Opetellaan juomaan maitoa ruokajuomana
Kysyttävää ois, vastatkaa viisaammat!
Tähän asti (vauva11kk) juotu ruualla vettä mut nyt aattelin tarjoilla maitoakin et vois pikkuhiljaa alkaa ujuttaa joukkoon tavan maitoa, lopulta korvata tuttelin tavan maidolla kokonaan. En osaa yhtään arvioida minkä verran muksu aterialla maitoa juo joten teenkö näin
a) laitan nokkamukiin aamulla maitotetran ja tarjoilen siitä päivän mittaan; mietityttää lähinnä meneekö maito pahaksi jos se on välillä hetken lämpimässä? En siis lämmitä sitä välillä, jääkaappikylmänä tarjoilen et tottus viileeseen maitoon.
VAI
b) laitanko arviosta pienen lirauksen maitoa nokkamukiin ja lisään tarpeen mukaan avatusta tetrasta jääkaapista; mutta voinko laittaa mukiin jääneen maidon vielä kylmään? Nokkamukia on vaan pienen helpompi käyttää jos siinä on nestettä reilummin, ei tarvii kipata niin kovin...
Vai onko tuolla väliä kummin teen? Tänään aamupuuron kyytipoikana meni jotain 40-50ml, äsken ruualla ehkä 20ml, kun on tottunut vettä juomaan.
Osaisko joku sanoa vielä tavallisista maitotuotteista et mikä jugurtti ois vauvalle paras alotusjugurtti? Raejuustoa popsitaan muutamia lusikallisia ruualla, viiliä marjasoseilla höystettynä välipalalla eikä ainakaan vielä oireita oo ollu.
Kommentit (3)
Siis vastaisin b) enkä säilyttäisi jäljelle jäänyttä maitoa kovin kauaa. On kyllä totta että mukia voi olla vaikea juoda kokonaan tyhjäksi.
Itse en tarjoa ruokajuomana maitoa, koska se tuppaa helposti vähentämään " oikean ruoan" menekkiä ja koska (liha- ym ruoan) rauta imeytyy paremmin, jos sen kanssa ei nautita kalsiumia. Raejuustoa toki tarjoan joskus ruoalla.
Maustamattomalla jugurtilla olen aloittanut eikä lapsi siihen ole kaivannut makeutusta.
Imetän kerran pari päivässä (vauva siis 11kk), pullomaidolla kumpsahdetaan ekoille päikkäreille (tokille myös jos tissi ei kelpaa), aamulla juodaan velliä ja illalla unille kans pullomaidon voimalla eli saa varmaan sen 6dl maitoa plus et annan kans raejuustoa ja viiliä jos ne vaan sattuu maistumaan. Oisko siis parempi antaa ruualla vaan vettä? Mietin vaan tuon tavan maidon alottamista et uskallanko alkaa antaa sitä ennen unia jos se tekee vatsavaivoja. Itsekin juon (oon aina juonu) ruualla vettä eikä vauvakaan taida ruokamaidosta kauheesti innostua, vesimukia se innokkaammin kippaa!
Jos joku antas vielä vinkkejä tuon tavan maidon alottamisen suhteen!!!
Tuohon maitokysymykseen en oikein osaa vastata, itse varmaan kaataisin lirauksen tetrasta ja lisäisin aina tarpeen mukaan. Noista joguteista, me aloitimme Luonnon jogurtilla, johon sekoitin hedelmä/marja sosetta, aika nopeasti siirryttiin Gefilus kidius jogurtteihin, niitä syödään nyt.
T:Mareila+Poika 11kk