Onkohan sähköisten YÖ-kirjoitusten teknikkaa vielä kypsä?
https://www.aamulehti.fi/uutiset/abiturientti-hammentyi-sahkoisessa-yo-…
Projektipäällikkö Matti Lattu Ylioppilastutkintolautakunnasta (YTL): "Lattu on yllättynyt siitä, että tähän mennessä sähköisissä yo-kokeissa ei ole kadotettu yhtäkään kokelaan koevastausta. Kaikki kokeet kaikissa lukioissa on myös saatu vietyä loppuun asti."
Kommentit (40)
Sähköinen koe mahdollistaa esimerkiksi sen että jonkin kokeen kaikki vastaukset menetetään tai yhden koulun vastaukset hukkuvat. Vasta tänään oli uutisissa että Kela hukkasi 3000 sähköistä tt-tukihakemusta.
Ei ole. Jatkakaamme yo-kirjoitusten järjestämistä
Paperivaihtoehto pitäisi olla. Mites tehdään kun syysmyrsky vie maaseutukunnasta sähköt?
Vierailija kirjoitti:
Paperivaihtoehto pitäisi olla. Mites tehdään kun syysmyrsky vie maaseutukunnasta sähköt?
Polttoaine käyttöinen agregaatti on keksitty
Vierailija kirjoitti:
Sähköinen koe mahdollistaa esimerkiksi sen että jonkin kokeen kaikki vastaukset menetetään tai yhden koulun vastaukset hukkuvat. Vasta tänään oli uutisissa että Kela hukkasi 3000 sähköistä tt-tukihakemusta.
Vastaukset tallentuvat aika monelle tikulle, eli aika mahdotonta kadottaa ne kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperivaihtoehto pitäisi olla. Mites tehdään kun syysmyrsky vie maaseutukunnasta sähköt?
Polttoaine käyttöinen agregaatti on keksitty
Mutta toimiiko netti? Operaattorilla on joissain paikoissa akut, mutta nekin kestää vain hetken.
Itse pidän sähköistymistä hyvänä. Mikään tapa ei ole mutkaton. Esseiden tekeminen on helpompaa ja ei ole ongelma lisätä ja muokata tekstiä. Käsin se on paljon työläämpää. Toki nuo koneiden kaatumiset jne. ovat mahdollisia.
Ihmettelen joka kerta vain sitä että miten aina joku lukee ohjeet väärin. Nytkin oli enkun kokeessa joku lukenut esseen ohjeet 700-1300 merkin sijasta 700-1300 sanaa. Sitten on näitä kuuluisia että tehtiin liian monta tai liian vähän tehtäviä. Näitä jankataan kursseilla kyllä ja sanotaan ennen koetta että lukekaa ohjeet tarkkaan jne. ja muistutetaan siitä tehtävien oikeasta määrästä jne. Silti joku aina sössii tämän. Toki jännitys voi pistää pasmat sekaisin, mutta silti.
Joskus joku oli vissiin tehnyt kaikki tehtävät ja vielä valittanut sitten siitä kun arvostelematta jätettiin ne mistä sai eniten pisteitä. Ikään kuin tämä ei olisi ollut tiedossa. Tulee mieleen lapset jotka ovat innoissaan siitä kun tekevät toistoja enemmän kuin on ohjeistettu ja katsovat muita alaspäin pitkin nenän vartta :D
En sitten tiedä voiko lukihäiriö olla niin paha että menee ohjeet sivu suun.
Sähköisesti voi ohjata, ettei pysty tekemään liian montaa tehtävää ja esseehen saa laskurin joka kertoo monta merkkiä/sanaa on kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän sähköistymistä hyvänä. Mikään tapa ei ole mutkaton. Esseiden tekeminen on helpompaa ja ei ole ongelma lisätä ja muokata tekstiä. Käsin se on paljon työläämpää. Toki nuo koneiden kaatumiset jne. ovat mahdollisia.
Ihmettelen joka kerta vain sitä että miten aina joku lukee ohjeet väärin. Nytkin oli enkun kokeessa joku lukenut esseen ohjeet 700-1300 merkin sijasta 700-1300 sanaa. Sitten on näitä kuuluisia että tehtiin liian monta tai liian vähän tehtäviä. Näitä jankataan kursseilla kyllä ja sanotaan ennen koetta että lukekaa ohjeet tarkkaan jne. ja muistutetaan siitä tehtävien oikeasta määrästä jne. Silti joku aina sössii tämän. Toki jännitys voi pistää pasmat sekaisin, mutta silti.
Joskus joku oli vissiin tehnyt kaikki tehtävät ja vielä valittanut sitten siitä kun arvostelematta jätettiin ne mistä sai eniten pisteitä. Ikään kuin tämä ei olisi ollut tiedossa. Tulee mieleen lapset jotka ovat innoissaan siitä kun tekevät toistoja enemmän kuin on ohjeistettu ja katsovat muita alaspäin pitkin nenän vartta :D
En sitten tiedä voiko lukihäiriö olla niin paha että menee ohjeet sivu suun.
Kyllä voi. Pijallani lukihäiriö juuri aiheuttaa tällaista. Ohjeet saattaa ymmärtää väärin.
Sähköinen on hyvä ainoastaan esseissä. Muissa se aiheuttaa vain lisähankaluuksia kolelaalle.
Matematiikka on pahin. Joutuu asioiden lisäksi opettelemaan sen välineen. Kaavaeditoria on pakko opetella käyttämään. On pakko opetella laskemaan tietokoneella, mikä on hankalampaa kuin laskimella jne. Kaikki on keskeneräistä. Vektorin merkkiä ei sillä pysty vielä muodostamaan. Kaavakirja ei toimi kunnolla (joten vielä saa onneksi käyttää paperista kaavakirja)
Jos on niin paha lukihäiriö, että ei pysty käymään lukiota, pitäisiköhän siirtyä ammattikouluun?
Eikös viimesyksynä vaiko viime keväänä ollut isojakin ongelmia kokeiden toimivuudessa ollut.
Ei ole. Nyt on vielä mahdollista huijata käyttämällä nettiä kokeen aikana. Jossain jonnewebissä oli myynnissä ohjelma mikä mahdollistaa tämän.
Puhutaanko nyt Olli Lindholmin somepostausongelmista, vai kokeiden tekemistä muutoin kuin normaalisti päiväsaikaan?
Ongelmat sähköisessä kokeessa aiheuttavat ahdistusta koetilanteessa ja voivat siten häiritä suoritusta. Abitti-järjestelmä ei ollut ainakaan syksyllä kovin pätevä, sillä erään luokkakaverini esseeseen ilmestyi jonkun toisen kokelaan tekstiä! Samankaltaista tapahtui myös ainakin yhdessä kevään kokeessa. Jos kaverini ei olisi huomannut tätä tekstiä ja pyyhkinyt pois, olisi pisteitä lähtenyt reippaasti, sillä vain tiettyyn määrään esseeruutuja saa vastata ja käsittääkseni paras essee jätetään arvostelematta.
Sähköisissä kuunteluissa äänet voivat kuulua eri tavalla eri kuulokkeilla. Esimerkiksi nyt keväällä ruotsissa oli video, jonka taustamusiikki kuului joillekkin kovempaa kuin itse puhe, johtuen kuullokkeista.
Yhhhh, ei ole maailma täydellinen.
Mietin vain, miten kukaan aikoo ikinä kirjoittaa lyhyen venäjän, varsinkaan niistä, jotka eivät opinnoissaan vielä ole käyttäneet pääsääntöisesti konetta. Itse tein muutamia kirjoitelmia koneella lukioaikanani, ja yhden merkin löytämiseen apupaperin avulla tuhlaantui parhaimmillaan 5-10 sekuntia. Kolmen vuoden aikana opin ulkoa ehkä viiden merkin näppäimet. Kyllä siitä 90 plus 30 sanaa saa keitettyä kokoon... Voi olla, että ajatus ehtii kadota nopeammin kuin ehtii kirjoittaa. :D
Mielestäni on ihan kypsä. Kuten jutussa todetaan, niin vastaavia on sattunut paperikokeiden kanssa. Luuletko, että vuosittain kun pyöritetään 30 000 abin paperinippuja, että yksikään paperi ei katoa?
Myös paperille vastattiin yllättävän usein väärällä tavalla eli tehtiin liikaa tai liian vähän tehtäviä. Luettiin ohjeet väärin; kirjoitettiin liian pitkiä esseitä jne.
Lukion ope