Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko keski-ikäistyvälle ihmiselle normaalia heräillä öisin muutamia kertoja vai pitäisikö yö nukkua katkeamatta?

Vierailija
16.03.2018 |

Vähän hölmö kysymys, mutta tarkoitan siis sitä, että unen laatu käsittääkseni muuttuu ikääntyessä. Mä oon hieman alle 40 ja heräilen pari kertaa yössä niin, että olen hetken ihan hereillä ennen kuin saan unta. Joskus herään muuten vain, joskus lapsi herättää. Mun mielestä tämä vaikuttaa vireystilaan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea tai sitten ihan normi stressiä ja normaalia ikääntymistä

Vierailija
2/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 52-vuotias, enkä ole eläessäni nukkunut koko yötä heräilemättä. Minusta on ihan normaalia herätä yön aikana 2-6 kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 52-vuotias, enkä ole eläessäni nukkunut koko yötä heräilemättä. Minusta on ihan normaalia herätä yön aikana 2-6 kertaa.

Etkö lapsenakaan?

Ap

Vierailija
4/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saman ikäinen ja herään kans aamuyöllä pari kertaa. Tuntuu etten saa tarpeeksi unta. Ja kyllä vaikuttaa vireystilaan, oon tosi väsynyt esim. töitten jälkeen.

Vierailija
5/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

afasdfasdf kirjoitti:

Uniapnea tai sitten ihan normi stressiä ja normaalia ikääntymistä

Enpä muuten ole edes tullut ajatelleeksi uniapneaa! Meillä on vissiin sitä suvussa. Isäni (normaalipainoinen) ja veljeni (normaalipainoinen) sairastavat, tosin veljellä kai oireilu lieveni, kun pudotti muutaman kilon. Voisihan se mullakin olla, vaikka olen myös normaalipainoinen.

Ap

Vierailija
6/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon saman ikäinen ja herään kans aamuyöllä pari kertaa. Tuntuu etten saa tarpeeksi unta. Ja kyllä vaikuttaa vireystilaan, oon tosi väsynyt esim. töitten jälkeen.

Mua on vähän alkanut suututtaa yöllä se, että herään. Sekään ei varmasti auta uudelleen nukahtamisessa!

Ap

Vierailija
7/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lapsenakaan?

Ap

En muista. Ainakin se on ollut hyvin hyvin harvinaista.

Vierailija
8/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle unen katkeaminen on ollut normaalia jo viimeiset pari vuotta. Havahdan hereille, käyn WC:ssä, käännän kylkeä ja nukahdan uuudestaan. Luultavasti unen laatu ei ole niin hyvää, kun sen toivoisi olevan. Nukahtaminen on helppoa, mutta herään/ havahdun pienempäänkin rasahdukseen. Nukun kevyesti, en sikeästi. Nukun noin 7 t. yössä.

-N55

Vierailija
9/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni vaihdevuosiin liittyy tuota yöheräilyä. Liittyy jotenkin melatoniinin erityksen vähenemiseen ja tosiaan aiheuttaa sitten päiväväsymystä.

Vierailija
10/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kyllä tulee heräiltyä. Varsinkin ennen nenkkoja / menkkojen aikaan. Kaikkein raivostuttavinta on herätä viiden jälkeen kun on kuudelta herätys. Minä kun olen huono nukahtamaan uudestaan.

Vierailija
11/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin teinistä asti heräillyt melkolailla joka yö 4-8 kertaa, aina yhdestä unesta herään, sitten näkemään seuraavaa unta.

En koe olevani ikinä virkeä herätessä ja muutenkin vähän väsynyt.

Kerran aikuisena nukahdin ja heräsin aamulla ilman että tiedostin nähneeni unia tai olisin heräillyt, silloin oli virkeä olo.

Onnekkaita on virkeinä heräilevät.

No, näkeepähän joka yö useita unia, joskus jopa kymmenen tai yli

Vierailija
12/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen heräilee monta kertaa yössä ja se on ihan normaalia. Jotkut muistaa sen, toiset ei. Itse herään useasti yön aikana, olen nelikymppinen. En muista, miten nukuin lapsena, mutta ainaki parikymppisestä asti olen heräillyt läpi yön. En muista koskaan nukkuneeni niin, että heräisin vasta aamulla seuraavan kerran.

Vierailija
13/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräiletkö keskellä yötä? Turha stressata

Aikuisen pitää nukkua yhtenäiset kahdeksan tunnin yöunet, tavataan sanoa. Nyt tutkijat epäilevät, että pätkityt yöunet ja välillä heräily voivatkin olla ihmiselle luontaisempi unirytmi.

Keskellä yötä heräilyä on pidetty merkkinä unihäiriöistä, mutta nyt tutkijat ovat kyseenalaistamassa ajatuksen. Ihmiselimistön luontainen leporytmi voikin vaatia pätkittyjä yöunia, kertoo brittien yleisradioyhtiö BBC.

Vuonna 1990 psykiatri Thomas Wehr teki unikokeita, jossa ihmiset viettivät 14 tuntia päivästä pimeässä kuukauden ajan. Neljännellä viikolla koehenkilöiden unirytmi oli muuttunut erikoiseksi: he nukkuivat ensin neljä tuntia, sitten valvoivat pari tuntia ja sitten nukahtivat taas neljäksi tunniksi.

Historioitsija Roger Ekrich on puolestaan koonnut erilaisista tutkimuksista runsaasti viitteitä siitä, että satoja vuosia sitten ihmisillä on ollut kaksiosainen unirytmi.

Ihmisillä oli tapana heräillä yöllä pariksi tunniksi puuhailemaan muita asioita. Ihmiset ovat jopa puhuneet ”ensimmäisestä ja toisesta unesta”.

Ekrich havaitsi, että 1600-luvun lopussa viitteet kaksiosaiseen yöuneen alkoivat vähentyä.

Hän arvelee, että syy oli katulamppujen ja kotien valaistuksen yleistymisessä. Hänen mukaansa monet nykyisistä uniongelmista johtuvat keinovalosta ja ihmisten luontaisesta taipumuksesta kaksiosaiseen uneen.

Ekrichin mielestä ajatus, että ihmisen pitäisi nukkua kahdeksan tuntia tauotta, on haitallinen: se saa keskellä yötä heräävät ihmiset turhaan stressaamaan ja huolehtimaan, onko heissä jokin vialla.

Myös BBC:n haastattelema professori Russel Foster on samaa mieltä.

– Monet ihmiset heräävät keskellä yötä ja panikoivat. Sanon heille, että he tekevät vain paluuta kaksivaiheiseen unirytmiin, Foster sanoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001743802.html

Vierailija
14/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herääminen keskellä yötä on täysin normaalia, sanoo The Sleep Diet-kirjan kirjoittaja ja lääketieteen tohtori Jose Colon.

Kukaan ei Colonin mukaan nuku läpi yön. Itse asiassa jopa neljästä kuuteen heräämistä yön aikana on vielä normaalia.

Olennaista on se, että herättyään kykenee menemään takaisin unten maille.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015082020209748_tr.shtml

Vierailija
15/15 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen heräillyt jotain 15v vuotta nyt, ikää 48v.

Nytkin olen ihan kuraan kuollut kuttu, kun väsymys kertautuu perjantain koittaessa, mutta minkäs teet. Tähän päälle vielä kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttama väsymys, niin vot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme