Päivähoitohakemus jätettiin 6 viikkoa sitten, eikä vieläkään ole tietoa hoitopaikasta :(
Kauankohan tässä pitää vielä odotella? Kunnalta vastataan vaan, ettei ole paikkoja.
Meillä on molemmat vanhemmat työssä, toinen kotona täyttä työpäivää (siis tekee töitä kotona) ja toinen on osa-aikaisena.
Kommentit (19)
Kun en siis palannut hoitovapaata edeltävään työpaikkaan.
Ei asuta Helsingissä, täällä hakemukset käsiteltiin jo 5 viikkoa sitten :/ mutta ei kuulemma ole paikkoja....
kunnalla on tuo 2 viikon velvollisuus ilmeisesti vain niissä tilanteissa kun työttömänä ollut vanhempi saa töitä. Et ole ollut työtön... Myöskään jos muutat toiselle paikkakunnalle esim opiskelujen takia, ei hoitopaikkaa välttämättä heru.
Vierailija:
Kun en siis palannut hoitovapaata edeltävään työpaikkaan.Ei asuta Helsingissä, täällä hakemukset käsiteltiin jo 5 viikkoa sitten :/ mutta ei kuulemma ole paikkoja....
Mikäli molemmat vanhemmat ovat töissä, on hoitopaikka saatava kahdessa viikossa. Se on aivan lakiin perustuva.
Näitä tapauksia on viety oikeuteen asti ja kunta on yl aina hävinnyt.
hain paikkaa elokuulle. sitten kesäloma-ajankohta muuttui ja tulikin tarve aloittaa 5vk päästä hoidossa. sain viikossa paikan ja hoidon alkuun on 3vk vielä. olen todella yllättynyt.
ja kunnan _pitää_ järjestää päivahoitopaikka 2 viikossa, jos on pikainen hoidontarve esimerkiksi työpaikan saamisen takia.
Joskus joudutaan sitten ottaa ylipaikoille lapsia. Mutta ei niitä nyt voi mielinmäärin ottaa. tiloja ja henkilökuntaa kun o rajoitetusti. Tähän aikaan vuodesta yleensä kaikki paikat on täynnä. Paikka vapautuu jos joku muuttaa tms.
Ja näillä syin minut juuri irtisanottiin.
Ja minua se ei haitannut, koska en olisi tuohon työhön palannutkaan. Tai jos olisin, niin en olisi ollut järjissäni.
Olin töissä yksityisellä, ja jouduin hakemaan palkkasaatavia palkkaturvasta. Joten ei paluu sinne olisi ollut milään tavalla mahdollinen.
Nyt teen 8 tunnin työpäivää kotona (muka) ja hoidan lapsen siinä sivussa, kunnes mies pääsee töistä. Päivät venyy aika pitkiksi, kun en saa päivällä tehtyä töitä riittävästi...
ap
mutta se voi olla mistä päin kaupunkia hyvänsä, ei välttämättä siitä mihin on toivonut.
tai ainakin päiväkoteja. Ja haettiin siis päiväkotiin ensisijaisesti, ei pph:lle.
Matka ei nyt ole ongelma, kun lähin on joka tapauksessa melkein 10 kilometrin päässä kuitenkin.
Me haettiin hoitopaikkaa jo VIIME ELOKUUSSA, eikä ole mitään tietoakaan paikasta... Tällaista Lahdessa. Soittelin aikani lähiseudun paikkoihin, joihin oltiin haettu, mutta tylysti vaan totesivat, että ei ole näkyvissä vapautuvia paikkoja (ellei joku muuta pois...).
Meille ei ole kukaan ilmoitellut edes mistään muualla kaupungissa olevista mahdollisista vapaista paikoista. Itse en vielä ole muualle soitellut, kun ei tähän asti ole ollut kiirettäkään, mutta kesällä alkaa vihdoin työt, joten täytyyköhän tässä taas itse alkaa soittelemaan kaikki paikat läpi? Eikös kaupungin/kunnan pitäisi tämä " tiedustelu" hoidella mun puolestani. Meidät on selvästi unohdettu kokonaan, kun mistään ei ole kuulunut yhtään mitään.
Vaikka sitä paikkaa hakisi puoli vuotta aiemmin, niin päätökset tehdään aina vasta viime tipassa, ainakin täällä Helsingissä.
Se on tietysti tylsää elää epätietoisuudessa, mutta toisaalta siinä on se logiikka, että sitten ei pk-hallinto joudu tekemään monia korjauspäätöksiä, kun sakilla ehtii elämäntilanne muuttua ennen hoidon alkua ja paikkoja vekslaillaan moneen kertaan.
Eikä siinä ole mitään ehtoa, että on täytynyt olla työttömänä. Itse sain yllättäen työpaikan, joka piti aloittaa heti. Vajaassa kahdessa viikosssa järjestyi hoitopaikka Helsingissä. Soita ja vaadi paikaa! Sano, että sen on löydyttävä!
ennen kuin oli tarve, paikkaa ei herunut ollenkaan kun ei ollut työpaikka valmiina, ja sen 2vkon varoitusajalla saatavan paikan ois voinu saada mistä päin vaan kaupunkia kun sanottiin suoraan ettei meidän alueella (hgissä) paikkoja ole. Olen vielä yh. Laitoin lapsen sitten yksityiseen päiväkotiin. Nyt jo 3kk oltuani töissä tarjottiin puolipäiväpaikkaa kunnallisesta läheltä asuinpaikkaamme...
Päivähoitolaissa määrätään kunta järjestämään päivähoitopaikka 2 viikossa, mikäli on kyse kiireellisestä tarpeesta (esim. työpaikan saaminen). On siis järjestettävä keinolla millä hyvänsä! Tutustukaapa lakiin, niin voitte yllättyä.
päätöksen saamiseen 4kk eli viikko ennen hoidon alkua sain tietää mihin menevät hoitoon. Outoa jos jo olette töissä, ettei hoitopaikkaa tipu
me saatiin aikanaan esikoisen hoitopaikasta varma tieto vain reilu 2 viikkoa ennen hoitotarpeen alkua, vaikka oltiin haettu reilusti ennen tuota 4kk rajaa. Voit joutua odottamaan vielä tovin...
Et kumma jos ootte joutuneet jo 6 viikkoa odottelemaan. Kysyhän sieltä, että pitääkö lapset laittaa yksin kaduille haahuilemaan vai järjestävätkö paikat?!
valintakokoukset pidetään toukokuun alkuviikolla. Sen jälkeen postitetaan tiedot perheille.