Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen näkemys Cosmon naiskuvasta

Vierailija
13.03.2018 |

Alakertaan oli jätetty vino pino muutaman vuoden vanhoja Cosmoja. Nappasin niitä mukaani ihan vain tutustuakseni. Minusta niistä heijastuva naiskuva on surullinen.

-Koko naisen elämä on ulkonäköä. Kaikkien sivujen naiset ovat viimeiseen saakka pyntättyjä ja erotisoituja.
-Juttujen aiheet ovat miessuhteet, seksi, raha, menestyneet julkkikset, jotka esitetään ihannoiden, voimaantuminen ja kosmetiikka. Kaikki on ääripinnallista ja äärikaupallista, turhia tarpeita luovaa.

Samat teemat toistuvat lehdestä toiseen. Mikään ei muutu. Näin menestyt. Näin harrastat anaaliseksiä. Näin ymmärrät miestä. Näin säästät osakkeisiin.

Menkääpä kirjastoon ja selailkaa lehtiä, joita lukevat lähes yksinomaan miehet. Ei niissä esitetä miehille vaatimuksia ja ihanteita samalla tavalla kuin esitetään naisten lehdissä naisille. Miehet saavat kasvaa rauhassa ja paljon naisia vapaammin.

En sitten tiedä, mitä tämän naista ja naiseutta kaventavan teollisuuden taustalla on. Kaipa siellä on naisten tarve katsella eroottisia kuvia, lukea seksistä ja jauhaa suhteista, koska tällä teemalla myydään höttöä valtavat määrät.

Onko tämä nyt sitten sitä toksista feminiinisyyttä vai mitä, mutta minusta kenenkään vastuullisen vanhemman ei pitäisi antaa teinityttöjensä lukea Cosmoa, Trendiä tai edes Me Naisia, koska nämä aikuistenkin lehdet ovat samaa pinnallista naisen pelkistämistä ja typeränä esittämistä.

Jos olet esimerkiksi kirjallisuustiedettä opiskeleva humanisti, niin teepä vertailu miehille ja naisille suunnattujen lehtien sisällöstä, siitä, kuinka ne sukupuolisuutta määrittävät.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lue naistenlehtiä, just koska ne on täynnä typeriä julkkiksia ja turhaa läpinää. Mulle tulee Tekniikan Maailma, Moottori ja Tiedelehti, sekä pari saksankilelistä musiikkilehteä.

Vierailija
2/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä ketju on jäänyt näin pieneksi? Loukkaantuiko mammat? Haluan lisätä Apn tekstiin vielä nämä naisten suosimat TV sarjat, joissa toistuvat samat teemat. Niitä on lukuisia: TI, Bachelor, Maajussillemorsian, Paratiisi hotelli, napakymppi, unelmahäät, satuhäät, neljät häät, sinkkuillallinen, sinkkulaiva, sinkkudietti, hurja muodonmuutos, kulta sinusta on tullut pullukka, huippumalli haussa, jne..........................

En ollut katsonut mitää näistä jaksoakaan ennen, kuin aloin seurustelemaan. Myös naisystäväni kaikki kaverit katsovat näitä ohjelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pidän susta! paras aloitus pitkiin aikoihin! Jaan naisena käsityksesi tuollaisista minulle suunnatuista lehdistä, aikoinaan tuli paljonkin "luettua" eihän niissä mitään lukemista edes ole.. pelkkää kiiltokuvaa jostain fantasiasta. Nykyään keskityn enemmän fiksuihin blogeihin, joissa naiset kirjoittavat edes jostain mikä koskee heidän arvomaailmaansa tai yhteiskunnallisia asioita usein epäkaupallisella twistillä.

SIlti myös vaatteet ja pinnallisuus tiettyy pisteeseen kiinnostaa, pidän "arjen esteettisyyttä" nautintona muiden joukossa enkä liputa " arjen rumuuden" puolesta.

Vierailija
4/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä ketju on jäänyt näin pieneksi? Loukkaantuiko mammat? Haluan lisätä Apn tekstiin vielä nämä naisten suosimat TV sarjat, joissa toistuvat samat teemat. Niitä on lukuisia: TI, Bachelor, Maajussillemorsian, Paratiisi hotelli, napakymppi, unelmahäät, satuhäät, neljät häät, sinkkuillallinen, sinkkulaiva, sinkkudietti, hurja muodonmuutos, kulta sinusta on tullut pullukka, huippumalli haussa, jne..........................

En ollut katsonut mitää näistä jaksoakaan ennen, kuin aloin seurustelemaan. Myös naisystäväni kaikki kaverit katsovat näitä ohjelmia.

Minä olen nainen, enkä katso noita ohjelmia, enkä lue Cosmoa. En ole koskaan lukenut, joten en voi kommentoida sen naiskuvaa. Koskee luultavasti aika monia aikuisia naisia. Siksi tähän ei ehkä tule hirveästi vastauksia.

Vierailija
5/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Naisten lehdet ovat kamalia, ja niiden naiskuva on äärettömän sovinistinen.

N27

Vierailija
6/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jo aikuinen, kun Cosmopolitan tuli Suomeen. Eli aloin olla jo liian vanha sen jutuille.

Mutta siis Cosmopolitan on Ameriikan hapatusta, käännösjuttuja ja näkökulmaltaan hyvin uusliberalistinen: "kaikkeen pystyt kun vaan itse tahdot, olet oman onnesi seppä" ja "näin saat miehen" -jutut.

Mun mielestä siis ap:n aloitus pitää paikkansa, ainoa, mistä olen eri mieltä on suomalaisten naistenlehtien rinnastus Cosmopolitaniin, niiden arvomaailma ei todella ole kuitenkaan sama.

Jos todella vailla kritiikkiä lukee Cosmopolitania, en pidä sitä hyvänä. Mutta sitten uskoisin, että tietyssä elämänvaiheessa nainen voi lukea Cosmopolitania ja kasvaa sen vaiheen yli.

N39

Vierailija
7/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin että ketju jäi pieneksi, koska kuka muka lukee Cosmoa (paitsi ehkä ironiamielessä).

En myöskään katso yhtäkään paskaa hömppäohjelmaa.

Kyllä mulla silti ulkonäköpaineita ja muita on ihan riittämiin, vaikken niitä aktiivisesti haalikaan.

Vierailija
8/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä kasvoin teini-ikäni lukien Cosmoa. :D

Vierailija
9/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä Cosmosta, enkä tiedä kuka sitä tosissaan edes lukee. Ehkä samanlaiset ihmiset, jotka hakeutuu johonkin temptation islandeihin? Trendi ja Me naiset on kylläkin cosmoa vähän fiksumpia lehtiä, ei tuollaista jenkkisoopaa.

Vierailija
10/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää: olen Asperger-nainen ja luin Cosmoa sillä ajatuksella että opin käyttäytymään kuin oikea nainen ja olin ihan hukassa. Nykyään olen taas äijämäinen oma itseni ja minulla on ihan ok mies.

Vierailija
11/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuustiedettä lukeva humanisti on todennäköisesti törmännyt tuollaisiin analyyseihin jo monta kertaa. Tämä järkytyksesi ei ole suorastaan uusi juttu akateemisissa piireissä.

Vierailija
12/18 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, juuri tänään jostain tyhjästä pamahti mieleeni ajatus "cosmonaisesta". Nuorempana noita joskus selailin, ja huvitti se mielikuva jota maalattiin "cosmonaisesta". Cosmonainen oli muka niin pärjäävä ja mahtava ja itsenäinen, mutta kuitenkin tämän tiukan cosmon rakentaman muotin sisällä.

Vierailija
13/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, ei niitä juttuja kannattanut tosissaan ottaa, sehän oli semmonen hömppälehti. :D

Vierailija
14/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän me feministit olemme yrittäneet huudella, mutta ketään ei kiinnosta... Miehet pyörittävät bisnestä ja naisilta kerätään rahat pois.

Vierailija
15/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten suosimat? Tiedätkö tarjonta on eri asia kuin suosiminen. Naisilta ei suinkaan kysytä mitä he haluaisivat katsoa.

Vierailija
16/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas jotenkin masentaa tällanen ap:n kaltainen lokerointi (jota suuri osa kommentoijista jakaa) Hömppää voi huoletta lukea ilman että se sulkisi pois mitään muuta elämää, syvällisiä ajatuksia ja itsensä kehittämistä. Mulla nousee tuntosarvet jokaikisestä "mä en ainakaan ole sellainen nainen, mulle tulee tekniikan maailma"-naisista, jotka pyrkivät hirveesti todistelemaan jotain. Ennen nämä oli niitä "minä olen yksi jätkistä"-naisia. Oikeasti varma ja vahva ihminen voi lukea mitä tahansa menemättä siitä piloille.

Vierailija
17/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mielummin kasvatan tyttärelle rautaisen itsetunnon, niin että hän arvostaa itseään sellaisena kuin on eikä koe mitään tarvetta puskea muita alaspäin ylimielisenä. Hän ymmärtää että ihmisiä voi kiinnostaa monet asiat, eikä naiskuva ole minkään yksittäisen lehden varassa. Silloin minun ei vanhempana tarvitse sensuroida kaikkea mahdollista materiaalia mielivaltaisena auktoriteettina.

Vierailija
18/18 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cosmon toimittajilla ei ole mitään moraalia. Yksi teki jopa useamman jutun siitä miten oli kiusannut miehiä tinderissä ja vielä pilkkasi näiden reaktioita.