Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverini on pienipalkkainen, kuten minäkin. Miten sillä voi olla varaa lähteä kerran kahdessa kuussa kaupunkilomalle Eurooppaan?

Vierailija
15.03.2018 |

Lähtee perjantaina työpäivän päätteeksi lentokentälle ja palaa kaupunkilomaltaan sunnuntai-iltana. Ollaan oltu vuosi samassa työpaikassa ja tänä aikana se on käynyt Lontoossa, Pariisissa, Riikassa, Tukholmassa, Berliinissä ja Kööpenhaminassa.

Sen mies on myös pienipalkkaisessa työssä ja niillä on kolme lasta.

Mitä mä teen väärin, ettei mulla ole tuohon varaa??

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veljen tyttö on pienipalkkaisessa työssä, mä itse olen lapseton. Ja varakas.

Siirrän aina toisinaan tytön tai hänen lapsensa tilille 200 - 500 euroa (verovapaana voin antaa 3 vuoden aikana 9999 euroa = noin 280 euroa/kk).

Olen pyytänyt, että tyttö käyttää rahat johonkin sellaiseen, mitä hän ei palkallaan pysty hankkimaan.

ainakin pariin kertaan on matkustellut. Josko työkaverillasi on myös joku tällainen täti?

Raja on 4999 euroa kolmen vuoden aikana, ei 9999 euroa.

Vierailija
22/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että jotkut kuvittelevat ainoan rahan tulevan palkasta. Moni saa rahaa esim. sijoitustoiminnasta, sukulaisilta lahjoituksina, perintönä tms. Tai on säästössä vanhaa rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpostikin. Ihmettelisitkö, jos joku kertoisi käyneensä baarissa joka toinen kuukausi? Saman rahan sinne saa haaskattua. Tai vähän kalliimpaan asuntoon tai autolainaan. 

Vierailija
24/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä perintöä?

Vierailija
25/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun veljen tyttö on pienipalkkaisessa työssä, mä itse olen lapseton. Ja varakas.

Siirrän aina toisinaan tytön tai hänen lapsensa tilille 200 - 500 euroa (verovapaana voin antaa 3 vuoden aikana 9999 euroa = noin 280 euroa/kk).

Olen pyytänyt, että tyttö käyttää rahat johonkin sellaiseen, mitä hän ei palkallaan pysty hankkimaan.

ainakin pariin kertaan on matkustellut. Josko työkaverillasi on myös joku tällainen täti?

Ohis....4999 € per saaja eli voi antaa tuon summan sekä äidille että lapselle.

Vierailija
26/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jollain halpalennolla varmaan pääsee huokeasti ja majoitus jossain halvemmassa paikassa päälle, ei varmaan montaa satasta kustanna

tietenkin se voi olla näitä lottomiljonäärejä jotka eivät työpaikkaansa jätä

Vierailija
27/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäksi vielä: yksineläjän talous on suhteessa paljon enemmän varoja vievä kuin kahden tai useamman.  

Ap kylläkin kertoi, että työkaverillaan on kolme lasta, joten ehkä kuitenkin siinä taloudessa menee enemmän rahaa kuin yksineläjällä, vaikka olisi kumppani tasaamassa sähkö- ja vesilaskuja.

Vierailija
28/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole mikään suuri palkka, nettona hieman yli 2000, mutta silti matkustellaan usein ja saatetaan jopa lentää businessluokassa. Tämä on mahdollista miehen reissutyön vuoksi koska hänelle kertyy lentopisteitä ja hotelliketujen ilmaisia öitä. Monesti ollaan käyty kaukomailla näiden pisteiden ansiosta puolet halvemmalla kuin mitä olisi maksanut täydellä hinnalla. Lisäksi minulla on sijoituksia, jotka tuottaa kuukaudessa pari sataa ylimääräistä ja nämä ylimääräiset rahat käytän matkailuun. Palkka ei välttämättä ole ainoa tulo.

Vierailija
29/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samaan tapaan kuin mediaanituloinen sisareni mediaanituloisen miehensä kanssa ihmettelee, miten meillä köyhyysrajaa (miehellä osa-aikatyö, itse saan hoitorahaa + teen välillä keikkatyötä) lähentelevällä perheellä voi olla varaa olla hoitovapaalla ja heillä ei.

Ne kun on ne menot, ei tulot. Asuntona meillä vuokrakämppä kerrostalossa, heillä omakotitalo asunto- ja remppalainoineen. Heillä on kaksi autoa, meillä on kaksi bussikorttia.

Rahaa ei pahemmin turhuiksiin käytetä, ei ole tarvetta jatkuvasti päivittää sisustusta isolla rahalla. Pienetkin rahapurot olen ohjannut kortittomalle tilille, nyt käyttörahan lisäksi syrjässä melkein 900€.

Vierailija
30/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä tapauksessa lahjoituksia tehdään kahdelle henkilölle - äidille ja lapselle. voi siis lahjoittaa 4999 x 2 = 9999

Vierailija
31/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta ajattelin heti, että hänen mies on insinööri, lääkäri tai kirurgi, mutta kummaksi menee, jos todella on joku pienituloinen.

Ehkäpä ovat ostaneet omistusasunnon ajoissa ja nyt maksavat vain olemattoman pientä vastiketta. Ja muutenkin hoitaneet varallisuuttaan.

Vierailija
32/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpostikin. Ihmettelisitkö, jos joku kertoisi käyneensä baarissa joka toinen kuukausi? Saman rahan sinne saa haaskattua. Tai vähän kalliimpaan asuntoon tai autolainaan. 

Tai käyvänsä shoppailemassa esim. kerran kuukaudessa.

Se on kaikki kiinni siitä omasta arvomaailmasta, mihin sen rahan tunkee. Jokainen voi myös kokeilla jättää ne pienetkin heräteostokset (pahvimukikahvi, limupullo, suklaapatukka, kukkakimppu kotiin yms.) tekemättä kuukauden ajaksi, moni voi yllättyä paljonko sitä rahaa oikeasti menee niissä euron-parin pikkuostoksissa, kun ne kaikki ynnätään yhteen.

Vierailija
33/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samanlainen ja mulla on sen verran perintöä, että matkustelu onnistuu. Ihanko oikeasti joku ajattelee, että kaikilla on vaan palkkatuloja. Mun paras kaveri on myös pienipalkkaisessa työssä, on sijoittanut kymmeniä vuosia pieniä rahamääriä ja pystyy nyt matkustelemaan niiden turvin.

Vierailija
34/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja matkustelevathan nämä seiskassa patsastelevat insta-ankkahuuli-silikone-some"vaikuttaja"-beibetkin Dubaihin ja Las Vegasiin ainakin 6 kertaa vuodessa ja yöpyvät 7 tähden hotelleissa, vaikka VUOSItulot on 2000 euroa. Säästöpossussa on varmaan matkarahat varattuna  :)

Vierailija
35/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustin kahden lapseni kanssa kerran tai pari vuodessa ulkomaille. Euroopan viikon kaupunkilomia pystyttiin tekemään kaksi viikon matkaa vuodessa tai sitten yksi kaukomatka. Nettopalkka minulla oli 1600 euroa. Säästin myös lapsille opiskelurahoja samaan aikaan. Minulla oli myös oma auto, käytettynä ostettu ja loppuun ajoin.

Tuo onnistui, koska asuimme velattomassa kaksiossa ja olin tarkka rahan käyttäjä - paitsi matkoilla ei pihistelty. Mies maksoi puolet yhteisistä kuluista, mutta matkoihin hän ei osallistunut, kun ei matkustanutkaan. Kuluja ja budjettia varten oli kirjanpito, ne oli hyvä apu säästämiseen. Aina löytyi joku pikku juttu, josta pystyi säästämään muutaman euron.

Vierailija
36/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä. Sijoittaja. Suhteita joiden kautta alennusta. Veikkausvoitto. Nuukailu arjessa. Blogi tms ja sen sponsoriyhteistyötä. Sivutyö. Oma yritys. Perintö.

Noi ny tuli ekana mieleen.

Vierailija
37/37 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huono palkka ja samoin kolme lasta. Noin usein emme matkustele, mutta aika paljon kuitenkin. Säästän ostamalla vaatteeni kirppikseltä (ja en näytä rähjäiseltä, sieltä löytyy tosi hyviä vaatteita,  etenkin pieniä kokoja). En tilaa mitään lehteä. Siivoan itse, pesen ikkunat itse, laitan ruoan aina itse. Valmisruokia ostamme tosi vähän, emme syö juuri koskaan ulkona, koska hinta-laatu-suhde on usein tosi huono. 

Otan töihin evääksi edellisen päivän ruokaa. Pyrin siihen, että ruokaa ei menisi hukkaan. Palkkani on huono, mutta saan liikuntaseteleitä. Maksan liikuntaharrastukseni niillä. Pyöräilen työmatkat vuoden ympäri. Käytän paljon kirjaston palveluita ja huolehdin, että palautan kaiken ajoissa.

Ostan verhot, matot ym. kirppikseltä ja myyn vastaavasti siellä paljon tavaraa, jota en itse enää käytä. Ostan sieltä myös lasten urheiluvälineitä, vaatteita, leluja. Ompelen ja kudon jonkun verran myös. Vältän viimeiseen asti heräteostoksia ja hyödynnän tarjouksia.  Huonekaluistani suuri osa on peräisin jätelavoilta ja kirppiksiltä, meillä on silti tosi kivan näköistä. Ihmiset heittävät todella paljon tavaroita pois tai ainakin myyvät hyvin halvalla, kun esim. muuttavat. 

Nämä keinot voivat tuntua tosi pieniltä, mutta oikeasti rahaa säästyy niiden ansiosta todella paljon. En koe, että minulla olisi pulaa mistään. En myöskään tupakoi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme