En saanut kesätyöpaikkaa ja nyt äiti haukkuu minua.
Olen kuulemma laiska ja saamaton paska. Olen kuulemma häpeäksi perheelleni! Olen ollut kesätöissä kolmena edellisenä kesänä 14-vuotiaasta, mutta tänävuonna en saanut töitä.
Kommentit (21)
Miksi meinasit lopettaa kesätöiden tekemiset?
Työtä löytyy kyllä vielä ennen kesää. Riippuu missäpäin asuu tietty. Ettei ihan perähikiällä kuitenkaan. Meidänkin firma hakee koko ajan työntekijöitä.
Älä luovuta vielä. Oma poika sai viime kesänä kesätöitä kun kesä oli jo alkanut ja oli jo ottanut kesäopintojakin. Ei kaikki valitse hyvissä ajoin ja osalle se tarve voi tulla vaikka vasta kesän aikana.
Vielä kerkeet saada töitä. Mun eka työpaikka taisi olla vasta 19-vuotiaana, sitä ennen en saanu koskaan kesätöitä. Nyt olen ollu työelämässä 10 vuotta valmistumisen jälkeen 🙂
Ei paniikkia, minusta kuulostat ahkeralta, kun noin paljon jo olet kerennyt tekemään!!!
Vierailija kirjoitti:
Älä luovuta vielä. Oma poika sai viime kesänä kesätöitä kun kesä oli jo alkanut ja oli jo ottanut kesäopintojakin. Ei kaikki valitse hyvissä ajoin ja osalle se tarve voi tulla vaikka vasta kesän aikana.
Tietäisikin mistä kannattaa hakea. Hakemuksia olen laittanut, mutta vastauksena olen saanut ettei oteta kesätyöntekijöitä tai pitää olla täysi-ikäinen.
Olen pahoillani puolestasi. Sukulaisiaan ei voi valita, mutta onneksi sinulla ei ole enää kauan siihen ettei enää tarvitse välittää, ja voit muuttaa pois.
Rupea tubettajaksi.
Kirjoita menestyskirja noitaäidistä.
Onpas ystävällisesti sanottu äitimuorilta...not. Miten ihmeessä 17-vuotias nuori joka ei saa kesätöitä voi olla häpeäksi perheelle?? Pettynyt voi toki olla, mutta silti voi harkita mitä suustaan päästää.
Vierailija kirjoitti:
Onpas ystävällisesti sanottu äitimuorilta...not. Miten ihmeessä 17-vuotias nuori joka ei saa kesätöitä voi olla häpeäksi perheelle?? Pettynyt voi toki olla, mutta silti voi harkita mitä suustaan päästää.
Pettynyt voi olla siitä, jos ei edes hae töitä. Jo pelkkä hakeminen osoittaa aktiivisuutta.
Saako 14v käydä töissä?
Oma lapseni pääsi lintsille kun MINÄ järjestin suhteilla ja preppasin ja on ollut siellä sen jälkeen joka kesä.
Ikävä äiti sulla... yritä kestää..
Nuorten kannattaisi nauttia kesälomasta eikä tehdä töitä. Niitä ehtii kyllä tekemään vanhempana kyllästymiseen asti.
Ei sun tarvitse tuon ikäisenä olla missään uraputkessa.
Itsekään en saanut kesätöitä hakemisesta huolimatta pari vuotta sitten Kuopiosta, monella kaverilla oli sama ongelma. Paikkoja ei vaan ollut kaikille halukkaille. Kenties vanhempasi ovat sitä ikäluokkaa, jonka nuoruudessa pääsi töihin mihin tahansa kauppaan tai tehtaaseen tms vain kysymällä ja ilman mitään kokemusta. Joten heidän voi olla vaikea ymmärtää ettei nykyään voi vain marssia lähimpään markettiin ja alkaa töihin.
Meillä ei yksikään lapsista edes hakenut kesätöitä ennen valkolakkia. Kesäloma se kuuluu nuorillekin raskaan kouluvuoden päätteeksi. Tosin heillä ei asuinmaastamme johtuen ollutkaan kesälomaa kuin 6 viikkoa, mutta sen kyllä saivat lomailla hyvillä mielin. Eivät tainneet yliopistoaikanakaan kesälomalla työskennellä, koska opintotukea sai myös kesäajalta.
Siitä ei ollut mitään haittaa, ovat tätä nykyä erittäin hyvissä ammateissa ja työpaikoissa.
Ei kesätyön hakuaika ole vielä ohi. Uusia hakemuksia vaan sisään. Jos ei kovasta yrittämisestä huolimatta saa töitä, sille ei voi mitään. Riippuu mitä työtä haet, mutta joihinkin yrityksiin voi kävellä sisään ja kysyä töitä.
Kesätöiden saaminen alle 18-vuotiaana ei ole helppoa. Olet ollut kuitenkin aktiivinen kun olet hakenut töitä. Äitisi taas käyttäytyy typerästi.
Monta kesätyöpaikkaa on vielä hakematta, vielä ehdit. Mieti paikkakunnaltasi työpaikkoja missä haluaisit työskennellä. Vaikka sinne ei olisi ilmoitettu kesätyöpaikkoja olevan auki, niin aina voit laittaa hakemuksen ja kerrot miksi sinua kiinnostaisi kesätyö kyseisessä yrityksessä - se vasta osoittaakin omatoimisuutta ja motivaatiota työnantajalle. Muista 'räätälöidä´ hakemuksesi juuri siihen paikkaan, eli kerro miksi haet juuri sinne ja miksi heidän kannattaa palkata sinut.
Sitten on Tutustu ja tienaa -paikkoja, esim. Lidlillä on nyt haku näihin paikkoihin.
Voit työllistää myös itse itseäsi, eli koiranulkoiluttaja, lastenvahti, nurmikonleikkaaja.
Ja jos tänä kesänä ei ole kesätöitä niin mitä sitten. Tee jotain muuta, jos olet lukiossa opiskele kesälukiossa, suorita hygieniapassi, käy ensiapukurssilla, opettele valokuvaamaan tai piirtämään mangaa, viheltämään, opettele ulkoa kaikkien maailman maiden liput...
Äläkä ikinä ikinä usko, että olet häpeäksi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Meille ei ole vielä kukaan edes hakenut kesätöihin. Meiltä kyllä saa töitä, jos joku niitä kysyy. Riippuu tekijästä, onko töitä koko kesäksi vai osaksi kesää.
Ja meillä on myös toinen yritys, jonne ei ole vielä valittu kesätyöntekijää. En tiedä onko hakijoita ollut. Vielä ehtii hakea. Tosin se, jolta hakijat kysyvät, ei uskalla palkata ketään. Tosiasia kuitenkin on, että joku tullaan palkkaamaan.
Täh? Kannattaisiko vaihtaa yhteyshenkilöä rekrytoinnin suhteen?
Älä huoli. Meille ei ole vielä kukaan edes hakenut kesätöihin. Meiltä kyllä saa töitä, jos joku niitä kysyy. Riippuu tekijästä, onko töitä koko kesäksi vai osaksi kesää.
Ja meillä on myös toinen yritys, jonne ei ole vielä valittu kesätyöntekijää. En tiedä onko hakijoita ollut. Vielä ehtii hakea. Tosin se, jolta hakijat kysyvät, ei uskalla palkata ketään. Tosiasia kuitenkin on, että joku tullaan palkkaamaan.