Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin, että seurakuntaansa ei saa nykyäänkään itse valita?

Vierailija
23.03.2018 |

Saako edelleenkään itse valita seurakuntaansa vai joutuuko liittymään asuntonsa mukaisen kaupunginosan seurakuntaan? Minusta tämä on tosi outo käytäntö ja toivottavasti ei ole enää tällaista.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta on entinen kirkkopitäjä. Verotkin maksetaan sinne missä asutaan.

Vierailija
2/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunta on entinen kirkkopitäjä. Verotkin maksetaan sinne missä asutaan.

Kunnallisverolla kustannetaan tiet, päiväkodit, koulut jne.

Ei voi verrata seurakuntaan, jonka palvelut on vähemmän konkreettisia ja vähemmän paikkaan sidottuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit liittyä seurakuntaan, joka on kauempana kotoasi? Eikö se ole helpompaa, kun on lähempänä?

Kyllä se sanoma on ainakin kaikkialla aika sama. Voit toki valita eri uskonnon.

Vierailija
4/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisit liittyä seurakuntaan, joka on kauempana kotoasi? Eikö se ole helpompaa, kun on lähempänä?

Öö, miksi pitäisi perustella syytä, kun lähtökohta pitäisi olla valinnanvapaus.

No sanon silti esimerkin. Jos olisin asunut koko ikäni kaupunginosassa A ja kuulunut seurakuntaan X, miksi muuttaessani kaupunginosaan B, minun pitäisi pakolla liittyä seurakuntaan Y ?

Vierailija
5/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanon silti esimerkin. Jos olisin asunut koko ikäni kaupunginosassa A ja kuulunut seurakuntaan X, miksi muuttaessani kaupunginosaan B, minun pitäisi pakolla liittyä seurakuntaan Y ?

Aivan :) ja siis kysyin ihan aidosta mielenkiinnosta. Ajattelin, että onko niissä paljon jotain "tasoeroja" tms.

Itselle kelpaa se mikä on.

Vierailija
6/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilaisessa seurakunnassa näin. Helluntaiseurakunnassa voit itse valita, mihin seurakuntaan kuulut ja mihin kymmenyksesi maksat.

Vierailija
7/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä ihmeen kaupunginosista puhut. kunta jossa asun on vain yksi seurakunta.

Vierailija
8/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä ihmeen kaupunginosista puhut. kunta jossa asun on vain yksi seurakunta.

Esim. erään pienen rannikkopitäjän seurakuntia:

Haagan seurakunta

Herttoniemen seurakunta

Johannes församling

Kallion seurakunta

Kannelmäen seurakunta

Lauttasaaren seurakunta

Malmin seurakunta

Matteus församling

Meilahden seurakunta

Mikaelin seurakunta

Munkkiniemen seurakunta

Oulunkylän seurakunta

Paavalin seurakunta

Pakilan seurakunta

Petrus församling

Pitäjänmäen seurakunta

Roihuvuoren seurakunta

Tuomiokirkkoseurakunta

Töölön seurakunta

Vartiokylän seurakunta

Vuosaaren seurakunta

Vierailija
9/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on? Voit kuitenkin mennä esim. jumalanpalvelukseen vanhaan seurakuntaasi. Yleensähän seurakunnat kattaa koko paikkakunnan joka on aika laaja alue, olisi outoa olla eri kaupungin seurakunnassa kuin missä asuu.

Vierailija
10/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on? Voit kuitenkin mennä esim. jumalanpalvelukseen vanhaan seurakuntaasi. Yleensähän seurakunnat kattaa koko paikkakunnan joka on aika laaja alue, olisi outoa olla eri kaupungin seurakunnassa kuin missä asuu.

Onhan se nyt outoa, että vaikka on uskonnonvapaus, ei voi silti valita seurakuntaansa!

Minä haluan tukea jäsenyydelläni tiettyä seurakuntaa, joka ei välttämättä ole kotini lähin seurakunta. Miksi en saa tehdä näin?

Vierailija
11/16 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa on monta seurakuntaa. Jokin toinen seurakunta voi olla käytännössä esim. kulkuyhteyksien kannalta parempi kuin se johon asunnon sijainnin mukana väkisin kuuluu.

Vierailija
12/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys aloittajalta. Ajattelisin seuraavasti: kun uskot Jeesukseen, niin kuulut Kristuksen ruumiiseen, eli seurakuntaan. Sinulla on sisaria ja veljiä kaikista kansoista ja kansanheimoista eli ”roduista”, kuten pakanat ilmaisevat asian. Kirkoista en oikein ole päässyt perille kun seurakuntanikin muutti nimensä kirkoksi vuosia sitten.

Toivon lukijalle Jumalan siunausta ja Kristuksen Jeesuksen runsasta läsnäoloa elämääsi ja perhekunnallesi. Itse olen valinnut seurakuntani Jumalan ohjeen mukaan ja Siitä yhteisöstä missä on pienin kitka, eli vähiten hankausta Raamatun sanan suhteen. Oikeaa opetusta on kiva kuunnella.

Vierailija
13/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntaansa ei valitettavasti saa valita, vaan se määräytyy asuinpaikan mukaan. Mikään ei kuitenkaan estä käymästä toisen seurakunnan tilaisuuksissa. Ainoat, missä tuo seurakuntaraja näkyy, on seurakuntavaalit (voit äänestää vain oman virallisen kotiseurakuntasi ehdokkaita) ja kirkolliset toimitukset (pappi, kanttori yms tulevat lähtökohtaisesti kotiseurakunnastasi). Oman seurakunnan tiloja saa esimerkiksi ristiäisiin ja häihin ilmaiseksi, jos on seurakunnan jäsen (jos haluaisit vaikka vihille toisen seurakunnan kirkossa, niin kirkosta joutuu maksamaan vuokraa).

T. Kirkon työntekijä

Vierailija
14/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan :) ja siis kysyin ihan aidosta mielenkiinnosta. Ajattelin, että onko niissä paljon jotain "tasoeroja" tms.

Itselle kelpaa se mikä on.

Tasoeroista en tiedä, mutta kyllähän ev.lut. kirkon työntekijöillä on keskenään aika paljonkin mielipide-eroja, jotka kyllä näkyvät esim. saarnoissa. Isossa seurakunnassa on tietysti monta pappiakin, mutta pienissä ei, ja seurakunnan linja on silloin käytännössä yhden tai kahden papin linja. Ymmärrän hyvin, jos ei haluaisi maksaa kirkollisveroaan sellaiseen seurakuntaan, jonka saarnojen sisällöstä ei allekirjoita kovinkaan paljoa. Kirkolliskokouksessa on joskus ollut esillä ehdotus tästä, että seurakunnan saisi valita, ja että voitaisiin perustaa myös muita kuin asuinpaikkaan perustuvia seurakuntia, jotka olisivat kuitenkin ev.lut. kirkon toimintaa. Tämä ei ole toistaiseksi mennyt läpi.

Vierailija
15/16 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa on monta seurakuntaa. Jokin toinen seurakunta voi olla käytännössä esim. kulkuyhteyksien kannalta parempi kuin se johon asunnon sijainnin mukana väkisin kuuluu.

Lisäksi, jos on asunut pitkään samassa paikassa, ja osallistunut aktiivisesti seurakunnan toimintaan, voi haluta jatkaa siinä samassa seurakunnassa, samojen tuttujen ihmisten kanssa. Seurakuntahan on lähtökohtaisesti uskonnollinen vertaistukiryhmä. 

Vierailija
16/16 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä seurakuntansa pitäisi saada itse valita.

Muutin noin kilometrin päähän vanhasta osoitteesta ja seurakunta vaihtui. Tämän uuden seurakunnan kirkko ollut vuosikausia suunnitelmissa purkaa tai remontoida tarjolla on kirkko joka on todella kaukana. Entinen seurakuntani on erittäin aktiivinen ja lämminhenkinen. Ikäihmisille järjestetään mm kakkukahvit täytettäessä pyöreitä vuosia. Olen itse ollut vapaaehtoisena kahvittamassa ja paljon muuta mukavaa toimintaa. En todellakaan haluaisi kuulua tähän uuteen kaukaiseen ja liian isoon seurakuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän