Lääkärit, olette a*naalista kun ette kuuntele potilaitanne!
Minulle tehtiin 2viikkoa sitten alustavat tutkimukset alaselkäkipuihin jotka säteilevät pohkeisiin, tietyissä tilanteissa myös jalkapöytään asti ja jalat tuntuvat silloin puutuneilta, ja laitettiin lähete kirurgiselle. Määrättiin 1g panadomia joka EI ole tehonnut. Olen tästä puhunut lääkärille mutta mitään muuta lääkettä ei aio määrätä.
Tarkoittaako tämä nyt sitä että minun pitää näissä kamalissa,päivittäisissä kivuissa odottaa aikaa 3-4kk ja mahdollisesti vielä ajan saannin jälkeen vielä kuukausi koska voi se aika tulla vasta kuukauden päähän 3-4kk odotuksen jälkeen?
Tämä tuntuu todella väärältä ja epäinhimilliseltä! En pysty nukkumaan kipujen takia, en kumartumaan, en kävelemään pitkään, saati seisomaan. Ja lääkäri ei kuuntele. Mitään tiettyä lääkettä en ole kysynyt.
Kommentit (15)
Sama juttu oli minulla, haluavat ensin faktaa pöytään, esim. magneettikuvat. Eivät oikein uskoneet että olin edes kivuissa. Maksoin itse magneettikuvat, ja selässä oli kuin olikin syy miksi selkä oli niin jaskana kuin oli. Selviä löydöksiä oli minulla, sitten vasta lääkärit uskoi minua ja sain kovemmat lääkkeet. Leikkausjonossa olen tällä hetkellä.
Valitettavasti lääkärit kohtaavat ihan liikaa tällaisia itsediagnooseja tehneitä, joten voi olla ettei kaikilla riitä kiinnostus kuunnella potilasta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti lääkärit kohtaavat ihan liikaa tällaisia itsediagnooseja tehneitä, joten voi olla ettei kaikilla riitä kiinnostus kuunnella potilasta.
Missä kohtaa aloitustani kerron diagnoosin jonka olisin keksinyt? Ap
... katoppa niistä on itsediagnoosi sanoa kokevansa kipua. Jopa sekin kun pyytää lääkitystä diagnosoituun perussairauteen; pahoinvointikeskuksen tyypit tietävät paremmin kuin erikoislääkärit ja Kela-kortin tausta. Tai sitten hokevat olevansa ummikkoja kieltäytyen hoitamasta sillä perusteella eivätkä hoida potilasta sellaiselle joka osaa.
Oikeasti ikäni sairaana en mitään niin vihaa kuin näitä terveydenhuollon alan ammattilaisia. Sori, mutta vihaan.
Vierailija kirjoitti:
Kipu ei ole diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tiedät ettei se ole painetta dorsal ramuksessa kaularangan alla? Se nimittäin säteilee alaselkään ja joskus jalkoihin. Eikä hoideta millään kipulääkkeillä.
Joten anna sen lääkärin tutkia, hän ottaa selville missä vika ja miten hoidetaan.
Jos lääkärit alkaisivat syynäämään huolellisesti jokaisen potilaan kaikki kivut ja kolotukset, ei täällä kukaan oikeasti hoitoa tarvitsevat pääsisi tutkimuksiin ruuhkien takia.
Lääkärin osaamiseen kuuluu myös olla hoitamatta jos tarvetta ei ole. Oireesi kuulostavat lannerangan välilevynpullistumalta ja nuorilla ihmisillä se paranee useimmiten itsekseen vaikka onkin hyvin tuskallinen ja pelottava vaiva. Hoitona voi olla leikkaus, mutta siinä on niin suuret riskit, että ei kannata.
Kyllä ne lääkärit osaavat erottaa huolestuttavat oireet vähemmän huolestuttavista. Jos kipujen kanssa ei pysty elämään, kannattaa mennä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tiedät ettei se ole painetta dorsal ramuksessa kaularangan alla? Se nimittäin säteilee alaselkään ja joskus jalkoihin. Eikä hoideta millään kipulääkkeillä.
Joten anna sen lääkärin tutkia, hän ottaa selville missä vika ja miten hoidetaan.
Mulla kipu alkaa alaselästä ja säteilee nilkkoihin asti mm venytellessä, istuessa, jotain nostaessani ja siivotessa. Muualla selässö ei kipua. Sattui sekin kun lääkäri tökki siihen alaselkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkärit alkaisivat syynäämään huolellisesti jokaisen potilaan kaikki kivut ja kolotukset, ei täällä kukaan oikeasti hoitoa tarvitsevat pääsisi tutkimuksiin ruuhkien takia.
Lääkärin osaamiseen kuuluu myös olla hoitamatta jos tarvetta ei ole. Oireesi kuulostavat lannerangan välilevynpullistumalta ja nuorilla ihmisillä se paranee useimmiten itsekseen vaikka onkin hyvin tuskallinen ja pelottava vaiva. Hoitona voi olla leikkaus, mutta siinä on niin suuret riskit, että ei kannata.
Kyllä ne lääkärit osaavat erottaa huolestuttavat oireet vähemmän huolestuttavista. Jos kipujen kanssa ei pysty elämään, kannattaa mennä päivystykseen.
Mulla on ollut näitä kipuja 15 vuotiaasta asti, mutta vanhemmat ei ikinä vienyt mua lääkäriin vaikka anelin. Nyt aikuisena yritän selvittää itse.... ap
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen jos ei kerran pysty nukkumaan ja 1g panadolia (+800mg Buranaa) ei tepsi.
Mä en saa ottaa buranaa, yksi mun migreenilääkkeistä on pronaxen 500mg. Päivystys taas on tosi kaukana joten en tiedä miten sinne pääsen kun ei ole bussiyhteyttä
Ei ne särkylääkkeet auta hermosärkyyn. Osaava kiropraktikko, osteopaatti tai edes koulutettu hieroja voisi auttaa huomattavasti enemmän kuin yleislääkäri.
Kai on kuvattu ja selvitetty onko ahtaumaa, välilevy rikki tai välilevyn pullistumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu ei ole diagnoosi.
On kipudiagnoosejakin. Itselläkin on tällä hetkellä ICD-koodi kiputilalle olkapäässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne särkylääkkeet auta hermosärkyyn. Osaava kiropraktikko, osteopaatti tai edes koulutettu hieroja voisi auttaa huomattavasti enemmän kuin yleislääkäri.
Kai on kuvattu ja selvitetty onko ahtaumaa, välilevy rikki tai välilevyn pullistumaa?
No lääkäri just lähetteen teki mulle sinne kirurgiselle lisätutkimuksiin eli kuvaukset ym. Ja antoi sitte 1g panadol reseptin sille ajalle kun joudun hoitoa odottamaan. Ja oon käyny hierojalla, lopputulos oli se että loppupäivän olin täysin liikuntakyvytön kivun takia.
Päivystykseen jos ei kerran pysty nukkumaan ja 1g panadolia (+800mg Buranaa) ei tepsi.