Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liikaa kun 2v katsoo ohjelmia 1-2h päivässä?

Vierailija
15.03.2018 |

Laitan 2-vuotiaalle lastenohjelman pyörimään aamuisin puolesta tunnista tuntiin jotta itse saan juoda aamukahvin rauhassa sekä tehdä tarvittavat tiskit ym. Lisäksi usein iltapäivästä sama homma, jotta itse saan tehdä rauhassa tarvittavia asioita tai vain levätä hetken sohvalla. Onko tuo määrä liikaa tämän ikäiselle lapselle?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on. Antaisin tuon ikäisen katsoa ohjelmia maksimissaan tunnin päivässä, eikä tuntia joka päivä. Eikö lapsesi nuku päviäunia?

Vierailija
2/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Eikö se mukula osaa leikkiä itse rauhassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä liikaa. 

Vierailija
4/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Eikö se mukula osaa leikkiä itse rauhassa?

Kaikki "mukulat" eivät todellakaan ole tuossa iässä sellaisia, että osaavat leikkiä rauhassa. Esim. minun kuopukseni ei ollut. Tai ei voinut laskea sen varaan, että leikkisi rauhassa, joskus toki niin teki. Siinä kolmen vuoden kieppeillä alkoi jonkinlaista järkeä tulla päähän, eikä enää tarvitse olla katsomassa koko ajan perään tai huolestua, jos on hiljaista (lapsi on nyt 3,5-vuotias).

Nro 1

Vierailija
5/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minustakin liikaa mutta valitettavasti ihan todellisuutta monessa perheessä, eikä jää edes tuohon kahteen tuntiin. Omat lapset on jo opiskeluiässä mutta ei ne kyllä pieninä olisi edes jaksaneet keskittyä telkkarin katselemiseen noin kauaa kerrallaan, kesken pikku kakkosenkin alkoi aina leikit. 

Vierailija
6/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikaa ja miten sen taaperon edes saa pysymään telkkarin edessä noin pitkän aikaa :o Jos jätän telkkarin päälle ja lähden itse esim keittiöön niin menee max viisi minuuttia kun lapsi jo tulee etsimään ja siirtyy sinne keittiöön leikkimään sen sijaan että jäisi katsomaan telkkaria. 

Vierailija
7/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan nyt koneen kiinni, mutta jos aloittaja sua kiinnostaa, annan neuvoja, joita voit kokeilla.

- Järkeistä päiväjärjestystäsi niin, että voit ajoittaa kahvihetket ja tietyt kotityöt ajalle, jolloin lapsi nukkuu tai tekee itsenäisesti jotain.

- Jos lapsi ei nuku päiväunia, suosittelen, että ulkoilette enemmän aamupäivällä. Sen jälkeen kyllä nukuttaa.

- Itsenäinen tekeminen sinun kahvihetkesi ajan voi olla vaikkapa jonkun kaapin penkomista (jos lasta kiinnostaa – minun kumpaakaan lastani ei kiinnostanut sellainen) tai sitten ihan ruokailu. Anna lapselle sellaista ruokaa, jota hän pystyy syömään itse samalla, kun sinä kahvittelet. 

- Ei se haittaa, jos annat lapsesi katsoa lastenohjelmia, mutta jos katselu tapahtuu ihan joka päivä, kannattaa rajoittaa se puoleen tuntiin päivässä. Poikkeustapaukset ovat poikkeustapauksia, esim. jos sinä tai lapsi olette sairaita, voi katselle enemmän.

Terv. nro 1

Vierailija
8/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja ei, varmasti olisi parempi siis esimerkiksi katsoa vain puoli tuntia päivässä, mutta jossain vaiheessa aika monet vanhemmat joutuvat toimimaan noin. Kyllä se kokonaistilannekin ratkaisee. Ja rauhallisten, itsekseen leikkivien ja hyvin päiväunensa nukkuvien vanhemmat eivät välttämättä ymmärrä. On meilläkin ollut aikoja, jolloin on katsottu enemmän, se aamukahvi rauhassa voi olla koko perheen vuorovaikutuksen kannalta pelastus, kun äiti on kotona ja ei pahimpana eroahdistus/uhmakautena saa hetken rauhaa. Itse vähentäisin hiljalleen alle tuntiin, puoleen tuntiin, sen ruutuajan, sitten kun on vähän helpompaa lapsen kanssa.

Aika monet lapset katsovat aamupiirretyt ja pikkukakkoset, joten siinä mielessä et ole poikkeus. Vähempi on parempi kuitenkin.

Vierailija
9/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä. Lapsi on tosiaan ainokainen eikä viihdy tai leiki hetkeäkään yksin. Monesti otan meille hoitoon toisen lapsen, jolloin he leikkivät tyytyväisenä yhdessä ja itse saan esim pestyä vessan ja siivottua rauhassa.

Yritän tässä tosissani alkaa vähentämään tuota lapsen tvn katselua ja jättää ne kotihommat vaikka sinne iltamyöhään jolloin lapsi jo nukkuu. Hetkenhän vain tuo lapsi on tuossa iässä ettei saa itse tehtyä omia hommia rauhassa, kyllä mä tästä selviän :D

Ap

Vierailija
10/10 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ei ole liikaa. Tai riippuu siitä mitä muuta teette. Meillä vähän yli 1-vuotias katsoo lastenlauluvideoita telkkarista monesti aamulla jonkun aikaa ja joskus myös iltaisin. Käydään lisäksi 2 kertaa päivässä ulkona leikkipuistossa, kotona katsellaan kirjoja, leikitään mm. legoilla ja palikoilla sekä kaikella mahdollisella muullakin mikä milloinkin kiinnostaa, välillä riehutaan muuten vain. Kokonaisuus ratkaisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän