Minkälaista terapiaa/hoitoa olette saaneet mt-ongelmaiset?
Tähän voitaisiin hieman listata minkälaista hoitoa on tarjolla meille mt-ongelmaisille. Ongelma kun minulle yhäkin on että edes suoraan kysyttäessä ei pystytä listaamaan niitä vaihtoehtoja vaan jotenkin pantataan sitä tietoa. Joten minä tässä nyt kerron mitä minulle on tarjottu ja missä olen ollut ja miten olen kokenut ne.
Klassinen yksilö tai ryhmäterapia:
Yksilöterapiasta minulla ei ole juuri mitään muistikuvia enkä ole kokenut sitä eri tyylisuuntauksista huolimatta hyödylliseksi. Ehkä parhaiten muistan kysymykset miltä mikäkin tuntuu tai pohditaan sitä miten lisätä toimintakykyä käytännön esimerkeillä(toimintaterapia; ainoa jonka osaan nimetä) jne. Yksilöterapiassa vaikeinta minulle on olla jatkuvan huomion keskipiste.
Ryhmäterapiaa olen kokeillut vain yhden käynnin verran ja näin introverttinä koin sen ahdistavana. Seuraavan kerran "kotitehtäväksi" olisi pitänyt tehdä omaa elämää kuvaava jana jossa on itselle merkittäviä tapahtumia ja se olisi käyty läpi seuraavalla kerralla. Jotenkin hyvin yksityisenä ihmisenä tuollainen avautuminen tuntuu ahdistavalta.
Minulle on myös tarjottu liikuntaterapiaa, mutta siihen en kyennyt koska olin "liian sekaisin". Akuutissa kriisissä. Toki olisi nyt kiintoisaa tietää mitä tuo olisi sisältänyt.
Kuntouttavaa työtoimintaa olen kokeillut muutamaan otteeseen, mutta sisällöltä ne ovat olleet loppujenlopuksi epämukavia. Tekemisen kohde vaihtuu todella nopeasti, joka viikolle uusi projekti ja toisaalta ainakaan niissä missä minä olin ei oppinut mitään mitä voisi soveltaa omassa elämässä tai lukea hyödyksi tulevaisuuden työllistymistä ajatellen. Omat työtoimintajaksoni päätyivät aina uupumukseen vaikka en täyttä viikkoa niissä ollutkaan vaan pari kolme päivää per viikko.
Ja sitten tietenkin lääkkeet, mutta en lue niitä hoidoksi vaan hoidon tukijaksi.
Ylipäätään olisi kiva kuulla muiden terapia kokemuksia
Emdr- ja traumaterapia lapsuudenaikaisen kaltoinkohtelun ja muiden traumojen työstämisen yhteydessä. 2 vuotta. Oli tehokasta. Psykodynaamisessa psykoterapiassa kävin 3 vuotta. Auttoi erittäin paljon, olen kuin eri ihminen, vapaa menneen taakoista.