Lastenvaunuasiaa!!! Huom! Te jotka saatte harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta!
Meillä on kolme lasta 4 vuotta, 2.5 v ja viimeisin on 2kk.
Ekalle saatiin vaunut ja kun toinen laps syntyi saatiin sisarusvaunut. Vanhat vaunut myytiin. Sisarusvaunut myytiin kun lapsi täytti 1,5 ja ostettiin kaksosrattaat (loppusumma taas maksusitoumuksella).
Nyt meillä on lainassa vaunut mun siskolta joka tarvii ne takaisin kun tulee omaa perheenlisäystä <3
Sossusta sanottiin, ettei saada pelkkiä vaunuja, koska meillä on jo kaksosrattaat jotka saatu alle 3v sitten. Ne pitäis myydä ja ostaa taas sisarusvaunut. Nelivuotias ei kuulemma tarvitse enää rattaita.
Miten voi olla näin väärin?
Kommentit (31)
Muistatte varmaan tämän keskustelun, kun selvisi että eräs ihmisryhmä saa uudet ilmaiset vaunut sossun rahoilla ja muiden pitää ostaa käytetyt kirpparilta :
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/235089-espoolainen-kokoomuspomo-mik…
Vierailija kirjoitti:
Muistatte varmaan tämän keskustelun, kun selvisi että eräs ihmisryhmä saa uudet ilmaiset vaunut sossun rahoilla ja muiden pitää ostaa käytetyt kirpparilta :
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/235089-espoolainen-kokoomuspomo-mik…
Mutta kun tämä ei ole edes totta.
toi on väärin pitäs kyllä aina saada jos kyse on lapsen tarpeista vaikak olis josksu saanu,. mulla itelle myönnettiin ja ostin rattaat jotka HAJOTETTIIN ja ostin toiset käytetyt ja nekin vittu hajotetiin. Noh, ostin sitten kuitenkin säästöisä vielä kolmannet jotka olikin tosi hyvät rattaat alkaa vaan käydä pieneks
Katso tori.fi. Siellä usein annetaan lastenrattaita ilmankin tai myyvät parilla kympillä. Niin se on, että pitäisi miettiä ensin, mitä itse voisi tehdä.
Helsingissä saa rattaat lainaksi. Käytettyjä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
4-vuotias ei tarvitse enää kärryjä, osaa se kai kävelläkin?
Meillä 4v nukkuu rattaissa päikkärit, jos siihen aikaan liikutaan. Tosin ne on maksettu itse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhällä ei saisi olla samaa kuin kaikilla?
Olette te sitten kamalia ihmisiä.
Tern "Mökinmummo"
Mitä vikaa niissä käytetyissä on? Muutenkin ekologisempaa suosia mieluummin kierrätystä uusien sijaan.
Niin, meillä muuten miehen nettotulot 1300-1800/kk, minulla kotihoidontuki + muutama satanen keikkatöistä /kk. Köyhyysrajaa viipotellaan siis.
Mutta en nyt ainakaan itse näe, että ne uudet tavarat toisivat onnea. Ostan liki kaikki kestotavarat käytettynä, poislukien lapsen kengät astuntavirheiden välttämiseksi.
Vaunuista maksoin 35€, nyt sitten taaperolle sopivista rattaista 40€.
Kirpputorilta löysin lapselle hyväkuntoisen kevättakin eurolla, samalla itsellenikin kivannäköisen neulepaidan eurolla.
Kierrätyskeskuksesta käyn välillä katsomassa lelutarjontaa, viimeksi löysin palapelin ja kolme kirjaa yhteishintaan 3,50€.
En näe, että tämä mitenkään vähentäisi onnellisuuttani tai tekisi minusta "kakkosluoka kansalaista". Olen valinnut kotihoitaa lasta, ja sen valinnan hinta se, että nyt eletään pienemmällä budjetilla.
Jos haluaa enemmän rahaa käyttöön, niin lapsi päiväkotiin ja äiti töihin.
Nämä on niitä valintoja, kaikkea ei valitettavasti voi saada.
Kuinka paljon olet saanut myydyistä hintaa? Osta sillä summalla käytettynä. Äläkä tee enempää lapsia.
Ootte saanut sossusta jo aikaisemmin parit vaunut ja ne on sitten myyty eteenpäin? Eipä ole kumma sitten, jos ei sossu osta teille taas muutamaksi kuukaudeksi vaunuja, jotka sitten taas kaupataan. Ja vuoden päästä ootte vailla taas uusia seuraavlle tulokkaalle.
Nyt vaan paikalliselle kirpparille ostoilmoitus halvoista lastenvaunuista. Hyvässä lykyssä saatte ne jopa ilmaiseksi. Mutta voi olla, ettei ne ole viimeistä huutoa. Se vaara siinä aina on. Mutta jos löytyy hyvät, niin sitten varastoon oottamaan sitä seuraavaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-vuotias ei tarvitse enää kärryjä, osaa se kai kävelläkin?
Riippuu toki lapsesta. Ei meillä jaksanut 4v kävellä 6km matkaa uintiin, uida ja kävellä samaa matkaa takaisin kaupan kautta. Kaikilla kun ei sitä autoa ole, eikä se bussi kulje aina ihan siitä ovelta ovelle.
Tosin ap:n tilanteesta en tiedä paljonko kävelevät muutenkin, mutta miksei osta seisomalautaa niihin tuplarattaisiin? Tai myy tuplia ja osta niitä yhdenistuttavia seisomalaudan kanssa, jos ei ole älyttömästi kävelyä.
Osa näistäkin jaksamisista on totuttelukysymyksiä. Itse olen kasvanut autottomassa perheessä (tosin pk-seudulla, mutta en missään missä bussit menisi tyyliä Helsingin keskusta), ja tottunut aina kävelemään paljon. Ajokorttia mulla ei ole enkä aio hankkia ja juurikin näistä syistä olen oman naperoni totuttanut jo hyvin pienestä kävelemään.
1,5-vuotiaasta alkaen käyty aina kaupassa yms. ilman rattaita (tokikin kauppa alle 1km päässä) ja itseasiassa rattaat hajosi kun lapsi oli n. 2v2kk eikä sen koommin ole ikinä rattaita käytetty. Talvisin toki pulkkaa ja kun oppi pyöräilemään, niin sillä taittui ja taittuu pidemmätkin matkat helposti.
Lapsi siis nykyään 3v10kk.
Suosittelen ongelmaan sterilisaatiota. Röyhkeää käytöstä odottaa käsi ojossa ilmaisia asioita loputtomiin.