Pikkukakkonen tulee... mustis esikoinen...
Meillä nyt 2-vuotias osoittaa ihan järkyttävää mustasukkaisuutta muita lapsia kohtaan, niitä ei saisi pitää sylissä ollenkaan kun alkaa järkyttävä huuto.
Laskettu aika kuukauden päästä ja vähän mietityttää mitä tuleman pitää. Miten hoitaa esim. imetykset niin ettei esikoinen sitten vieressä huuda kurkku suorana?
Onkos teillä kokeneimmilla muita hyviä kokemuksia ja vinkkeja arjen pyörittämiseen; miten esikoinen saadaan pidettyä tyytyväisenä kun vauva vaatii paljon sylittelyä? Tuo imetys eritoten mietityttää, kun ne tilanteet pitäisi rauhoittaa. Kaikkihan siinä hermostuu jos esikoinen karjuu vieressä..
Kommentit (3)
Olen ihan samaa mieltä edellisen kanssa, meilläkin pojilla ikäero 1,5 ja kuopus nyt 2 kk. Vielä kylläkin siis meillä katsellaan mihin tämä tästä kehittyy, mutta toistaiseksi kaikki ihan ok, siitä huolimatta että tälle 1,7 v. esikoiselle on tullut kamala uhmaikä. Hän raivoaa ja heittelee tavaroita, mutta vauvaan ei nämä purkaukset koskaan kohdistu. Kommentoinkin tuon erinomaisen 11 kohdan listan pohjalta omat kokemukseni.
1.Liina on meilläkin päivittäisessä käytössä. Se on kertakaikkiaan loistava. Olen pessyt ykkösen kakkapyllyn suihkussa vauva liinassa. Olen myös imettänyt liinassa. Vauva nukahtaa liinaan kahdessa sekunnissa, vaikka liinan virittelyn ajan saattaakin huutaa naama punaisena. Nukkuu aina liinassa heti kahden tunnin unet. Meillä tilannetta helpottaa kyllä se, että vauva on tosi kova nukkumaan. Pidetään peukkuja että teidänkin vauva olisi.
2. Valitettavasti meilläkin katsotaan paljon videoita. Kun menen terassille nukuttamaan vauvaa vaunuihin, ei ole oikein muuta keinoa kuin panna esikoinen pinnasänkyyn tai videot päälle, muuten se räkänenä roikkuu oven välissä koko ajan huutelemassa ja yrittää parhaassa tapauksessa karata sukkasilleen. Uppo Nalle on meillä sellanen jota katotaan hievahtamatta koko tunti alusta loppuun. Lisäksi olen nauhoittanut Buu-klubbenilta Peppiä ja Lottaa, niitä tykkää katsoa ja Pikku Kakkosesta Mikko Mekaanikkoa ja Postimies Patea.
3. Lahjominen. Hyvä ajatus, en ole kokeillut. Jotkuthan sanovat, että esikoiselle pitäisi antaa oma nukkevauva jota syöttää tuttipullosta kun äiti imettää. Tiedän yhden perheen jossa on teidän ikäero ja tämä toimii oistavasti.
4. Näin meilläkin tehdään.
5. Meillä esikoinen ymmärtää puhetta jo niin hyvin että sille voi sanoa että ' käyppä hakemassa se palapeli tähän niin tehdään yhdessä' jne.
6. Näin meilläkin. " Mennäänpä yhdessä vaihtamaan vauvan vaippa" .
7. Meilläkin on esikoinen läpsässyt vauvaa pari kertaa, lähinnä niin että hämmentyy ja ahdistuu kun vauva itkee ja sitten kun on vähän silitelty niin yhtäkkiä läpsäsee. Pitää heti määrätietoisesti kieltää ja minä sanon siihen vielä että Vauvalle tulee pipi, sen esikoinen ymmärtää.
8. Meillä mies sai olla kuukauden kotona, lisäksi minun äiti oli vielä viikon. Oli ihana kun sai rauhassa opetella tuntemaan ensin vauvaa ennen kuin tämä härdelli alkoi.
9. Kyllä meilläkin pitää esikoista aina kovasti pussailla ja halailla. Se on kyllä sellainen että osaa ottaa huomion jos ei sitä muuten saa.
10. Meilläkin asennettiin vielä useita lapsilukkoja juuri ennen vauvan syntymää.
11. Meidän vauva ei nukahda itsekseen, vaikka olen yrittänyt opettaa. Yritysen jatkuvat, sillä välin käytän liinaa ja vaunuja.
12. Lohduttaudu ajatuksella, että vuoden päästä ne leikkii kaikki päivät kahdestaan ja on parhaita kavereita keskenään.
13. Mies pitää manipuloida :) hoitohommiin mukaan ihan täyspainosesti. Meillä on tsempattu sillä että tämä vuosi vaan ja sitten helpottaa. Mies auttaa kaikki sekunnit kun ei ole töissä. Kantaa vauvaakin apuna yöllä.
14. Esikoinenkin pitää manipuloida :) " Onko se sinun ihana pikkuveli?, ei kaikilla olekaan pikkuveljeä, annatko pusun pikkuveljelle?, näetkö miten pikkuveli hymyilee sinulle? sitten kun pikkuveli kasvaa vähän voitte leikkiä yhdessä" .
Meilläkin on löytynyt jo jonkinlainen rutiini ja esikoinen rakastaa kovasti pikkuveljeään. Ongelma on lähinnä se, että se tahtois halailla ja pussailla vauvaa ja otteet on vähän liian kovat. Odottaa ehkä vähän liiankin innokkaasti sitä kun saa vauvasta kaverin, esittelee leluja jne.
Tsemppiä sinne, kyllä minäkin olin kauhuissani kun iskä lähti töihin, mutta kaikki on mennyt loppujen lopuksi yllättävän hyvin.
Vielä tuli mieleeni että itse varoin huolellisesti ja kielsin muitakin käyttämästä sellaisia kommentteja kuin " älä huuda, vauva herää" tai " pitää olla hiljaa että vauva saa nukkua" . Tuollaisissa tilanteissa käytin ennemmin kommenttia " ei saa huutaa, äitin korviin sattuu" jne. Eli vauva ei rajoita esikoisen toimintaa vaan äiti. Näin harmistuminenkin kohdistuu mieluummin äitiin. Toki nyt kun ovat isompia saatan käyttää jo noita alkuun varomiani lauseita.
t. MiTeSa
Hei,
meillä pojilla ikäeroa 1v 5kk ja nyt kuopus 10kk. Me ollaan selvitty tosi vähällä mustasukkaisuudella ja onneksi se on kohdistunut vanhempiin ei vauvaan (siis vanhemmissa roikutaan, niille huudetaan jne).
1. Liina !!!!! hommaa ihmeessä ja opettele käyttämään. Vauva viihtyy todennäköisesti, samalla pystyt leikkimään esikoisen kanssa tai tekemään pieniä kotihommia. Itse imetin muutaman kerran liinassa ja hyvin toimi vaikka samalla esim. käveli esikoisen perässä.
2. Videot. Meillä esikoinen rakastaa niiden katselua ja kun sitä rajoitettiin ennen vauvan syntymää katseli esikoinen mielellään lastenohjelmia sen aikaa kun imetin. Itse en kyllä pidä siitä kuinka paljon olen joutunut käyttämään videoita apuna lastenhoidossa...
3. Lahjonta. Meillä vauva " antoi" heti sairaalassa esikoiselle tämän kauan ihaileman kahviastiaston lahjaksi ekaa kertaa nähtäessä.
4. Jos molemmat lapset esimerkiksi nälkäisiä. Anna esikoiselle ensin. Vauva joutuu itkemään hieman mutta jatkossa kuvittelisen selvittävän vähemmällä mustasukkaisuudella.
5. Piilota leluja ym. tavaroita ympäri taloa. Esimerkiksi vauvaa hoitaessa voit antaa hoitopöydältä tai vierestä jotain jännää katseltavaa esikoisen käteen jos tilanne niin vaatiii.
6. Pyydä esikoista apuun ja kehu yleensäkin kaikesta mahdollisesta positiivisesta mitä huomaat (tietysti sentään liiottelematta). Voiko osaat viedä hienosti vauvan vaipan roskiin...
7. Mieti etukäteen mitä teet jos esikoinen esim. lyöö vauvaa. Meillä se tehtiin kerran. Kielsin terävästi ja rupesin juttelemaan muista asioista. Eli se on kiellettyä mutta sillä ei saa varsinaisesti mitään erityishuomiota...
8. Pyydä ja ota vastaan kaikki apu sukulaisilta ja tuttavilta mitä vaan voit hyödyntää parin ekan kuukauden aikana. Kyllä se sen jälkeen helpottaa.
9. Kerro nyt ja vauvan syntymänkin jälkeen joka päivä monesti lapsellesi kuinka paljon pidät hänestä...
10. Tarkista viimeistään nyt että koti on turvallinen isommalle lapsellesi jos joudut esim. imettää tai nukuttaa vauvaa suljetun oven takana ja isompi on yksin muualla talossa.
11. Opeta vauva nukahtamaan yksin. Tätä en tajunnut tehdä joten jouduin kuukausia käydä nukuttamassa vauvan tissille ja jättää esikoisen siksi aikaa usein yksin olkkariin... Hankalaa...
Tsemppiä ! Yleensä pari ensimmäistä kuukautta on hankalia ja siitä se lähtee sitten helpottamaan...
t. MiTeSa