Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä esimiehiä paikalla jotka voisi kertoa

Vierailija
16.03.2018 |

Olen sairaslomalla ja en ole saanut toimitettu lappua vielä pomolle niin kuuluuko pomon syötellä jotain tietoja työterveyden tietoihin? Olen aina kuvitellut että se todistus annettaan vain siksi että pomo pistää jotain tietoa palkanlaskijalle.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en suostuisi lähettämään todistuksesta kuvaa kun siellä on kaikki henkilö ym tiedot.

Vierailija
22/22 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku esimies asemassa oleva nyt kertoa mitä tekemistä teillä on työterveyteen kun kuulemma se diagnoosi pitää pomon sinne ilmoittaa...en tajua! Onko vain utelias vai mitä varten se sinne ilmottaa mun diagnooseja varsinkin kun en ole työterveyden kautta edes saikella.

Käytäntöjä on erilaisia. Ei ole vain yhtä oikeaa. Esimiehellä on oikeus tietää sairauden syy.

Esimiehelle ei tarvitse kertoa sairauden syytä.Jos on saikkelappu se riittää.

Itse asiassa se saikkulapun koodi kuuluu joko esimiehelle tai Hr-osastolle (eri työpaikalla on eri käytäntöjä siitä kumpi raportoinnin hoitaa: joissakin saikkulaput toimitetaan suoraan hr:ään esimiehen ohi ja joissakin esimies käsittelee ne itse). Sen koodin perusteella sitten määritellään onko saikku palkallista tai palkatonta.

Ap:n tilanteeseen en voi ottaa kantaa kun en tiedä mikä sairaus on kyseessä. Tietyissä tilanteissa työnantajalla on velvollisuus ohjata työntekijä työterveyshuoltoon, jossa selvitetään mm työhönpaluun mahdollisuutta ja tehdään vaikka suunnitelma työhönpaluusta jos sairausloma on ollut pitkä. Toisaalta työnantajalla on myös oikeus osoittaa työntekijälle lääkäri jossa hänen tulee käydä, esim jos on epäilys että työntekijä hakee jatkuvasti eri lääkäreiltä sairauslomia tai sairausloman koodia on muuten syytä epäillä.

Ap on nyt ollut pidemmällä saikulla, ei ole toimittanut todistusta, ei kerro suoraan mikä vaivaa, ei ole varma koska palaa töihin eikä ole hoitanut itseään työterveyslääkärillä. Aivan varmasti siis työnantajalla on oikeus ohjata työntekijä työterveyslääkärille ellei tilanne muuten selviä.

Palkanmaksuvelvoitteen selvittämiseksi tuo sairauslomalappunen pitäisi nyt viipymättä toimittaa työnantajalle asianmukaisine koodeineen. Jos koodeja ei ole tai työntekijä ei niitä halua näyttää (eli ei toimita todistusta), sairausloma voidaan tulkita jopa palkattomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä