Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitä teillä luettiin lapsille iltasaduksi tänään?

Vierailija
15.03.2018 |

Oma vastaus:
Puoliso luki pienemmälle jonkin Muumi-kuvakirjan, itse luin isommalle Hobittia.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku Poron päivä, Missä on minun pottani? ja Roope Ankka: Cutty Sarkin cowboykapteeni. Jokaiselle eri satu siis. Voisihan näitä joskus koittaa yhdistääkin.

Vierailija
22/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risto Räppääjää toiselle,  Markus Majaluoman mainio "Isä, rakennetaan maja" toiselle. Jälkimmäinen on luettu nyt jo parina iltana putkeen kun oli kuopuksen mielestä niin kovin hauska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään, lapsi ei ole lainkaan kiinnostunut kuuntelemaan satuja :(

Eikö mitenkään saisi kiinnostumaan? Satujen lukeminen lapselle jo pienestä on todella tärkeää tulevaisuuden kannalta. Nykyään luetaan liian vähän ja se näkyy mm. luetun ymmärtämisen vaikeudessa. Tottakai on haasteellista jos lasta ei kiinnosta kuunnella. Kuuntelisiko edes jos laittaa satukasetin tms? Vanhanaikaista laittaa juu mankkaan mutta niin on tehty ennen. Eikö kiinnostaisi siinä tapauksessa että saisi päättää itse?

Ylen Areenastakin voi kuunnella kirjoja ja kuunnelmia. Satuja löytyy luettuna muutenkin kuin kasettimuodossa!

Nämä muuten auttoivat meillä lukuhaluttoman kuopuksen kanssa. Kuunneltiin satuja ja kuunnelmia pari kuukautta ja nyt jaksaa seurata ihan tavallisia kuvakirjoja kuten ikäisensä :)

Vierailija
24/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mitenkään saisi kiinnostumaan? Satujen lukeminen lapselle jo pienestä on todella tärkeää tulevaisuuden kannalta. Nykyään luetaan liian vähän ja se näkyy mm. luetun ymmärtämisen vaikeudessa. Tottakai on haasteellista jos lasta ei kiinnosta kuunnella. Kuuntelisiko edes jos laittaa satukasetin tms? Vanhanaikaista laittaa juu mankkaan mutta niin on tehty ennen. Eikö kiinnostaisi siinä tapauksessa että saisi päättää itse?

Ylen Areenastakin voi kuunnella kirjoja ja kuunnelmia. Satuja löytyy luettuna muutenkin kuin kasettimuodossa!

Varmasti löytyy!! En itse ole perehtynyt näihin kun olen vasta 18 ei lapset vielä ihan ajankohtaisia :D muistan vaan että itse olen lapsena mankasta kuunnellut satuja, vanhemmat lopetti lukemisen kun opin itse lukemaan kunnolla eli noin 7 vuotiaana. Tästä muuten pakko sanoa että älkää lopettako!!

Vierailija
25/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet minulle tärkein

Vierailija
26/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi & onko jotain erityisiä kiinnostuksenkohteita? T. Kirjastonhoitaja lastenosastolta

2.5 vee, autoista tykkää ja eläimistä, mutta jos yrittää lukea mitään kirjaa niin tulee vain repimään kirjaa pois ja haluaa käännellä itse sivuja ja sitten toteaa "loppu" ja vie kirjan pois. :/

Vierailija
27/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhku pieni punainen hinaaja. Lähinnä tutkittiin yhdessä mitä kuvissa näkyy, koska varsinaista tarinaa 2-vuotias jaksoi kuunnella vain kaksi sivua. 😊

Vierailija
28/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiirilepakko

Vierailija
29/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi & onko jotain erityisiä kiinnostuksenkohteita? T. Kirjastonhoitaja lastenosastolta

2.5 vee, autoista tykkää ja eläimistä, mutta jos yrittää lukea mitään kirjaa niin tulee vain repimään kirjaa pois ja haluaa käännellä itse sivuja ja sitten toteaa "loppu" ja vie kirjan pois. :/

Oletko kokeillut sellaista, että juttelette yhdessä siitä, mitä kirjoissa tapahtuu? Kannattaa kokeilla sellaisia kirjoja, joissa on aika arkisia tapahtumia, esim. Kristiina Louhen Tompat ja Ainot. Myös hauskat ja lyhyet kirjat, kuten Pikku toukka paksulainen sekä Voi sinua Sulo ja Ihan hukassa ovat lyhyitä ja humoristisia ja niissä on mahdollisuus keskustella tapahtumista lapsen kanssa. Lapsi voi etsiä tiettyjä juttuja ja opetella itse tiettyjä vuorosanoja (noissa mainitsemissani kolmessa kirjassa toistetaan tiettyjä juttuja).

