Onko sinulla älykäs lapsi/nuori?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
On älykäs, psykologi tutkinut ja testannut ja mensa-tasoa todennut lapsen olevan.
Laiska kun mikä, tekee jos sattuu huvittamaan, yleensä ei huvita. Koulumenestys keskitasoa, koulun tärkein anti sosiaalinen elämä ja kaikenlainen hauskanpito.
Teininä ei kykene ajattelemaan huomista pidemmälle, erittäin vaikea motivoida työskentelemään.
Mitä? ööö siis miksi tuli vieneeksi lapsen oiken sykolokin älykkyystestiin? Mensatasoa?
Herrajjestas, teini haluaa pitää hauskaa!!!
En osaa sanoa, hieman huvittuneena seurailen hänen touhujaan. Kielissä on kyllä hyvä, kymppiä ja ysiä kaikki, mutta joissakin aineissa ei motivaatio riitä. On myös ovela kuin mikä, pyörii politiikassa ja minusta hän on hellyyttävä pieni pyrkyri ja wannabe-nousukas. On kovasti myös rahan perään. Herättää muissa ihmisissä ristiriitaisia tunteita ja jakaa mielipiteitä. :D
Rakkain se on siitä huolimatta 😙
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On älykäs, psykologi tutkinut ja testannut ja mensa-tasoa todennut lapsen olevan.
Laiska kun mikä, tekee jos sattuu huvittamaan, yleensä ei huvita. Koulumenestys keskitasoa, koulun tärkein anti sosiaalinen elämä ja kaikenlainen hauskanpito.
Teininä ei kykene ajattelemaan huomista pidemmälle, erittäin vaikea motivoida työskentelemään.Mitä? ööö siis miksi tuli vieneeksi lapsen oiken sykolokin älykkyystestiin? Mensatasoa?
Herrajjestas, teini haluaa pitää hauskaa!!!
Mikä diagnoosi sulla on?
Kuka tunnustaa? kirjoitti:
Onko kenelläkään tyhmää ja rumaa lasta?
Ei o.
Vanha viidakon totuus pätee tässä:
Mitä yhteistä on pieruilla ja lapsilla?
Vain omat on ihania :)
Ps. Ne muut on ihan perseestä...
On. Tytär tuli viime vuonna toiseksi valtakunnallisessa fysiikkakilpailussa. Valitettavasti hän on sellaisella synkkämielisellä tavalla älykäs, tuntee jo 14-vuotiaana maailmantuskaa kaikesta ja on ahdistunut siitä millainen tämä maailma on. Huolestuttaa hänen puolestaan paljon enemmän kuin ehkä älyllisesti vähemmän välkyn, mutta optimistisemman veljensä puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain tasolla älykäs, mutta myös tolkuttoman laiska.
Ei tee läksyjään, ei lue kokeisiin, ilmeisesti koulussa vähän kuuntelee koska ei myöskään häiritse muita. Tämän laiskottelun seurauksena saa kokeista yleensä ysejä. Saattaa jättää kokeesta tehtävän tekemättä: "Oli niin typerä kysymys, en viitsinyt alkaa siihen vastailemaan".
Erittäin nokkela (mutta myös ylimielinen). Suuttuu helposti kun joku "hitaampi" ei ymmärrä jotain, mikä mun lapselle on itsestään selvyys.
Välillä tuntuu, että tuo lapsi muistaa kaiken (paitsi sellaisia käytännön asioita, että minne sattui jättämään polkupyöränsä, reppunsa, takkinsa, kenkänsä...)
Tai ehkä tähän on jokin diagnoosi.
Tuo asenne on varmaan perintöä kotiympäristöstä. Älykkäitä lapsia ei kannata kehua heidän sisäsyntyisestä nokkeluudestaan, vaan työnteon lopputuloksista.
Joojoojolololloo taas. Älykäs lapsi saattaa myös turhautua. Palikat menee hitaasti ja koko ajan mennään sen hitaimman mukaan - onhan se aika kuluttavaa myös ihan perusjunnulle. Älykkäät ovat usein myös hieman laiskoja, toki jossain kohtaa täytyy oppia myös työnteko, esim. tutkijana ei pärjää, jos ei edes jonkinlaista kykyä työntekoon löydy.
Minusta on kiva lukea, kuinka vanhemmat kehuvat omaa lastaan. Itse olen Mensan rajat ylittänyt nuori aikuinen, mutta kotoa ei paljoa kehuja koskaan tullut, olisi niitä joskus mukava ollut kuulla. Ei se kehuminen lasta pilaa, jos muuten on kasvatus kunnossa, mikä siinä on Suomessa, ettei edes omaa lastaan saisi kehua, ei niitä aikuisenakaan liikaa tule saamaan.
Ei ole. En muuta odottanutkaan, koska olen itsekin aika typerä ja älykkyysosamääräni on alle sadan. Tyttö ei ole lahjakas oikeastaan missään, mutta on sentään perinyt molemmilta vanhemmilta parhaat piirteet ja on erittäin kaunis ja suosittu ulkonäkönsä vuoksi. Sen ilon haluan hänelle suoda, koska itkee joka kerta kun saa todistuksen tai kokeen takaisin, kun ei lukemisesta huolimatta yllä edes keskitasolle. Paras numero tänä vuonna ollut 7-, aloitti lukemisen jo monta viikkoa aikaisemmin kuin muut, eikä silti osannut. :(
Vierailija kirjoitti:
Teininä ei kykene ajattelemaan huomista pidemmälle, erittäin vaikea motivoida työskentelemään.
Miksi tutkittiin vai onko juuri nuo mainitsemasi asiat? Psykologihan ei Suomessa tutki, jos ei ole jotain häikkää. Vai onko tutkittu yksityisellä omalla kustannuksella? Nimimerkillä meillä on lievästi asperger. Mutta ei mitään lukuja annettu, vaan rasti ruutuun, että yli ikätason tai paljon yli ikätason. En sano älykäs, vaan sanon saman kuin psykologi. Joillain alueilla huomattavasti yli ikätason, mm. loogista ajattelukykyä vaativissa päättelytehtävissä. Kielellissä tehtävissä ikätasoinen. Sosiaalisesti hieman ikätasoa kömpelömpi. Nämä tulokset on jo vuosien takaa ja nyt hän on aika tavallinen nuori. Yhteen aikaan diagnooseja annettiin aika herkästi. Luulen, että tänä päivänä tuo meidän nuori ei saisi enää diagnoosia, sillä vaikuttaa siltä, ettei niitä enää noin vähällä anneta vaan tehdään laajempia tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain tasolla älykäs, mutta myös tolkuttoman laiska.
Ei tee läksyjään, ei lue kokeisiin, ilmeisesti koulussa vähän kuuntelee koska ei myöskään häiritse muita. Tämän laiskottelun seurauksena saa kokeista yleensä ysejä. Saattaa jättää kokeesta tehtävän tekemättä: "Oli niin typerä kysymys, en viitsinyt alkaa siihen vastailemaan".
Erittäin nokkela (mutta myös ylimielinen). Suuttuu helposti kun joku "hitaampi" ei ymmärrä jotain, mikä mun lapselle on itsestään selvyys.
Välillä tuntuu, että tuo lapsi muistaa kaiken (paitsi sellaisia käytännön asioita, että minne sattui jättämään polkupyöränsä, reppunsa, takkinsa, kenkänsä...)
Tai ehkä tähän on jokin diagnoosi.
Tuo asenne on varmaan perintöä kotiympäristöstä. Älykkäitä lapsia ei kannata kehua heidän sisäsyntyisestä nokkeluudestaan, vaan työnteon lopputuloksista.
Joojoojolololloo taas. Älykäs lapsi saattaa myös turhautua. Palikat menee hitaasti ja koko ajan mennään sen hitaimman mukaan - onhan se aika kuluttavaa myös ihan perusjunnulle. Älykkäät ovat usein myös hieman laiskoja, toki jossain kohtaa täytyy oppia myös työnteko, esim. tutkijana ei pärjää, jos ei edes jonkinlaista kykyä työntekoon löydy.
Aspergerin piirteitä, ei varsinaisesti asperger tuo ensimmäisen viestiketjun kirjoittajan nuori.
Minä kai olin ainakin jollain tavalla älykäs lapsi, kun opin kuulemma lukemaan ihan itse ja opettamatta vähän ennen tai jälkeen 3-vuotissyntymäpäivieni. En muista tätä itse ja laiminlyötyä lapsuuttani kuvastaa hyvin juuri tämä, etteivät edes vanhemmat osaa sanoa, milloin opin lukemaan. He vain jossain vaiheessa olivat havahtuneet siihen, että tuijotan jatkuvasti sanomalehteä. Kysyttäessä syytä tähän olin vastannut, että luen juttuja. He eivät millään olleet meinanneet uskoa, että todella luen enkä vain ole lukevinani.
Meillä oli 8 lasta ja olin laiminlyöty ja kaltoinkohdeltu. Elämä on sittemmin mennytkin aika lailla päin peetä huonoista eväistä johtuen niin minulla kuin monilla sisaruksistani. Joten jos minulla jotain älykkyyttä oli niin hukkaan meni. Ei älyni ole riittänyt edes itseäni auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta ihan mukavia ihmisiä kuitenkin. Kyllä ne varmaan amiksesta läpi pääsee, jos vain kovasti töitä tekevät. Molemmilla laajahkoja oppimisvaikeuksia ja toisella joku hahmotushäiriö vielä. Molemmat vielä alakoulussa, mutta valitettavasti heistä näkee jo nyt, etteivät ole akateemista ainesta. Ei mene millään oppi päähän kummallakaan, vaikka mitä yrittäisi. Joskus olen katkera fiksujen lasten vanhemmille, mutta en tietenkään näytä sitä lapsilleni. Itse olen maisteri ja älykkyysosamäärä täysin normaali, joten en tiedä, mitä on tapahtunut. Älykkyyshän periytyy äidiltä kuitenkin.
Älykkyys on ominaisuus siinä missä muutkin, joten sen periytyminen on kompleksisempi juttu kuin se, että äiti on älykäs -> lapsi on älykäs. (Meillä lapsi on matemaattisesti hyvin lahjakas, mikä on tutkittu testeillä, ja tämänlainen älykkyys on peritty selvästi isän puolelta)
Voi olla, että lapsillanne on suuriakin vaikeuksia, mutta älä maalaa heidän koko tulevaisuuttaan vielä alakoulussa! Kannusta ja auta, et voi tietää vaikka muutosta tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta rakas siltI. Hänellä on oppimisvaikeuksia eikä oikein pärjää missään aineessa. Hän on kuitenkin hyvä ihminen ja sydän puhdasta kultaa.
Ja tosiaan vanhempana kehun häntä aina, että hän on kultainen ystävä, hyvä kuuntelija, empaattinen, hyvä tilannetaju ja kauniit käytöstavat. Niillä pääsee jo melko pitkälle. Ei meidän tytöstä insinööriä tai opettajaa tule, mutta loistava ystävä jollekin. Ei jätä ketään yksin ja puolustaa aina kiusattuja eikä pelkää puuttua.
Onhan tuokin yhdenlaista älykkyyttä, jota ei kannata väheksyä yhtään.
Toisaalta on, toisaalta ei. Osaa esimerkiksi kieliä hyvin (9-10 kaikista), verbaalisesti lahjakas ja sanavarasto on laaja, kirjoittaa myös hyvin. On myös analyyttinen ja osaa suhtautua kriittisesti mediaan ja seuraa useita eri uutisia, on hyvin perillä politiikasta ja katsoo aina kyselytunnit ja täysistunnot ja on itsekin aktiivinen. Harrastaa myös luontokuvausta, on kiinnostunut biologiasta. Lukee myös paljon ja on todella kiinnostunut historiasta, muistaa hyvin ulkoa kaikkia tapahtumia ja syntymävuosia sekä muita vuosilukuja, kaikki mahdolliset sotakirjat luettuna ja erityisesti Venäjä ja Eurooppa kiinnostavat häntä. Myös sosiaalista pelisilmää on sekä tunneälyä.
Se niistä kehuista, hän ei osaa ollenkaan matikkaa, fysiikkaa tai kemiaa. Niissä on ollut suuria vaikeuksia ykkösluokasta asti, matikassa joskus onnistunut jopa ysin saamaan, mutta yleensä numerot on 5-7 tasoa ja fysiikasta ja kemiasta 5-6. On myös huono keskittymiskyky.
Missä kaikki superälykkäiden muksujen mammat nyt on? :D
Täällä. Lapsi ei ole mikään erikoiskyky, mutta selvästi älykäs. Tekee koulutehtpbåt nopeasti, peruskoulussa päättötodistus 10, nyt lukiossa tulee ysejäkin. Kilpaurheilee, soittaa kolmea instrumenttia ja säveltää musiikkia, sosiaalisesti lahjakas myös ja sekä matikka- että fysiikkakilpailuista tullut pokaaleja.
Kaikki sujuu nopeasti ja helposti ja nuori on kaiken lisäksi mukava, toiset huimioon ottava ja hauskaa seuraa
kuudesluokkalainen
Lukuaineiden keskiarvo tasan 10.
Lukee lehtiä ja seuraa uutisia
Tekee koulussa (6 luokalla) kasiluokan kirjaa koska on jo tehnyt 6 ja 7 luokat.
Mä asun sen kanssa ..kai sen nyt tajuaa että tyyppi on superfiksu