Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoleeko kukaan muu multaisia perunoita tai porkkanoita ennen ruoanlaittoa?

Vierailija
16.03.2018 |

Itse olen alkanut näin tekemään. Elämme nykyisin liian kliinisesti.

Uskon näin suoliston pysyvän terveenä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkahan vain, takaa pitkän ja terveen elämän. Parit yersiniat toki hoitaa sivumennen.

Vierailija
2/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän porkkanani muilla tavoin ennen syömistä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta keitän suomalaiset kaupan perunat pesemättä ja syön ne kuorineen. Multaporkkanoista pesen vain isoimmat mullat pois ennen syömistä.

Tiedostan riskit, mutta mikäpä elämässä olisi täysin turvallista? Uskon että hyödyt on tässä tapauksessa haittoja suuremmat.

Vierailija
4/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitä pitää, just tänään otsikoissa: porkkanoissa ruokamyrkytysvaara

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005606637.html

Hyvin varmaan joo pysyy terveenä. Tai ehkä ap on jutun inspiroima trolli.

Vierailija
5/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen multaporkkanat hyvin, mutta syön ne kuorimatta ja saan varmasti bakteereita ja likaa niiden mukana. Samoin kuin monien muidenkin kasvisten kohdalla. Ja muidenkin ruokien, koska en yleensä pese käsiä ennen syömistä, en silloinkaan kun tautiepidemiat jyllää ja kosken käsillä ruokaan.

Mikä ihmeen bakteerikammo nykyään on vallalla? Pitäisikö kaikki ruoka ja ruokailuvälineet muka steriloida ennen syömistä? Miten luulette että ihmiset pysyi hengissä ennen kuin hygieniahysteria keksittiin?

Vierailija
6/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena otettiin porkkanoita suoraan omasta kasvimaasta ja pyyhittiin mullat nurmikkoon.

Hengissä edelleen.

Kyllä mä kuitenkin kaupan porkkanat aina pesen ja kuorin, kun niistä en tiedä missä ovat pyörineet.

Vierailija
7/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön viinirypäleet pesemättä ja omenat myös ei jaksa. Salaatin pesen ja hinkkaan porkkanat multavapaiksi vedellä. Otan mieluusti myös multapeeunoita en pestyjä puoliso syö kuorineen pottaatit minä en mutta joskus kun perunoita olen kuorinut syön raakaa perunaa. En muuten.

Vierailija
8/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pysynyt terveenä koska silloin tällöin käyn nuolemassa Itäkeskuksessa vessojen ovenkahvoja :)

Vierailija
9/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halu syödä multaa voi olla oire anemiasta. Kannattaa käydä testauttamassa.

Vierailija
10/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lapsena revittiin porkkanat muotoineen ja käsillä putsattiin mullat pois. Ei oo allergioita ja muutenkin saanut olla suht terveenä.

Vierailija
11/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halu syödä multaa voi olla oire anemiasta. Kannattaa käydä testauttamassa.

Tai kahjoudesta.

Vierailija
12/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten luulette että ihmiset pysyi hengissä ennen kuin hygieniahysteria keksittiin?

Huonommin?

Vierailija
13/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan multaporkkanat luomuna. En pese niitä vaan pyyhin enimmät mullat pois ja syön loput. En ole koskaan saanut ruokamyrkytystä enkä ole sairastanut edrs flunssaa moneen vuoteen.

Vierailija
14/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä pitää, just tänään otsikoissa: porkkanoissa ruokamyrkytysvaara

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005606637.html

Hyvin varmaan joo pysyy terveenä. Tai ehkä ap on jutun inspiroima trolli.

Olen syönyt kuorimattomia porkkanoita päivittäin kohta 10 vuotta, eikä ole mitään tullut. Pesen toki juuresharjalla ennen syömistä. Juuresharja on tosin ihan paskaisen musta, varmaan 10 vuotta vanha kohta sekin. :D

Vierailija
15/22 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön huonosti pestyjä multaporkkanoita kuorineen joka päivä. Liian puhdas ruoka aiheuttaa mm. elinikäisiä suolistosairauksia, jotka rajoittaa elämää merkittävästi: https://www.uusimaa.fi/artikkeli/519982-nuoret-kaupunkilaiset-sairastuv…

Hygieniahörhöt menee ojasta allikkoon, kun ne sairastuu ruokamyrkytysten sijaan vakaviin autoimmuunisairauksiin.

Vierailija
16/22 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen multaporkkanat hyvin, mutta syön ne kuorimatta ja saan varmasti bakteereita ja likaa niiden mukana. Samoin kuin monien muidenkin kasvisten kohdalla. Ja muidenkin ruokien, koska en yleensä pese käsiä ennen syömistä, en silloinkaan kun tautiepidemiat jyllää ja kosken käsillä ruokaan.

Mikä ihmeen bakteerikammo nykyään on vallalla? Pitäisikö kaikki ruoka ja ruokailuvälineet muka steriloida ennen syömistä? Miten luulette että ihmiset pysyi hengissä ennen kuin hygieniahysteria keksittiin?

Nyt kun olet päässyt kysymisessä hyvään vauhtiin, kysypä itseltäsi onko entisaikojen maasta nostettujen porkkanoiden ja nykyajan kuukausikaupalla varastoitujen porkkanoiden välillä mitään eroa? Pieni vinkki: toisin kuin monet muut bakteerit, yersinia lisääntyy varastolämpötiloissa.

Jos et vieläkään tajunnut, kysy niin väännän rautalangasta.

Vierailija
17/22 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorissa on suurin osa vitamiineista ja muista terveellisistä aineista, joten en todellakaan kuori mitään länsimaissa kasvanutta mitä ei ole pakko. Kohtuus kaikessa, myös bakteereissa ja liassa. Olen syönyt koko ikäni ulkomaalaiset pakastemarjatkin kuumentamatta, enkä ole sairasrunut ruokamyrkytykseen kertaakaan elämäni aikana ja olen pysynyt muutenkin poikkeuksellisen terveenä. Johtuisikohan se siitä, että jatkuva monipuolinen bakteerialtistus pitää elimistön omat puolustusjärjestelmät kunnossa?

Vierailija
18/22 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä eikä mulla ole varaa multakasviksiin kuin harvoin. Mutta kaupassa käydessäni mulla on tapana kouria multaporkkanoita ja -perunoita ja käydä välillä jossain hiljaisessa hyllyvälissä nuolemassa sormiani. Näin siis talvella kun maa on jäässä. Odotan jo kovasti sitä kun maa sulaa ja sormet saa helposti iskettyä maaperään.

Vierailija
19/22 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk!

Vierailija
20/22 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen tapa. Ei sovi suomalaisille. Vain kaalirotat nuolevat multaa. Niitä ei haittaa jos kuolevat tauteihin. Tauditkin on niille parempi vaihtoehto kuin Ukrainaan joutuminen.