Anoppi tulee kahdeksi yöksi meille, kun lähdetään miehen kanssa viikonloppumatkalle. Kertokaa, mitkä paikat siivoan perusteellisesti!
On itsestäänselvää, että meillä on siistiä tuolloin. Vessa kiiltää, uuni kiiltää, pyykit on pesty ja kaapeissa jne. Mutta koska armas anoppini on .. krhm.. sellainen kyylä-anoppi, niin kertokaa, mitkä paikat kotona ovat sellaisia, joista meidän huolettoman, siivottoman elämäntavan saa selville.
Tämä on hieman huumorimielellä tehty, mutta silti: mitä paikkoja en itse keksisi siivota, jotka todennäköisesti osuvat kuitenkin anopin silmiin viikonlopun aikana?
Kommentit (42)
Astianpesukoneen luukun reunat + tiivisteet.
Vierailija kirjoitti:
Peilit ja ikkunat, tv:n pinta, takan ikkuna. Kaikki mikä kiiltää ja heijastaa valoa. WC pöntön jalka, taulujen kehykset, ikkunalaudat. Lappujen varjostimet. Ilmastointihormien suojukset. Laattalattioiden saumat. Silikonisaumat keittiössä ja vessoissa. Keittiössä jääkaapin oven ja apk:n kannen sisusja varsinkin reunat. Leikkuulauta, leivänpaahdin ja sen alta pöytä. Jos teillä on kenkäteline, sen alta. Yleensäkkin mattojen alta. Tuossa nyt muutama mainitakseni, joo, olen aika pedantti ja nuo osuu silmään omassa kodissa kun ovat siivoamatta.
Oukkidoukki. Pitääköhän meidän siirtää matkaa syksyyn :D
ap
Kiitos loistavista vinkeistä. Helppoa ei ole anopin kanssa, mutta onpahan sitten ainakin koti siisti.
ap
Vessat, suihku, kylpyhuone, jääkaappi, vaatekaapit ja huone, peilikaappi, keittiö, ruoka- ja astiakaapit, makuuhuone, olohuone, sauna, pukuhuone, pyykkikori, eteinen, kaikki kalustepinnat, kaikki laatikostot. täysimurointi ja lattioiden nihkepyyhintä.
Laita mies siivoamaan, luulisi tuntevan äitinsä.
Älä siivouksesta välitä vaan siitä, mitkä asiat haluat piilottaa. Monet vanhemmat ovat tosi uteliaita ja röyhkeitä
Liesituuletin, nimimerkillä kokemusta on!
Mikro sisältä jos sellainen löytyy!!
Olin kerran talonvahtina ja talo oli puhdas lattiasta kattoon.
Tarvitsin mikroa ja luukun takaa paljastui ruokaroiskeita ja vanha ruuan haju.. onneksi kukaan ei ole minun mikroa nähnyt sisältä krhm :D
Minä olen omassa kodissani siivoushullu kuulemma. Näin on sanoneet lapsieni kaveritkin; ja siihen olen myhäillyt, että tuo on melkeinpä kohteliaisuus minkä minulle voi sanoa :D
Käytännössä meillä on kodissa lapsiperheen lailla tavaraa ja leluja kyllä, mutta niille myös omat väljät paikat. Leikkiä saa, mutta kun leikki vaihtuu tai kaverin kotiinlähtöaika lähestyy, niin lelut kerätään paikalleen; aikaa siihen menee pari minuuttia.
Monien tykönä kiinnitän huomiota tosiaan valokatkaisijoiden ja kahvojen (etenkin keittiönkaapin kahvat) likaisuuteen. Likaiset ikkunat nyt on kevään riesa, mutta kaikilla tällä hetkellä, joten ihan vain pölyjen pyyhintä niistä riittää kuivalla mikrokuituliinalla. Monissa paikoissa on myös likaiset käsipyyhkeet, minä vaihdan omani vähintään joka toinen päivä. Kahvinkeitin ja mikro on monessa paikassa hyvin pinttyneet. Samoin liesi. Itse neuroottisesti lieden puhdistan heti ruuanlaiton jälkeen ja sitten vielä suihkin etikkaa perään ja kiillotan mikrokuituliinalla.
Sanomattakin selvää, että kaikenlaiset aikuistenlelut PIILOON. Mielellään vaikka laatikkoon ja lukittuun varastoon. Avain mukaan. Olisi ihan kamala ajatus, jos anoppi ne löytäisi. (Olen jopa miettinyt, että pitänee ennakoida jotenkin asia sitten jos vanhaksi elää, ettei perikunnalle tule siivotessa sydänkohtaus!).
