Lapsella oppimisvaikeuksia ja
lukutestissä sai 30 sanaa min. Tavoitehan on 60 sanaa min. Voiko tuo testi yksin johtaa esim. Luokan kertaamiseen? Tehdäänkö näitä testejä joka vuosittain?
Kommentit (30)
Aika hankalaa on tietää mikä olisi hyvä. Psykologi testaa, tekevät piirtämistehtäviä kuulema. Pitää piirtää mallista sama kuvio ym. Ja tuo lukeminen on kuulema hidasta. Kirjoittaminen aika haastavaa. Matikka alkanut nyt parantua, sai kokeesta melko hyvä arvion. Viimeksi meni ihan penkin alle. Kyse on 8v. Ap
Tässä kohtaa on ensi vuoden ryhmät jo päätetty, luulisi aika nopeasti ehdottavan luokan vaihtoa jos niin on.
Eikö olisi tärkeämpää, että lapsi saisi erityistä tukea koulunkäyntiin, eikä vain mekaanisesti kertaisi edellistä luokkaa? Tarkoitus kai olisi löytää juuri hänelle sopivia oppimistapoja, jotka auttaisivat eteenpäin jatkossa.
Kirjoittaminen on kuulema heikompaa myös kuin muilla luokan oppilailla. Testejä tosiaan tehdään ja nekin vielä kesken... Ap
Onko lapsi syntynyt loppuvuodesta? Silloin en olisi niin huolissani, luultavasti vain pientä jälkeenjääneisyyttä minkä saa vielä kiinni.
Nykyään todella harvat jäävät luokalle, siitä on lähes kokonaan luovuttu . Sekin päätös tehdään aina yhdessä vanhempien kanssa pohtien. Jos vaikeudet ovat suuret, voisi pienluokka helpottaa tilannetta. Saa enemmän huomiota ja apua. Kaikki päätökset tehdään vanhempien kanssa. Hyvä, että on päässyt testeihin. Löytyy syy vaikeuksiin.
T. Luokanopettaja
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi syntynyt loppuvuodesta? Silloin en olisi niin huolissani, luultavasti vain pientä jälkeenjääneisyyttä minkä saa vielä kiinni.
Mä en tajua näitä juttuja loppuvuodesta syntymiseen. Mä olen syntynyt vuoden alussa ja aloitin koulun vuotta aiemmin kuin olisi virallisesti pitänyt eikä ollut mitään vaikeuksia. Jostain muusta nuo ongelmat johtuu kuin syntymäajankohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään todella harvat jäävät luokalle, siitä on lähes kokonaan luovuttu . Sekin päätös tehdään aina yhdessä vanhempien kanssa pohtien. Jos vaikeudet ovat suuret, voisi pienluokka helpottaa tilannetta. Saa enemmän huomiota ja apua. Kaikki päätökset tehdään vanhempien kanssa. Hyvä, että on päässyt testeihin. Löytyy syy vaikeuksiin.
T. Luokanopettaja
Tuota pienryhmää on jo tarjottu viestitse, mutta ei muuten. Testien jälkeen siihen varmasti palataan. Tuntuu tosi pahalta saada viesti, jossa kerrotaan kirjoittamisen olevan huomattavan hankalaa muuhun ryhmään nähden. Lisäksi kuullut ohjeet tuottavat vaikeuksia. Mikä voi olla? Kamala huoli koko ajan. Ap
Ja sekin kun lapsi tippui kuulema jo viime vuonna pahasti kärryiltä. Tuntuu ikävältä kun sillloin ei meille informoitu mitään. Vasta nyt kun ongelmat ovat suuret. Onko pienryhmä hyvä tässä tilanteessa? Voisiko lapsi pärjätä normiluokassa vaikka etenee muita hitaammin? Ap
En tiedä, miksi vastaukseni aina sensuroidaan vai onko moderaattorilla jotain asiaa vastaan. Mutta oma poikani kävi eka luokan kahteen kertaan, koska ei ensimmäisenä vuonna oppinut lukemaan. Opettaja kehui, kuinka toiset osavat jo lukea kouluun tullessaan, ja toiset ovat sitten tälläisiä nollia. Nollalla hän tarkoitti poikaani.
Anoimme koululautakunnalta, että poika saa käydä ekaluokan uudelleen oppiakseen lukemaan. Keskustelujen jälkeen poika sai luvan, vaikka koulutoimen menojahan se tietysti lisäsi, mutta pitkin hampain siihen kuitenkin suostuttiin. Poika oppikin sittten heti syksyllä lukemaan. Onneksi opettaja oli vaihtunut ja tilalle oli tullut kannustavampi opettaja.
Tästä on nyt kulunut aikaa jo sen verran, että pojalla on peruskoulu käyty, samoin lukio ja armeija. Nyt on neljäs vuosi menossa ammattikorkeakoulussa ja insinööriopintoihin liittyvä lopputyö tekeillä.
Luulisin, että poika hyötyi tuosta ekaluokan tuplaamisesta, koska sitä tukiopetustakin oli vähän ja vaikea saada. Joskus hän kyllä harmitteli sitä, että hän on vuoden vanhempi luokkakavereita. Mutta ehkäpä sillä ei pitkässä juoksussa ole niin väliä. Tsemppiä teille!
Mä koen huonommuutta äitinä kun en tiedä miten saisin lapseni oppimaan. Kannustusta ei juuri opelta saa, vain negatiivistä palautetta. Ap
Ja vielä, lapsella todettiin näköongelma vuoden alussa, ja nyt se korjattu. Tämä oli yksi seikka, joka varmasti edes auttoi häntä jäämään jälkeen muista. Tätä ei vain jotenkin huomioida. Ap
Onhan se selvää, että jos tippunut kärryiltä, niin ei heti pääse samaan muiden kanssa.
Miettisin mielummin luokan kertausta kuin pienryhmää. Nykyään ainakin pääkaupunkiseudulla nuo pienryhmät ovat todella meluisia ja levottomia kun suurimmalla osalla on adhd ja muita diagnooseja ja opiskelurauha on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
lukutestissä sai 30 sanaa min. Tavoitehan on 60 sanaa min. Voiko tuo testi yksin johtaa esim. Luokan kertaamiseen? Tehdäänkö näitä testejä joka vuosittain?
Ei varmasti johda yksinään. Se ei ole kyllä totta, ettei lasta voida vanhempien vastustuksesta huolimatta jättää luokalleen. Samoin oppilas voidaan siirtää pienluokkaan vastoin vanhempien tahtoa. Käytännössä tämmöistä jyräämistä vältetään ja asioista sovitaan yhdessä, mutta ääritilanteessa sitten on pakko kävellä vanhempien yli, jos tilanne on tarpeeksi paha ja vanhemmat ei tajua millään. Näitä tapahtuu aina joskus, yleensä asioista sovitaan ja monesti vanhemmat voi vastustamalla saada asian peruttua, jos se nyt ei ole niin pakollista kuitenkaan.
Eikös luokan kertaaminen ole vanhempien päätös? Me ainakin saimme päättää jätetäänkö lukihäiriöinen tyttö luokalle vai ei. Ei jätetty, ja hyvin pärjään koulussa. Nykyään on perheen ensimmäinen lukiolainen :)
En kunnolla muista, mutta testejä tehtiin ala-asteella muutamaan otteeseen ensimmäisen kolmen vuoden aikana ja tyttärellä oli helpotettu englanti neljännen luokan loppuun. Nykyisin tosin saa englannista kymppejä ja käyttää kyseistä kieltä päivittäin.
Yläasteella lukihäiriötä ei huomioitu mitenkään eikä haitannut opiskelua. Lukiossa pärjää ihan hyvin :)
Maailma ei kaadu oppimisvaikeuksiin, ja jos koet että luokalle jättäminen on lapsesi parhaaksi niin se voi olla ihan kannattava ajatus