalvelutilannetta jättämällä asiaa kohteen päätettäväksi, vaan osoittaa ammattitaitonsa valitsemalla tilanteeseen ja asiakkaaseen soveltuvan menetelmän itse. Onhan kyseessä kuitenkin tapahtuma, johon joutuessaan moni on kiihtyneessä mielentilassa ja kyky tehdä punnittuja ratkaisuja on alentunut.