Vaikea sanoa, mihin kaikkeen pitäisi kiinnittää huomiota, kun minulla monesti toisten tykönä pistää silmään kaikki; hiekka eteisessä, epäjärjestys, täyteen ahdetut naulakot, vaeltavat pipot ja hanskat, tahraiset peilit, ahtaus, paperipinot, keittiötason murut, jääkaapin oven likaisuus, roiskeet, tiskit, se kahvinkeitin+mikro, likainen sohva, pölyinen matto, kaikki lasten pikkukrääsä, henkilökohtaiset paperit (mm. laskut näkyvillä), vaatteet pitkin lattiaa, jos lemmikkejä niin ne kaikki karvat jne. Ihan kaikki.
Anoppina en vielä ole, mutta lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon, että en tulevaisuudessa mahdolliselle miniälle mitään mistään siivoamiseen liittyvästä mainitse. Jos sanani syön, niin mörökölli minut vieköön.
Älä siivoa uunin takaa. Kiinnitä sinne vain lappu, jossa lukee "Tännekin keksit sitten kurkistaa."
Minä suursiivosin aikoinaan koko kodin kun anoppi tuli lapsenvahdiksi viikoksi. Oli suursiivonnut kuulemma koko kodin viikossa . Ja minä olen tarkka siisteydestä,niin silti antoi ymmärtää, että suunnilleen polkupaskassa elettiin ja hänen ansiostaan lapset pelastuivat lihansyöjbakteereilta. Samoiten kuulin kerran hänen sanovan puhelimessa tulleen, että onneksi hän ohjaa lapsia oikeaan suuntaan ja miten raskasta hänen elämänsä on kun on vastuussa poikansa lapsista 😁
Silloin vitutti,näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt jättää omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunin alus/takaseinä.
Ou nou. Tulisiko tuo ilmi viikonlopussa? Tiedän, että uunin takana on elämää, mutta ajattelin pitkittää uunin siirtoa seuraavaan keittiöremonttiin asti :D Ehkä pitää siirtää sitä ja pestä varmuuden vuoksi.
ap
Liesituuletin, keittiössä hanan ympäristö ( myös takaa). Hanan alapuoli. :D terv kyylä anoppi
Meillä oli vähän aika sitten anoppi kaksi yötä kun olimme miehen kanssa pois. Mikro, jääkaappi, lasten hammasmukit oli pesty. Lisäksi esille oli laitettu kaikenlaisia pieniä figuureita. Keittiön kaapissa osa astioista oli järjestelty uudestaan.
Siivosimme todella hyvin samana aamuna kun anoppi saapui. Meillä on muutenkin hyvä yleissiisteys, mutta anopin oli silti pakko päästä jotain tekemään.
Sanoisin, että jääkaappi, mikro, uuni ja pellit (!), roskiskaappi, ovien kahvat ja valokatkaisijat. Näiden lisäksi perusteellinen viikkosiivous eli kaikki kamat paikoilleen, puhtaat lakanat sänkyyn, vessat saisi kiiltää ja pesukoneeen päältä pölyt pois. Imurointi, pölyt ja lattioiden perusteellinen pesu. Leikkokukkia vielä maljakkoon niin ei pitäisi olla mitään sanottavaa edes anopilla.
Asunnon väliovien päältä kannattaa pyyhkiä pölyt.
Itse anoppina kun vierailen nuorenparin kotona, he odottavat minun siellä aikani kuluksi siivoilevan. Nuoret ovat niin kiireisiä, etteivät ehdi eikä ammattisiivoojaan ole varaa. Kotinsa onkin melkoinen sikolätti. Mutta tosiaan, anopin vierailusta ei ole heillä mitään paineita, päinvastoin. :D
Vierailija kirjoitti:
Älä siivoa uunin takaa. Kiinnitä sinne vain lappu, jossa lukee "Tännekin keksit sitten kurkistaa."
Ja seksileluihin lappu: henkilökohtaisia.
Kyylä anoppi jatkaa: jääkaapissa tuuletusritilän puhdistus ( edessä alhaalla lattianrajassa).
Pyykkikori tyhjäksi. Meillä oli jäänyt puoli koneellista hienopyykkiä korin pohjalle, jonka anoppi oli pessyt. Siis mun pikkarit ja tissiliivit. Ne roikkui nätissä rivissä pyykkitelineellä kun tultiin kotiin. Oltiin pois pe-su ja anoppi oli kaksi yötä koiravahtina. Hän on oikein mukava anoppi, mutta tätä ei olisi tosiaankaan tarvinnut tehdä...
Kylässä käydessäni ratsaan aina pyykkikoneen nukkasihdin. Vilkaisen myös pesukoneen taakse.
Jos kukkamullat on kovin vanhat, teen siitäkin omat päätelmäni. Pattereiden ja seinän väliin muuten kertyy huithapeliminiöiden perheissä aikamoiset määrät pölyä. Kun ei yhtään välitetä.
t. Anoppi
Ohiksena vähän. Olen itse myös aika tarkka siisteyden suhteen, siksi tämä alkava kevät on kamalaa aikaa.
Aurinko paistaa = kaikki pienikin lika ja pöly näkyy niin räikeästi.