Voiko AMK tutkinnon suorittaa lyhyemmässä ajassa kuin 3.5 -4v?
Kuinka raskasta se tulisi olemaan ja miten onnistuu?
Kommentit (13)
Kesäopintoja voi tehdä.
Muuten kai aika hankalaa jollei ole hyvksiluettavia opintoja aikaisemmista tutkinnoista.
Raskasta...Teen AMK-tutkintoa, aikaisemmin oli yliopistotutkinto. Tää on tällaista opiskelun leikkimistä.
Ole yhteydessä Sipilään, jotta luppoajat AMK opiskelussa saadaan poistettua.
Rerussit AMK:ssa ovat nyt minimissään ja opintojen viipymien johtuu AMK:n puutteista.
Opiskeklijat selviytyisivät hyvin 3 vuodessa.
Entä monimuoto- tai etäopiskeluna? Haluaisin hakea joko automaatioinsinööriksi (monimuoto) tai tradenomiksi (verkossa). Tietääkö kukaan miten paljon siinä monimuoto-opiskelussa on läsnäoloa vaativia kursseja? Illallahan ne on, mutta jos niitä on paljon, niin viehän se mehut.
Vierailija kirjoitti:
Entä monimuoto- tai etäopiskeluna? Haluaisin hakea joko automaatioinsinööriksi (monimuoto) tai tradenomiksi (verkossa). Tietääkö kukaan miten paljon siinä monimuoto-opiskelussa on läsnäoloa vaativia kursseja? Illallahan ne on, mutta jos niitä on paljon, niin viehän se mehut.
Omassa amk-tutkinnossani (restonomi) monimuoto-opiskelua tehtiin keskitetysti kokonaisia päiviä 3-4 kertaa kuussa. Ainakin minulle tuo oli helpompi järjestää kuin iltaopiskelu. Ilman hyväksilukuja vei kyllä minulta sen neljä vuotta.
Jos tutkinnossa on tarjolla päivä-, sekä iltaopintoja ja kos mahdollisedti saisit jotain hyväksiluettua. Näillä mä sain 3,5 vuoden opinnot kutistettua 2 vuoteen.
Riippuu tutkinnosta, mutta onnistuuhan se jos käyttää kesätkin vain opintoihin.
Tradenomiopinnot sain monimuotokoulutuksen kautta todella paljon nopeammin kasaan. Itse valmistun kolmen vuoden opintojen jälkeen ja ei ollut edes liian ylivoimaista. En saa mitään hyväksilukuja. Suurin osa opinnoista voi suorittaa etänä ja lähiopetustunteja on ollut säännöllisesti n. 1-2 kertaa viikossa, välillä hieman enemmän. Töitä on tietysti pitänyt tehdä ja kirjallisia tehtäviä kyllästymiseen asti, mutta kaikesta olen selvinnyt.
Voi.
Itse valmistuin sosionomiksi puoli vuotta etuajassa. Opinnot kestivät yhteensä 2 vuotta ja 11 kuukautta.
Kesäopintoja en tehnyt yhtään. Opinnäytetyön aloitin aiemmin kuin muut ja tein sitä koko kesän.
Tämä aiemmin valmistuminen tarkoitti siis käytännössä sitä, että kaikki kurssit suoritin ajallaan ja ne menivät kerralla läpi. Valinnaisia opintoja oli joka periodilla, pois lukien kesäaika. Opinnäytetyön aloitus oli aiemmin kuin muilla ja kirjoitin sitä koko kesän. Syksyllä keräsin tutkimusaineiston, litteroin ja analysoin.
Raskastahan tuo oli ja vaati aika paljon luopumista vapaa-ajasta. Loppuaikana ei paljon poikaystävän luo matkustettu kun viikonloput kuluivat opiskellessa.
Mutta kaikki oli vaivan arvoista, pääsin nimittäin töihin kuukauden päästä valmistumisesta. Ja vielä hyvä työ, nimittäin kyseessä virka. Tosin määräaikainen, mutta onhan minulla mahdollista hakea tätä virkaa määräajan jälkeen, mikäli viranhaltija ei työhönsä palaa. Ja tämän työn jälkeen työllistyminen on entistä helpompaa. Palkkakin on huimasti parempi kuin vastavalmistuneilla sosionomeilla yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Itse valmistuin sosionomiksi puoli vuotta etuajassa. Opinnot kestivät yhteensä 2 vuotta ja 11 kuukautta.
Kesäopintoja en tehnyt yhtään. Opinnäytetyön aloitin aiemmin kuin muut ja tein sitä koko kesän.
Tämä aiemmin valmistuminen tarkoitti siis käytännössä sitä, että kaikki kurssit suoritin ajallaan ja ne menivät kerralla läpi. Valinnaisia opintoja oli joka periodilla, pois lukien kesäaika. Opinnäytetyön aloitus oli aiemmin kuin muilla ja kirjoitin sitä koko kesän. Syksyllä keräsin tutkimusaineiston, litteroin ja analysoin.
Raskastahan tuo oli ja vaati aika paljon luopumista vapaa-ajasta. Loppuaikana ei paljon poikaystävän luo matkustettu kun viikonloput kuluivat opiskellessa.
Mutta kaikki oli vaivan arvoista, pääsin nimittäin töihin kuukauden päästä valmistumisesta. Ja vielä hyvä työ, nimittäin kyseessä virka. Tosin määräaikainen, mutta onhan minulla mahdollista hakea tätä virkaa määräajan jälkeen, mikäli viranhaltija ei työhönsä palaa. Ja tämän työn jälkeen työllistyminen on entistä helpompaa. Palkkakin on huimasti parempi kuin vastavalmistuneilla sosionomeilla yleensä.
Ai niin. Kyseessä ei ollut monimuoto-opiskelu vaan ihan tavan päivämuotoinen. Hyväksiluettavia opintojakaan ei ollut.
Monimuotoja on erilaisia. Joissain on viikottai x määrä iltatunteja ja joissain kuukaudessa x määrä viikonlpppuja.
Tiivistys riippuu siitä kuinka paljon on pakollista läsnäoloo vaativia kursseja ja kuinka paljon jaksat opiskella itsenäisesti. Opo ja linjavastaava osaa auttaa parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Ai niin. Kyseessä ei ollut monimuoto-opiskelu vaan ihan tavan päivämuotoinen. Hyväksiluettavia opintojakaan ei ollut.
Lisätään vielä sekin, että en etäopiskellut missään vaiheessa ja kursseilta en ollut poissa, muutamaa saikkupäivää lukuunottamatta.
Valmistun nyt 2.5v. Kesät opintoja ja lukukaudet 150% tahdilla. Ei ole ollut rankkaa. Normi tahti olisi perheelliselle ajan tuhlausta.
Ilman hyväksilukuja esim. aiemmasta tutkinnosta se on aika hankalaa.