Meneekö vihkimisestä joten maku, kun ristiäiset pidetään samalla?
24 vuotias siskoni on menossa kuukauden päästä naimisiin ja he pitävät "vahinkolapsensa" ristiäiset samalla. Itse olen 36 vuotias, ja minua suoraan sanottuna nolottaa tuo menettely. Siinähän oikein alleviivataan, että mennään naimisiin koska on "pakko". Mitä mieltä olette?
Kommentit (14)
Minua nolottaisi, jos minulla olisi sisko, joka käyttää nimitystä vahinkolapsi kenestäkään. Vihkimisessä ja ristiäisissä ei ole mitään noloa.
Miksi kenenkään olisi "pakko" mennä naimisiin? Eiköhän ne mene ihan omasta vapaasta tahdostaan. Ja onhan kätevää yhdistää kirkolliset toimenpiteet samaan aikaan, jos ei halua erillisiä juhlia järjestää pienen ajan sisällä.
Mää olen ollut kaksissa ristiäisissä joissa sitten onkin ollut "yllätyksenä" samalla parin vihkiminen. Alkaa olla niiiin nähty tuo homma. Pitäkää pliis häät erikseen tai menkää ihan keskenään maistraarissa naimisiin.
Meidät vihittiin ristiäisten yhteydessä. Asiasta ei ilmoitettu etukäteen vieraille. Me ei kumpikaan haluttu isoja häitä joten vihkiminen tapahtui mukavasti "siinä sivussa". Vieraille sanottiin, että edelleen juhlitaan vauvaa, ei meitä.
Ihan päinvastoin: tämähän alleviivaa miten rakas lapsi on; vanhempansa haluavat sitoutua toisiinsa sillä kaikkein perinteisimmällä tavalla, menemällä naimisiin, vieläpä suvun ja lähipiirin läsnäollessa, ja tällä tavalla näyttää "koko maailmalle" miten tosissaan ovat.
Onhan juhlien yhdistäminen paitsi erittäin käytännöllistä ja järkevää, myös huomaavaista vieraita ajatellen: nämäkin selviävät yksillä järjestelyillä niin aikataulujen sovittamisen kuin asujen, kampausten, kulkemisten yms suhteen.
Monet parit eivät edes ilmoita ristiäiskutsussa vihkimisestä mitään vaan antavat tilaisuuden luonteen muuttumisen hääjuhlaksi tulla vieraille yllätyksenä.
(Olen tällaisessa yhdistetyssä ristiäiset-yllätysvihkiminen -tilaisuudessa ollut, ja olivat kyllä yhdet hauskimmista häistä ikinä! Se ilo, riemu ja ennen kaikkea rentous kun turha etukäteissäätäminen ja jännittynyt pönötys loisti poissaolollaan! - ohis)
Asenteesi, ap, on teeskentelevän moralisoiva.
Ikäänkuin kaikkien häävieraiden pitäisi aina uskoa ja kuvitella että morsian on koskematon neitsyt, ja nyt kun parilla on jo lapsi, "häpeä tästä haureudesta" (heh) lankeaa paitsi parin itsensä myös suvun ylle - niinkö?
Ja lapsikin on ollut silkka tästä haureuden synnistä siinnyt vahinko, ja vain suvun kunnian vuoksi - "pelastetaan se mikä pelastettavissa on" - parin on mentävä vihille... vai?
Mutta säädyllisyyden nimissä se tulisi tehdä mahdollisimman matalalla profiililla, mieluiten maistraatissa ja vain 2 pakollisen todistajan läsnäollessa?
Juu, tiedän, onneton provo johon vain kaltaiseni naiivi tosikko sortuu...
Silti, jokin katkeruus ap tekstistäsi kuultaa läpi.
Katkeruus siitä että toisilla riittää onnea ja rakkautta, ja rohkeutta elää elämäänsä omalla tavallaan?
(vaikka tämä esimerkki on kyllä siihen nähden huono, niin tavanomainen on ratkaisu yhdistää nämä mainitut perhejuhlat)
Enpä osannut ajatella noin, kun itse menin naimisiin välittömästi lapsemme kastamisen jälkeen. Lähinnä olin niin laiska, ettei kiinnostanut pätkääkään järjestää kaksia juhlia, joten ehdotin miehelle että eikö ois kätevä idea. Nyt riitti 1 kakku ja 1 reissu papin eteen. Sukukin säästyi kahdelta reissulta. Sitä ennen oltiin oltu yhdessä 9 vuotta, niistä 7 kihloissa ja lapsia ennestään jo yksi 2-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Avioliiton ulkopuolella syntyneille lapsille on nimi.
Juu, kaikille lapsille on nimi. Missä uskossa sä olet?
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Varsin kuvaavakin: avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi. Sitä en ymmärrä, mitä merkitystä sillä on. Nykyisin kun varmaan jo suurin osa alkaa olla avioliiton ulkopuolella syntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaikille lapsille on nimi. Missä uskossa sä olet?
Olikos se nyt 3kk sisään, kun se nimi piti olla? Ei mitään eroa avioliitossa syntyneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Varsin kuvaavakin: avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi. Sitä en ymmärrä, mitä merkitystä sillä on. Nykyisin kun varmaan jo suurin osa alkaa olla avioliiton ulkopuolella syntyneitä.
Wanhaan hyvään aikaan aviottomia lapsia kutsuttiin äpäriksi. Game of Thrones tv-sarjassakin esiintyy paljon äpäriä. Jos naisen raskauden takia on pitänyt mennä naimisiin, niin kyseessä on ns. haulikkohäät (shotgun wedding).
Kamalaa, jos olisi tuollainen sisko, joka selän takana tohon sävyyn puhuisi omista elämänvalinnoista (erityisesti perhe-elämään liittyen).
Minua suoraan sanottuna nolottaa tuo menettely.
Vihkiminen ristiäisissä on ihan kiva. Tosin niin yleistä, ettei sitä varmaan kukaan yllätyksenä enää pidä.
En arvostaisi hiukkaakaan tuollaista pariskuntaa.