Maisteletteko vauvan ruokaa samalla lusikalla?
Jostain oon lukenu/kuullu et ei missään nimessä sais maistaa vauvan ruokaa samalla lusikalla kuin vauva eli siis ettei äidin suun " pöpöt" siirry vauvan suuhun (liittyy lähinnä hampaisiin). Itse en KOSKAAN siis maista samalla lusikalla, otan aina oman lusikan jos tarttee maistaa ruokaa (onko kuumaa tai onko maku ookoo). Miten muut teette? Tämä liittynee sellaiseen asiaan et ennen vanhaan vanhemmat ovat kuulemma puhdistaneet maahan pudonneen vauvan tutin laittamalla sen omaan suuhunsa ja siirtäneet sillä tavalla pöpöjä vauvan suuhun.
Ja ruokapolitiikasta muita kysymyksiä:
- Ootteko miten tarkkoja sen suhteen miten kauan joku tuote on avattuna jääkaapissa? Pilttien hedelmäsoseet on muuttunu hiljattain kaikki 3vrk avattuna säilyviks, Muksu jugurtit kestää vaan 1vrk. Noudatatteko tätä tarkasti? Meillä ei koskaan samana päivänä mene koko jugurtti mut en yleensä yli 24h avattuna säilytä vaan heitän sit loput pois ja harmittelen hukkaan heittämistä.
- Entä ruuan lämmittäminen? Jos vauva syö vaan ihan pikkusen lämmitetystä ruuasta, heitättekö loput pois? Omatekemätkin soseet? Kaupan soseista en harmittele niinkään, omatekoisten poisheittämien harmittaa mut en oo lämmitelly uudestaan.
Kommentit (3)
ei enää tarvitse olla niin piirun tarkka. En lämmitä soseita uudelleen likalle, mutta maitoa olen antanut vielä kolmenkin tunnin päästä, jos se ei nyt ole ollut suorassa auringonpaisteessa tai muuten epätavallisen lämpimässä paikassa. Maistan aina maitoa ennen antamista.
En käytä lapsen lusikkaa ikinä suussani, mutta kokeilen ruokaa joskus huulilla, suu suljettuna.
Tämän toisen lapsen kanssa ottaa jotensakin rennommin asiat. Ensimmäisen kanssa olin ihan älyttömänkin tarkka.
Hyvää kevättä,
maire
sullahan " erityisen rennot" otteet on... oikein hymyilyttää!
Eli tuoko huulilla maistaminen on sitten " turvallisempaa" kuin lusikan suuhun laittaminen?? Samat pöpöt ne siinä huulillakin on, ellet nyt just satu desinfioimaan huuliasi ennen ruuan käyttämistä siinä :)
Ja tuo maitojuttu on tosi älytön: maitohan on kaikista mahdollisista vauvanruuista pilaantuvin: se on itsessään sellainen pöpöjen elatusalusta, että oksat pois. Eli menee tosi herkästi pilalle. Ja korvikejauheesta valmistettuun maitoon voi liian pitkään säilytettynä tulla tosi ärhkäkkä, ihan tappava bakteeri. TÄstähän oli muutama vuosi sitten lehdessä, kun joku vauva oli kuollut siihen pöpöön. Että rentoile sinä vaan kahden lapsen kokemuksella!
Ja jos maistaisit, että maito olisi mennyt seistessään pilalle, niin kukaanhan ei tässä maassa sairastuisi ruokamyrkytykseen. Eli jos pilaantumisen aina maistaisi, niin sehän olisi hyvä juttu. Valitettavasti kaikki pöpöt eivät vaan aina maistu heti...
Eli tämän kirjoituksen pointti ap:lle on, että soseet on vähemmän pilaantuvia kuin maito. Eli itse jos ruoka ei uppoakaan, niin pikainen jäähdytys ja takaisin kylmään. Jäähdytys onnistuu esim. vesihauteessa, siis kylmään veteen ruoka-astia nopsaan.
Hedelmäsoseissa on eri määriä sokeria, siksi niissä on niin erilaiset säilyvyysajat. Ja noiden valmisruokien kanssa ei kannatta kokeilla ja ylittää niitä aikoja, ne on muutenkin seisseet jo niin pitkiä aikoja.
en maista samalla lusikalla ikinä. Jos pitää tarkistaa makua/lämpötilaa tipautan lusikasta kämmen selälle. Tuntuu että tulee turhaan tiskiä jos vaan itse maistaa.
Soseita en ole uudelleenlämmittänyt, en omatekemiäkään. Hedelmäsoseet meillä kyllä menee niin ettei niitä tarvitse monia päiviä säilytellä, ja jos on jäänyt kaappiin enkä muista koska on avattu, heitän pois. Juguttia meillä menee kerralla noin ½ purkkia ja syötän sitten toisen puolen aamulla tai illalla (syödään ilta- ja aamupalaksi puuroa tai jugurtia). Lämmitetyn maidon kanssa olen pitänyt n 2h rajana, vaikka kai tunti sanotaan. Ei se mikskään ole mennyt parissa tunnissa.
Tipy