onko muita perheitä..
jossa vanhemmat opiskelee, lapsi päiväkodis ja vanh. kesäl töis eikä näin kesälomaa ja lapsi kesälki päiväkodis.. pväkodist eile sanottii et ois hyvä et lapsel vähän ois es lomaa.. miten olette menetelleet?
Kommentit (15)
kun menen syksyllä jatkamaan opintojani. Eikö teillä isovanhemmat pystyisi hoitamaan lasta vaikka pari viikkoa? Anoppini ainakin ilmoitti, että jos olisin mennyt jo tänä kesänä töihin, niin hän olisi voinut vahtia tyttöä heinäkuun. Ja oma äitini myös varmaan olisi ollut valmis ottamaan tytön maalle pariksi viikoksi. Se on etu, kun mummot on nuoria ja jaksaa :)
tuol pväkodis sanottii et voi voi eikö yhtään lomaa lapsella. MITÄ VOIN TEHÄ?! eihän kesällä muuten saada mistään rahaa..
Kyllä taloudellinen tilanne pitäis olla jonkin muun, kuin vanhempien mahdollisten kesätöiden varassa..
Pidimme molemmat vanhemmat yhden palkattoman lomaviikon (peräkkäiset) jotta lapsi saisi edes vähän olla lomalla päiväkodista. Onnistui, kun neuvottelimme työnantajan kanssa hyvissä ajoin. Onneksi sattui fiksut työnantajat...
enpä kuule uskonut itsekään et tässä tilanteessa oltais ku olin äippälomal..
ja saada työkokemusta ja kyetä itse maksamaan omia juttujansa, kuin olla kotona lapsen kanssa ja nostaa rahat sossusta ja opiskella sitten lainalla.
Ei se lapsi ole hoidossa 24 tuntia kuitenkaan! Yrität nyt vain unohtaa muiden sanomiset ja teette asiat teidän perheen tyyliin. Jos joku päiväkodissa käy saarnaamaan oikein kovemmalla kädellä, niin valita päiväkodin johtajalle.
Itse epäilen, että useinkaan se ei ole se lapsen paras mitä ajetaan takaa, haluavat vain mahdollisimman pienin kustannuksin selvitä kesän päiväkodeissa. Heillä ei ole oikeutta kritisoida teidän omia päätöksiä.
Olen koko kesän palkattomalla lomalla ja jatkan töitä syksyllä ihan vaan siksi, että lapsella olisi lomaa myös. Ymmärrän silti jos se ei ole taloudellisesti mahdollista.
sanoisin, että lapselle on välttämätöntä saada pitää lomaa kesällä!
Takana on pitkä ja pimeä talvi - jos kesällä ei saa yhtään huilata ja ladata pattereita, tulee seuraavasta syksystä ja talvesta todella rankka.
Lisäksi kesäaika päiväkodissa aiheuttaa mahdollisesti muutoksia hoitopaikan ja hoitajien suhteen. Se lisää lapsen stressiä.
Mielestäni on todella itsekästä, jos ei voi edes viikkoa pitää lomaa lapsen kanssa. Raha on toki tärkeää, mutta ei sen takia pitäisi ihan kaikkea uhrata.
Olen samaa mieltä siinä, että kannattaisi varmaan miettiä, missä vaiheessa lapsia hankkii, jos rahatilanne on viikon, parin palkasta kiinni.
Eihän tuo teidän opiskelu koko loppuelämää kestä, valmistutte te joskus. Joten kyseessä oleva tilanne ei kestä lapsen koko lapsuutta...
On totta, että lapsen olisi hyvä saada lomaa mutta yhtä totta on sekin, että lapsen on hyvä saada ruoka pöytään ja vaatteet päälle. Kesällä tehty palkallinen työ mahdollistaa sen.
Ja ei, kaikki työnantajat eivät todellakaan jousta edes viikkoa, omani on hankala joustaa edes paria päivää.
Jos aloitus olisi ollut toisin päin: En mene kesällä töihin koska haluan lapselleni lomaa, vaan nostan kesän rahaa sossusta, hyökkäys ap:tä vastaan olisi ollut valtava. Hänen olisi käsketty mennä töihin ja olla loisimatta meidän veromarkkoja. Jokaisenhan on itse kyettävä elättämään lapsensa.
Täällä sitä ei sitten kelpaa mikään ;-)
Eli ei tässä kärkkäitä olla - yritetään vain saada asioita tärkeysjärjestykseen.
Käsittääkseni ap:lla ei ollut ongelmia saada lomaa, hän vaan ei ota sitä taloudellisten syiden takia.
Ja ne ovat kyllä mielestäni järjesteltävissä - ei toimeentulo voi kaatua viikon lomaan!
t. pph
T. Äiti joka hoiti esikoisensa kotona 4 vuotiaaksi, toisen yli kaksi vuotiaaksi ja on nyt kotona vuoden ikäisen kanssa, ainakin pari vuotta eteenpäin. Lomaa lapsilla ( töissä ollessani) joka kesä väh. kuukausi jopa yksinhuoltajana ollessani mutta silti osaan arvioida, ettei kaikilla perheillä sama tilanne....
Ehkäpä elämänkokemus opettaa, ettei aina kannata olla syyttämässä, moittimassa ja aiheuttamassa pahaa mieltä. Tuki olisi joskus se parempi vaihtoehto. Eikö perhepäivähoitajille sitä opeteta, meille päivähoitajille se aikoinaan opetettiin...
Saatko pitää hoitopaikan, kun olet kesän lomalla? Me haluttais pitää lapsen pph-paikka ja ottaa lapsi pois kesäksi (3kk) ja tarjouduttiin maksamaan täysi hoitomaksu kesältä silti. Mutta lapsen on kuulemma myös oltava hoidossa maksun lisäksi, jotta paikan voi pitää. Mä ihmettelen siis, miksi lapsi pakotetaan olemaan hoidossa?
Itse olen keikkatöissä, enkä voi mitenkään tietää, minä viikkona heinäkuussa kenties saan töitä.
Pidän lapsia pois päiväkodista juhannuksen jälkeisen viikon, mutta heinäkuun olen ilmoittanut heidät varahoitoon. Lapset pitävät viikon loman mummin kanssa mökillä toukokuussa, joten he eivät hoidossa " kulu" .
Lisäksi esikoiseni on sen verran usein kipeänä, että pakollisia poissaoloja kertyy muutenkin ihan tarpeeksi. Ja niin, jos heinäkuussa olen töissä, olen sitten sijaisena niissä päiväkodeissa, mitkä on auki. :)
Ei kaikilla ole pitkiä lomia tai kaikki eivät ota kesälomaa heinäkuussa. Erilaisia elämäntilanteita. Ymmärrystä tulee ainakin tältä " päiväkodin tädiltä" .