Vierailija
30/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

James herriotin romaania eläinlääkärinä toimimisesta. Lapset 9-13 v.

Vierailija
31/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Franklin kilpikonnan seikkailuja

Vierailija
32/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ehtii vielä oppia kuuntelemaan, ei kannata lannistua :) Suosittelen ensinnäkin sellaisia paksumpilehtisiä ensikirjoja, joihin lapsi saisi tutustua ihan itse rauhassa - siis esineenä. Yllä joku suosittelikin Tomppa-kirjoja, ja niitä kannattaakin noin pienelle kokeilla. Myös potta/tutti/kakka-aiheiset kirjat saattaisivat kiinnostaa - jostain syystä niistä tykkäävät sekä pienet lapset että jo melkein kouluikäiset! Yleisneuvona antaisin, että noiden paksukantisten kirjojen lisäksi valitsisit kuvakirjoja, joissa on kiinnostava kuvitus ja erittäin vähän tekstiä aukeamaa kohden. Vaikka lukeminen tuntuisi hätäiseltä nyt, niin lapsi tottuu pikkuhiljaa. Tsemppiä!

Vierailija
33/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut sellaista, että juttelette yhdessä siitä, mitä kirjoissa tapahtuu? Kannattaa kokeilla sellaisia kirjoja, joissa on aika arkisia tapahtumia, esim. Kristiina Louhen Tompat ja Ainot. Myös hauskat ja lyhyet kirjat, kuten Pikku toukka paksulainen sekä Voi sinua Sulo ja Ihan hukassa ovat lyhyitä ja humoristisia ja niissä on mahdollisuus keskustella tapahtumista lapsen kanssa. Lapsi voi etsiä tiettyjä juttuja ja opetella itse tiettyjä vuorosanoja (noissa mainitsemissani kolmessa kirjassa toistetaan tiettyjä juttuja).

Täytyy tutustua noihin, kuvakirjoja katsellaan kyllä yhdessä ja niistä etsitään tapahtumia tai esineitä ja sitä jaksaa jonkin aikaa kyllä, mutta olisi ihana voida lukea oikeita tarinoita.

Isänsä oli kuulemma myös huono kuuntelemaan satuja lapsena, voikohan tuollainen ominaisuus periytyä? Itse kuitenkin olen ollut aina ihan kirjanarkki, ja lukenut itse jo nelivuotiaasta :)

Vierailija
34/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettiin tai siis "luettiin" jotain kirjaa, josta on kaikki sivut repeytyneey irti ja vain kannet jäljellä. Jo toista iltaa peräkkäin 3 v halusi, että luetaan pelkkiä kansia:D

Vierailija
35/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset luki mulle (koululainen suorittaa lukudiplomia ja toinenkin halusi lukea) ja saivat unilaulu cd:t omaan huoneeseen vielä soimaan. Toisella Ti-Ti Nalle ja toisella rakkaimmat kehtolauluni tmv.

Vierailija
36/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies luki tytöille heidän valitsemansa Kaunotar ja Kulkuri -kirjan. Itse luin pojalle ensimmäistä Harry Potteria. Vaihdetaan yleensä päivittäin sitä kummassa huoneessa luetaan; huomenna luen tytöille jotain heidän valitsemaansa ja mies lukee pojalle jotain hänen toivomaa kirjaa tai lehteä.

Iltasadun lukeminen on kiva ja rauhoittava yhteinen hetki ennen nukkumaanmenoa, aiotaan jatkaa niin kauan kuin lapset haluaa 😊

Vierailija
37/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään luettiin Mauri Kunnaksen Huhuu, kuka siellä kurkistuskirjaa. Luen joka ilta lapsille iltasadun, kuuluu iltarutiineihin.

Vierailija
38/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dinosaurus tietokirjaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi