Aspergereilla erityiskykyjä?
Väittäisin, että ylivoimaisesti suurimmalla osalla asseista ei ole mitään erityiskykyjä. Mielenkiinnonkohteisiin kyllä panostetaan, mutta asperger ei näihin tuo mitään lisäarvoa. Tarkoitan, että on kyseessä sitten nentti taikka assi, niin jos käytät aikasi tiettyyn aihepiiriin myös asiantuntemus kasvaa. Sen takia ihmiset koulujakin käyvät.
Kommentit (18)
Joissain tapauksissa se hyperfokus varmaan auttaa kohdentamaan älyä ja kiinnostusta. Kaikki "maaginen vammainen" -tyyppiset stereotypiat kyllä muuten ovat aika epäilyttäviä. Ikään kuin pitäisi kompensoida jotain ominaisuutta, että "normaali" väestö hyväksyisi.
Näinpä. Ihmettelen kuinka täällä jaksetaan jauhaa asseista joinakin erityisälykkäinä. Asseissa on älykkäitä, mutta myös eriasteisesti älyllisesti kehitysvammaisia. Kuten ihmisissä yleensä. Joitain julkisuudessa olleita ns. savant-ihmisiä pidetään normina, vaikka ovat erittäin harvinaisia. Oma as-lapseni on lievästi kehitysvammainen, mutta kiinnostuksen kohteista tietää todella paljon, koska viettää kaiken aikansa niiden parissa.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ihmettelen kuinka täällä jaksetaan jauhaa asseista joinakin erityisälykkäinä. Asseissa on älykkäitä, mutta myös eriasteisesti älyllisesti kehitysvammaisia. Kuten ihmisissä yleensä. Joitain julkisuudessa olleita ns. savant-ihmisiä pidetään normina, vaikka ovat erittäin harvinaisia. Oma as-lapseni on lievästi kehitysvammainen, mutta kiinnostuksen kohteista tietää todella paljon, koska viettää kaiken aikansa niiden parissa.
Minua itseäni on as-henkilönä mietityttänyt, että olenko lievästi kehitysvammainen. Minulle on sanottu, että en ole ja jos olisin, se olisi jo todettu.
Olen jo yli parinkymmenen enkä ole ole löytänyt mitään erityistä mielenkiinnon tai intohimon kohdetta, mieleni heittelee kuin tuiliviiri. Yhdessä vaiheessa olen kiinnostunut yhdestä asiasta ja hetkenpäästä jo aivan toisesta. En pahemmin kehity missään taidossa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua itseäni on as-henkilönä mietityttänyt, että olenko lievästi kehitysvammainen. Minulle on sanottu, että en ole ja jos olisin, se olisi jo todettu.
Ai niinkuin lievä down ja erityiskiinnostuksen kohteena vieraiden ihmisten stalkkaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkuin lievä down ja erityiskiinnostuksen kohteena vieraiden ihmisten stalkkaaminen?
Kuka tässä ketään on stalkannut?
Miksi sulla on tarve mollata asseja?
Mulla on erityislahjakkuutta. Se ei tietenkään poista sitä etteikö ongelmiakin olisi, mutta tekee elämästä nautittavampaa. Kysymys ei ole erityismielenkiinnon kohteesta, se on eri asia. Esimerkiksi yksi minun lahjakkuuksista on musikaalisuus, mutta koska en ole kiinnostunut musiikista, en ole jatkanut sen opiskelua pidempään vaikka olisin saanut siitä ammatinkin. Ei kiinnostanut.
Ap, aspergereissa on samanlainen älykkyyden hajonta kuin meillä normaalilla neurologiallakin varustetuilla.
Osalla asseista on erityistaitoja, ja niissä ei puhuta mielenkiinnon kohteista, vaan synnynnäisistä taidoista. Kyvyt/taidot eivät ole sama asia kuin kiinnostus, ap hyvä.
Omalla as-pojallani on poikkeuksellisen hyvä muisti ja avaruudellinen hahmotuskyky. Hän piirsi omasta päästään piirroksia jo kolmevuotiaana täysin perspektiivissä, ja koulussa sitä opetetaan teineille vasta yläkoulussa. Kuusivuotiaana hän teki autismiyksikön kokeissa aikuisille tarkoitettuja avaruudellisia hahmotustestejä.
Toivon vaan, että löydämme hänelle ammatin, jossa kykenee hyödyntämään noita taitojaan. Asiakaspalveluun hånestä ei ole, sen verran nörtti ja hiljainen ja sosiaalisesti kömpelö kun on. Eli en ymmärrä, mikä tuossa niin jotakuta katkeroittaa tai kadehdituttaa.
No onhan tuolla yhdellä täällä pyörivällä assilla ainakin erityiskyky saada puristettua kaikki ihmisten välinen kommunikointi jotenkin laskettavaan muotoon, mutta ei kai tuollaisella kyvyllä ole mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuolla yhdellä täällä pyörivällä assilla ainakin erityiskyky saada puristettua kaikki ihmisten välinen kommunikointi jotenkin laskettavaan muotoon, mutta ei kai tuollaisella kyvyllä ole mitään virkaa.
Hennallako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hennallako?
mies29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hennallako?
mies29
Aina onko hän assi? Onko itse joskus sanonut niin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erityislahjakkuutta. Se ei tietenkään poista sitä etteikö ongelmiakin olisi, mutta tekee elämästä nautittavampaa. Kysymys ei ole erityismielenkiinnon kohteesta, se on eri asia. Esimerkiksi yksi minun lahjakkuuksista on musikaalisuus, mutta koska en ole kiinnostunut musiikista, en ole jatkanut sen opiskelua pidempään vaikka olisin saanut siitä ammatinkin. Ei kiinnostanut.
Enhän mä mitään mollannu. Sanoin vaan, että kuka tahansa pystyy oppimaan jonkin asian, eli riipu siitä onko assi vai nentti. Eli jos hallitset jonkin asian hyvin, sillä ei oo mitään merkitystä, onko AS vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän mä mitään mollannu. Sanoin vaan, että kuka tahansa pystyy oppimaan jonkin asian, eli riipu siitä onko assi vai nentti. Eli jos hallitset jonkin asian hyvin, sillä ei oo mitään merkitystä, onko AS vai ei.
Ei riipu*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hennallako?
mies29
Aina onko hän assi? Onko itse joskus sanonut niin?
En tiedä onko hänellä edes diagnoosia, mutta onhan tuo nyt aivan selvä juttu kun lukee hänen kirjoituksiaan.
Kaikki tuntemani aspergerilaiset osaavat liikuttaa pieniä tavaroita ajatuksen voimalla
Onko jollakulla pakkomielle aspergeriin, kun nyt on ilmestynyt paljon asperger-aloituksia?
Kaikilla on jotain. Paitsi niillä jotka eivät usko pisaran vertaa noihin juttuihin. Silloin niiden portti on kiinni,.